Page 1 of 5
Brewster B-239 F2A-1 BW-372 ltn. Lauri Pekurin kone
Posted: Mon Sep 22, 2008 8:06
by Rokka
Kuvan on ottanut Hannamari Mecklin ja kuvan käytöstä on lupa museolta.
Brewster B-239 (F2A-1) BW-372 on viimeinen näin yhtenäinen kone kokonaisuus. Kone on lainassa National Naval Aviation Museumista Pensacolasta 3,5 vuotta suomessa. Kone palautetaan Laivasto museolle tämän jälkeen. Ilmavoimien komentaja Heikki Lyytinen teki virallisen pyynnön koneen palauttamiseen suomeen, Pensacolassa oltaisiin kone entisöity ja vuokrattu suomen 90 vuotis juhlien kunniaksi sadantuhannen taalan korvauksella. Museon johtajan Kai Mecklinin neuvotteluilla saatiin kone suomeen kunnostettavaksi, täältähän se paras tietotaito "suomalaisen" koneen kunnostamiseen löytyisi. Suuri kiitos kuuluu myös koneen kunnostuksen kanssa ponnisteleville museolaisille. Meitäkin kuitenkin tarvitaan, sillä viestinä voidaan sanoa, että toivottavasti nykyinen omistaja katsoo koneen palauttamisen jälkeen tilanteen olevan se, että koneella on suurempaa arvoa Suomessa kuin laivastomuseossa Floridassa. Sillä eihän juuri tämä kone tyyppi edes kelvannut alkujaan Yhdysvaltain laivastolle. Kannuksensa se hankki vain ja ainoastaan Suomalaisten lentäjä-ässien käskyssä.
Koneen löytyminen lähti kuitenkin käyntiin juuri Pensacolan toimesta, kun huomattiin, ettei konetta löydy mistään Yhdysvalloista. Ensin etsittiin toista Brewsteriä Suomenlahdelta huonoin tuloksin. Etsinnät tämän jälkeen siirrettiin lentäjä-ässä Heimo Lammen suosituksesta Seesjärven suuntaan, jossa Lauri Pekuri otti osaa ilmataisteluun 25.6.1942 laskien vaurioituneen koneen alueen johonkin järveen. Kartoilta pääteltiin mahdollisuudet löytää kone 3-4 alueen järvestä. Näin alkoi 4 vuotta kestänyt etsintä Timo Nymanin ja Vladimir Prytkovin toimesta. Etsijät löysivät koneen 1998 kesällä Segerzan läheltä Isosta Kolemajärvestä. Venäläinen Prytkov nosti koneen sitten syksyllä 1998.
Vladimir Prytkov tai venäläinen jokin Aviazastava (nimi tod. näk. väärin) myi koneen sitten Irlantilaiselle Millenium ltd yritykselle, joka kauppasi konetta ensin Suomen valtiolle, muutta kiinnostuneita koneen ostajia täältä ei löytynyt, tosin hintalappu oli ilmeisesti 10.000.000 markkaa. Yritys tarjosi sitten konetta Yhdysvaltoihin, joka myöskään ei rahalla ilmeisesti lähtenyt mukaan, mutta kone vaihdettiin kolmeen P-3 Orion merivalvontakoneeseen (ilman valvontalaitteistoa). Näiden koneiden myöhemmästä historiasta ei myöskään ole tietoa. Aikoinaanhan lehdissä Suomessa kirjoitetun tuon Irlannin ja Yhdysvaltojen välin siirtyneen 40.000.000 markan summalla.
Kone on nyt kuitenkin Tikkakoskella ja se kunnostetaan. "
Brewsteriä ei restauroida lentokuntoiseksi, vaan se konservoidaan näyttelyyn (pakkolaskussa tulleine vaurioineen) sellaiseen kuntoon kuin se nostettiin Kolejärvestä. Lika, muta, levät ym. lentokoneeseen kuulumattomat ainesosat on jo pääosin poistettu ja siivoustyö jatkuu edelleen. Noston ja siirtojen aikana aiheutuneet vauriot korjataan. Konservointityön edistymistä voi seurata näyttelyhallista ikkunan läpi konservointihalliin. Osaksi näyttelyä kone on tavoite saada Ilmavoimien vuosipäivänä 6.3.2009. " (lain. ilmailumuseon sivulta.)
