Page 1 of 1

Hylkyjahdissa

Posted: Mon Mar 09, 2009 20:09
by Mangrove
Kansallisarkisto; Liite Kenttälentovarikko 3:n sotapäiväkirjaan 1.10.42 - 31.10.42; SPK 14433.

Mek. E. Jalava
14.10.42
4/KJ/AM.
Liite 44.

8582:n päällikölle.

Mek. J a l a v a n selostus PE-3 tyyppisen venäläisen pommikoneen evakuonnista Suomussalmen Murtovaaran kylän läheltä olevalta Imatron suolta. Komennuskunta vahv. 3 + 6 lähti Onttolasta 1.10. klo. 18.00 ja saapui Murtovaaraan 3.10. klo. 10.00. Koneen oli ampunut alas suomal. it. 29.9.42. Kone oli pudonnut n.s. Imatron suolle, josta tuli matkaa autotien varteen noin 7 km. Koneen luo oli rakennettava osittain tietä, pehmen suon takia III:n armeijakunnan pioneerit avustivat tien teossa ja kuljetuksessa. Kone oli rikkoutunut pahoin syöksyessään suolle, käyttökelvottomaksi. Ennen suolle putoamistaan oli kone katkonut suuria puita yli 100 metrin pituiselta matkalta.

Koneesta irroitettiin kaikki osat ja kuljetettiin traktorilla ja hevosajoneuvoilla Murtovaaran kylään, josta edelleen autoilla Hyrysalmen asemalle jossa koneen osat lastattiin rautatievaunuun lähetettäväksi osoitteella: Kapt. U. E. Mäkelä, Onttola. Koneen mittarit, 2 laskuvarjoa, sähkömoottorit ja aseistuksen toi komennuskunta tullessaan. Koneen välisiipi jäi suoalueelle, koska sitä oli mahdoton ennen suoalueen jäätymistä kuljettaa pois. Siitä oli kaikki osat irroitettu. Välisiivellä on ainoastaan romun arvo. Samoin oli koneen molemmat siivet ruhjoutuneet käyttökelvottomiksi.

Komennuskunta palasi 12.10. klo 11,00, Onttolaan tehtävänsä suoritettuaan.

Ltk.mek. K. Jalava.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Re: Hylkyjahdissa

Posted: Mon Mar 09, 2009 21:55
by Nitro
Kyllä nuo vanhat dokumentit on todella mielenkiintoista luettavaa, näitä vaan lisää.Kiitokset Martille kun jaksaa kaivella arkistoja,sekä laittaa niitä foorumille meidän muidenkin luettavaksi.
Paikkakin löytyi aika helposti nykykartoilta

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... mode=rasta

Re: Hylkyjahdissa

Posted: Fri Mar 20, 2009 11:49
by JNuori
Hannu Valtosen uusimmassa kirjassa Hylkyretkiä pohjolaan sivulla 287-288 samasta koneesta.
"Välisiipi poistettiin paikalta vasta 1960-luvun lopulla. Paikalla oli vielä peltisälää kesäkuussa 2003."