Page 1 of 1

Lisää "siivet" kysymyksiä

Posted: Mon Aug 25, 2008 12:21
by 1900
Harvemmin kuulee puhuttavan itänaapurin koneista, eli mikä oli heidän koneidensa taso saksalaisiin tai länsiliittoutuneiden koneisiin nähden?

Posted: Mon Aug 25, 2008 12:38
by smokeball
Riippuu koneesta. Sturmovik oli parhaasta päästä maatalouskoneissa, PE-2 loistava tiedustelu- ja syöksypommituskone. Kyse on aina hetkellisestä tilanteesta rintamalla, siitä kummalla puolen sattuu olemaan paremmat vehkeet just nyt. :miettii:
Sitten tietenkin vaikuttaa se, kuinka nopeasti tavaraa saatiin tuotettua ja saavutettiinko esimerkiksi massalla ylivoima.

Posted: Mon Aug 25, 2008 23:20
by sovmil
Täällä ei varmaankaan ole heitä kommentoimassa,jotka ovat niitä ihan oikeasti olleet torjumassa.
Taitavat kommentit perustua opittuun/luettuun tietoon.

Posted: Tue Aug 26, 2008 8:02
by Komendantti
Tuo kysymys muutenkin on hurjan laaja, eikä siihen voi oikein vastata ihan parilla kirjoituksella - ehkä se onnistuisi, jos kirjoittaisi muutaman sadan sivun tutkielman aiheesta...
Smokeball tiivisti jutun oikein hyvin.

Posted: Tue Aug 26, 2008 8:08
by Juha Tompuri
sovmil wrote:Täällä ei varmaankaan ole heitä kommentoimassa,jotka ovat niitä ihan oikeasti olleet torjumassa.
Taitavat kommentit perustua opittuun/luettuun tietoon.
Joo, kovin vähissä lienevät Mersu-pilotit täällä, samoin kuin muutkaan aikoinaan "siellä jossakin" olleet.
Meidän jälkipolvien kommentit sen ajan asioista perustuvat ,aivan oikein päätelty, lähinnä luettuihin ja kuultuihin asioihin.

t: Sven

Posted: Tue Aug 26, 2008 10:59
by 1900
Niin no ei tietenkään ole ässiä paikalla :lol:
Luettuahan se minunkin vähäinen tieto on... kysymykselläni tarkoitin sitä, kun vähänlaisesti on kuvauksia venäläisistä koneista, toisin kuin saksalaisten, englantilaisten tai amerikkaisten koneista.
Ainoa kuvaus minkä venäläisestä hävittäjästä olen lukenut , on se kun saksalaisia mersukuskeja kiellettiin taistelemasta yak-9 vastaan alle 3000metrissä. Siis tehot, nopeudet, aseet ym. löytyy jo vikipediasta, mutta harvassa ovat kuvaukset koneen todellisista kyvyistä.

Posted: Tue Aug 26, 2008 11:38
by Juha Tompuri
Aikoinani olen lukenut tämmöisestä, Virtuaalipilottien ainakin asian vierestä liippaavasta artikkelista:
http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2His ... uento.html

t: Sven

Posted: Tue Aug 26, 2008 12:07
by smokeball
Pitää taas suositella Joppe Karhusen tuotantoa. Hänen kirjoissaan on aina esillä kohtaamiset uusien konemallien kanssa ja niiden erityisominaisuudet. Joppe kertoo omaa kokemustaan Fokker DXXI vastaan mm. I-15, I-153 ja I-16 ja pommarit SB ja DB mallit. Brewsterillä tappelikin aika monipuolista kalustoa vastaan - olikohan -43 alkuun ja sitten vaihtui alle Mersun G-6. Haastattelujen kautta tulevat esille sitten kaikkien muitten konetyyppien ominaisuudet.
Ainakin kotimaisen lentokaluston suhdetta liittoutuneitten koneisiin voi hahmottaa Karhusen kokemusten kautta. Onhan siellä sitten myös liittoutuneitten koneetkin vastakkain moneen otteeseen.

Posted: Fri Aug 29, 2008 20:28
by Savu
kerran istu yks everstiluutnatti ja kenraaliluuntantti kauan sodan jälkeen yhdessä konjamiinillä....toinen kysäs et "miks sä tollasii kirjottelet, eihän se ihan niin menny".....