Koneen runko 21.9.2008:
viimeinen taaempi puolikas:
Etummainen puolikas ja siivet:
Moottori
Posted: Mon Sep 22, 2008 8:06
by Rokka
Mottori:
Moottori kerrottiin irrotetun koneesta ensimmäisenä. Koneen nostajalle olisi ilmeisesti tullut kiire kun oli kuullut että miliisi tulee nostopaikalle, irroittaa moottori. Irroittamisen jälkeen hän oli kipannut moottorin takaisin järveen.
Moottori oli myös se lopullinen syyllinen Pekurin koneen pakkolaskuun. Pekurin mukaan moottori sammui ja syttyi palamaan.
Museolla kunnostajat ovat löytäneet syyn moottorin pysähtymiseen. Syynä sirpaloitunut ammus joka on puhkonut moottorin polttoaineletkun. Samasta paikoin on näkynyt merkkejä myös tulipalosta. Koneessahan ei ole ollut moottorin sammutin järjestelmää, joten Pekurin on pitänyt laskea kone osuman jälkeen nopeasti järveen tai tulen on pitänyt sammua nopeasti itsestään.Seuraavassa kuvassa näkyy polttoaineputki. Pekurin oli lentäjän kertoman mukaan tullut liian kovalla vauhdilla ja kone oli kipannut laskussa ympäri.
Wright R-1820-G5 Cyclone. Moottori on 9 sylinterinen tähtimoottori, yhden tiedon mukaan moottorin teho on 905 hevosvoimaa usempien muiden mukaan 950 hevosvoimaa. Kilvessä lukee lentoonlähtö teho 1000 hevosvoimaa ja 6000 jalassa 850 hevosvoimaa. Kilpi löytyy edestä keskeltä alhaalta. (kilvestä näkyy moottori kiertää kaksi keirrosta ennen kuin kaikki männät ovat palaneet kerran, työ järjestys 1-3-5-7-9-2-4-6-8)
Moottorin patenttikilpi vasemmalla sivulla koneen edessä
Moottori edestä kuten kuvista näkyy kone on saanut veteen laskeutuessa melko pieniä vaurioita ainoastaan keulan pellit ja potkuri:
Moottori oikealta samassa näkyy moottoripukki, hepoisen näköinen mielestäni:
http://gw2.kareltek.fi/joni/brewster/moottori-oik.jpg
Moottori vasemmalta:
Moottori takaa:
tietoa brewstereista ja moottoreista:
http://www.xs4all.nl/~fbonne/warbirds/w ... ewf2a.html
Re: Mikäs se tämä on ?
Posted: Mon Sep 22, 2008 8:06
by Rokka
Koneen ilmataistelun vauriot
Lauri Pekuri lensi 25.6.1942 kahdeksan muun Brewster koneen kanssa, kun törmäsivät Seesjärven alueella suurempaan neuvostoliittolais muodostelmaan, joka olisi käsittänyt Hawker Hurricane koneita. Pekuri itse kertoi taistelussa ampuneensa kaksi Hurricane konetta alas, toisen vielä moottorin sammuttua. Koneesta löytyy 7 luodin reikää, yksi potkurin lavoista, siivistä ja rungon takaosasta (toivottavasti muistan nyt tämän oikein). Yksi runkoon tulleista luodeista on osunut lentäjän tuoliin, kuitenkin tuolin panssaroinnin kestäen. Museolla on myöskin keskusteltu olisiko taistelussa ollut Mikoyan-Gurevich MiG-1 tai MIG-3 koneita, koska koneen etenkin vasemmassa siivessä kärsineet vaurioot ovat melkoisen suuria, pystyisikö neuvostoliito Hurricanet jotka oli varustettu 8 kpl 7,7 Browning kivääreillä saamaan tällaisia jälkiä, pystyisikö ammus sirpaloitumaan niin aiheuttaakseen näkyvät tuhot. Koneen pyrstössä on jälkiä, jotka ovat selvästi tuon kaliberin kokoluokkaa, mutta siksi noita MIG koneita tarjotaan taisteluun mukaan, kun ne oli varustettu myös 12,7 mm aseella.
Kuvat oikeassa siivessä olevista vaurioista:
Vasemman siiven reiät takaa ja edestä, kun luodit ovat sirpaloineet siiven, näiden voisi kuivitella olevan suurempia kuin 7,7 mm konekiväärin:
Re: Mikäs se tämä on ?
