Hansa-Brandenburg W-29

Keskustelua lentokoneista.
Post Reply
User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Hansa-Brandenburg W-29

Post by smokeball »

Loistava insinööritaidon näyte! Valmistettiin Suomenlinnassa lisenssillä 122kpl. Olen aina ihaillut tuota 2x4:sta kopioitua aerodynamiikkaa. 300hp moottorilla ei päässyt vedestä edes tyynellä ilmaan ilman edessä päristävää avustajaa.

http://www.ilmavoimat.fi/tulostettava.php?id=184
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

High Power
res vänr
res vänr
Posts: 840
Joined: Sun Mar 16, 2008 19:49

Re: Hansa-Brandenburg W-29

Post by High Power »

Käykäähän Vantaalla ilmailumuseossa katsomassa konetta...on se vaan julmetun iso. Mutta muistaakseni lentäjät pitivät koneesta ja sehän oli aika luotettavakin. Tuohon aikaan lentäminen oli vielä sellaista, että pakkolaskujakin tuli aika usein, no ei siinä mitään, laskeuduttiin. Lentäjillä oli yleensä mekaanikko koulutusta takana. Rassattiin sitten kaasareita ja milloin mitäkin ja monesti päästiin siitä sitten takaisin ilmaan ja kotia kohti. Mutta koitappa samaa nykypäivänä... No, ihan samahan se on tietysti autojenkin kanssa.
GOTT MIT UNS

Mangrove
sotvm4
sotvm4
Posts: 509
Joined: Sat Apr 19, 2008 22:33

Re: Hansa-Brandenburg W-29

Post by Mangrove »

I.V.L A.22 oli lähempänä Hansa-Brandenburg W.33:sta kuin W.29:iä. Eroina isompi kärkiväli ja enemmän hevosvoimia.

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Hansa-Brandenburg W-29

Post by Canet »

Siipitukien murtuminen kuulemma oli aluksi ongelmana - silloin siivet läpsähtivät yhteen lentäjän yli. Laskutelineiden ja siipien väliin pingotetuilla "elämänlangoilla" ongelma korjattiin.

Joku ulkomainen asiantuntija oli esitänyt, että Suomessa ei tarvita lainkaan maakoneita ja lentokenttiä, kun järviä on joka paikassa. Tämä sitten suuntasi ilmavoimien alkuaikoja ehkä hiukkasen sivuraiteelle.

Sarja on ollut vaikuttavan pitkä. "Ilmailuvoimien lentokonetehdas" sijaitsi aluksi Suomenlinnassa.

User avatar
Savu
alik
alik
Posts: 538
Joined: Fri Feb 02, 2007 16:39

Re: Hansa-Brandenburg W-29

Post by Savu »

tossa kohtalokkaat lennot kirjan ekassa osassa on noita hansa onnettomuuksia...siellä puhutaan kanssa tuosta "elämänlangasta". eli telineitten välissä meni putki joka oli osa siipien tukihässäkkää. parissa onnettomuudessa todettiin meriveden syövyttäneen tuen kiinnityskorvakkeet, joten putken sisään vedettiin sitten vaijeri, tämä "elämänlanka".
Vihdoinkin vapaa, sanoi venäläinen kun vangiksi jäi...

Post Reply

Return to “Lentokoneet”