Page 1 of 1
Kemin lentokentästä
Posted: Sun Aug 27, 2006 10:51
by Sturmmann
Ei nyt ihan lentokonejuttu, mutta sinne päin.
Wilhelm Stahl mainitsee kirjassaan Kemin kentän uudesta betonipäälysteestä? Stahl toimi kentällä JU88 pilottina vuonna 1942. Oliko Kemissä mukamas betonipinta, vai muistaako Stahl väärin. Mielikuvani vain on semmoinen, että Malmi olisi ollut ainoa päälystetty kenttä.
Posted: Tue Nov 13, 2007 18:59
by smokeball
Olisi mahdollista siksi, että Kemin kenttä oli varsin tärkeä saksalaisille ja heidän käytössään heti jatkosodan alusta.
Re: Kemin lentokentästä
Posted: Tue Nov 13, 2007 19:20
by Komendantti
Sturmmann wrote:Ei nyt ihan lentokonejuttu, mutta sinne päin.
Wilhelm Stahl mainitsee kirjassaan Kemin kentän uudesta betonipäälysteestä? Stahl toimi kentällä JU88 pilottina vuonna 1942. Oliko Kemissä mukamas betonipinta, vai muistaako Stahl väärin. Mielikuvani vain on semmoinen, että Malmi olisi ollut ainoa päälystetty kenttä.
Kemin kentän historiikki kertoo mm. näin:
"Suunnistusmajakka ja kiitotievalot valmistuivat 1950. Sorapintainen 60x1500 m sivukiitotie olettun käyttöön 1959 ja pääkiitotien peruskorjaus voitiin aloittaa. Puolikestopäällysteinen pääkiitotie 60x2000 m saatiin käyttöön elokuussa 1960."
http://www.piy.fi/efkehist.php
Eli jos puolikestopäällysteinen tuli vasta -60, niin kyllä se siihen asti kaiken logiikan mukaan päällystämätön oli.