Page 1 of 1
Lisää "siivet" kysymyksiä
Posted: Mon Aug 25, 2008 12:21
by 1900
Harvemmin kuulee puhuttavan itänaapurin koneista, eli mikä oli heidän koneidensa taso saksalaisiin tai länsiliittoutuneiden koneisiin nähden?
Posted: Mon Aug 25, 2008 12:38
by smokeball
Riippuu koneesta. Sturmovik oli parhaasta päästä maatalouskoneissa, PE-2 loistava tiedustelu- ja syöksypommituskone. Kyse on aina hetkellisestä tilanteesta rintamalla, siitä kummalla puolen sattuu olemaan paremmat vehkeet just nyt.
Sitten tietenkin vaikuttaa se, kuinka nopeasti tavaraa saatiin tuotettua ja saavutettiinko esimerkiksi massalla ylivoima.
Posted: Mon Aug 25, 2008 23:20
by sovmil
Täällä ei varmaankaan ole heitä kommentoimassa,jotka ovat niitä ihan oikeasti olleet torjumassa.
Taitavat kommentit perustua opittuun/luettuun tietoon.
Posted: Tue Aug 26, 2008 8:02
by Komendantti
Tuo kysymys muutenkin on hurjan laaja, eikä siihen voi oikein vastata ihan parilla kirjoituksella - ehkä se onnistuisi, jos kirjoittaisi muutaman sadan sivun tutkielman aiheesta...
Smokeball tiivisti jutun oikein hyvin.
Posted: Tue Aug 26, 2008 8:08
by Juha Tompuri
sovmil wrote:Täällä ei varmaankaan ole heitä kommentoimassa,jotka ovat niitä ihan oikeasti olleet torjumassa.
Taitavat kommentit perustua opittuun/luettuun tietoon.
Joo, kovin vähissä lienevät Mersu-pilotit täällä, samoin kuin muutkaan aikoinaan "siellä jossakin" olleet.
Meidän jälkipolvien kommentit sen ajan asioista perustuvat ,aivan oikein päätelty, lähinnä luettuihin ja kuultuihin asioihin.
t: Sven
Posted: Tue Aug 26, 2008 10:59
by 1900
Niin no ei tietenkään ole ässiä paikalla
Luettuahan se minunkin vähäinen tieto on... kysymykselläni tarkoitin sitä, kun vähänlaisesti on kuvauksia venäläisistä koneista, toisin kuin saksalaisten, englantilaisten tai amerikkaisten koneista.
Ainoa kuvaus minkä venäläisestä hävittäjästä olen lukenut , on se kun saksalaisia mersukuskeja kiellettiin taistelemasta yak-9 vastaan alle 3000metrissä. Siis tehot, nopeudet, aseet ym. löytyy jo vikipediasta, mutta harvassa ovat kuvaukset koneen todellisista kyvyistä.
Posted: Tue Aug 26, 2008 11:38
by Juha Tompuri
Aikoinani olen lukenut tämmöisestä, Virtuaalipilottien ainakin asian vierestä liippaavasta artikkelista:
http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2His ... uento.html
t: Sven
Posted: Tue Aug 26, 2008 12:07
by smokeball
Pitää taas suositella Joppe Karhusen tuotantoa. Hänen kirjoissaan on aina esillä kohtaamiset uusien konemallien kanssa ja niiden erityisominaisuudet. Joppe kertoo omaa kokemustaan Fokker DXXI vastaan mm. I-15, I-153 ja I-16 ja pommarit SB ja DB mallit. Brewsterillä tappelikin aika monipuolista kalustoa vastaan - olikohan -43 alkuun ja sitten vaihtui alle Mersun G-6. Haastattelujen kautta tulevat esille sitten kaikkien muitten konetyyppien ominaisuudet.
Ainakin kotimaisen lentokaluston suhdetta liittoutuneitten koneisiin voi hahmottaa Karhusen kokemusten kautta. Onhan siellä sitten myös liittoutuneitten koneetkin vastakkain moneen otteeseen.
Posted: Fri Aug 29, 2008 20:28
by Savu
kerran istu yks everstiluutnatti ja kenraaliluuntantti kauan sodan jälkeen yhdessä konjamiinillä....toinen kysäs et "miks sä tollasii kirjottelet, eihän se ihan niin menny".....