Posted: Mon Sep 22, 2008 8:07
by Rokka
Sekalaisia kuvia:
Polttoainetankin täyttöaukko:
Vasemman siipikiväärin peti:
Laskeutumistelineet:
Re: Mikäs se tämä on ?
Posted: Mon Sep 22, 2008 8:07
by Rokka
varattu tuleville kuville
Re: Mikäs se tämä on ?
Posted: Mon Sep 22, 2008 8:39
by Komendantti
Aika mahdotonta arvata tuon pelkän ensimmäisen kuvan liittimen perusteella.
Kierteet näyttäisivät ainakin äkkiseltään kulkevan länsimaiseen suuntaan, eli itäpelistä ei liene kyse.
...Lisää kuvavinkkejä vain.
Re: Mikäs se tämä on ?
Posted: Mon Sep 22, 2008 8:53
by Tulenjohtomies
Jostain Jenkkiläisestä lentokoneesta...Boston?
Re: Mikäs se tämä on ?
Posted: Mon Sep 22, 2008 8:55
by Komendantti
Tulenjohtomies wrote:Jostain Jenkkiläisestä lentokoneesta...
Alumiininiittauksilta nuo voisivat hyvin näyttää. Mahd. lentokoneen tyyppiä tai mallia en ala kyllä ihan tuon perusteella arvailemaan.
Re: Mikäs se tämä on ?
Posted: Mon Sep 22, 2008 8:58
by Tulenjohtomies
Nuo isommat "pallukat" reunassa on ruuvien vastinosia ja muut niittejä.
Re: Mikäs se tämä on ?
Posted: Mon Sep 22, 2008 9:00
by Komendantti
Tulenjohtomies wrote:Nuo isommat "pallukat" on ruuvien vastinosia ja pienet niittejä.
Kyllä, siltäpä tuo vaikuttaisi.
...Nyt kun saisi sitten seuraavan kuvan.
Re: Mikäs se tämä on ?
Posted: Mon Sep 22, 2008 9:20
by Komendantti
...No:
Pekurin BW-372 Brewster Buffalo B-239, joka on näytillä Tikkakoskella?
Re: Mikäs se tämä on ?
Posted: Mon Sep 22, 2008 9:33
by Tulenjohtomies
Eipä taida olla Pekurin BW...ensimmäisen kuvan johdot liian hyvässä kunnossa ja rasiankansin murrettu.
Re: Mikäs se tämä on ?
Posted: Mon Sep 22, 2008 9:34
by Rokka
Aivan oikea vastaus Komendantilla ! Tuo on Luutnantti Lauri Pekurin Brewster B-239 F2A-1 BW-372.
Teen kuvaraportin koneen tilasta nyt, toivottavasti muutkin sitten päivittävät tilannetta ! Käytiin eilen 21.9. koneella, joten jaetaan kuva materiaali, nyt muillekin ! Käsittääkseni museon toive on saada Brewster mahdollisimman tunnetuksi, rahaa vievä projekti vaatii kovaa työtä valmistuakseen Ilmavoimien 90-vuotisjuhlaan 6.3.2009.
Kone on mielestäni todella hyvin säilynyt !!!
http://www.k-silmailumuseo.fi/?action=a ... HMA=79&ID=
- j o n i -
Re: Mikäs se tämä on ?
Posted: Mon Sep 22, 2008 9:36
by Komendantti
Rokka wrote:Teen kuvaraportin koneen tilasta nyt, toivottavasti muutkin sitten päivittävät tilannetta ! Käytiin eilen 21.9. koneella, joten jaetaan kuva materiaali, nyt muillekin ! Käsittääkseni museon toive on saada Brewster mahdollisimman tunnetuksi, rahaa vievä projekti vaatii kovaa työtä valmistuakseen Ilmavoimien 90-vuotisjuhlaan 6.3.2009.
Hienoa, tuo onkin kiinnostavaa asiaa, eli laitahan tänne kaikki mitä tiedät ja olet saanut kuulla.
Re: Mikäs se tämä on ?
Posted: Mon Sep 22, 2008 9:48
by Tulenjohtomies
Rokka wrote:vaatii kovaa työtä valmistuakseen Ilmavoimien 90-vuotisjuhlaan 6.3.2009
TODELLA KOVAA TYÖTÄ!!!
Itse ihmettelin sitä "raatoa" lasin läpi 11.9. ja kyllä todellakin ihmettelen vieläkin...se rungon katkaisun tekeminen on AIVAN KÄSITTÄMÄTTÖMÄN TYHMÄTEKO!!!