Page 1 of 1

Santahamina

Posted: Tue Sep 01, 2009 23:04
by Purjotuulikki
Onkos kellään tietoa missä tarkalleen sijaitsi Santahaminan merilentoasema? Tällä tarkoitan laskuramppeja ja konehalleja.
Osa rakennuksista pitäisi kuulemma olla viellä pystyssä.

Re: Santahamina

Posted: Wed Sep 02, 2009 7:32
by Komendantti
Tässä (valitse satelliittikuva):
http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s ... 7&t=h&z=16
Tuohan on Santahaminan korjaamon ranta, ja koko kyseinen laiturialue kuului merilentoasemalle. Paikalla on ollut kolme konehallia, joista yksi on enää jäljellä.
Ilmailutelakan rakennuksia puolestaan olivat mm. nykyinen KaartJR:n aliupseerikoulu ja ns. "Helsinki-simulaattori".
Merilentoasemalla toiminut ilmailupataljoona, myöhemmin ilmailukoulu, siirrettiin pois Santahaminasta jo niin varhain kuin 1929, ja uusi paikka sille löytyi Kauhavalta. Merilentoasemalla jatkoi kuitenkin toimintaansa meritiedustelua suorittava Lentolaivue 36, myöhemmin uudelleenjärjesteltynä Erillinen Merilentolaivue. Joukkojen toiminta jatkui talvisodan alkamiseen saakka.
(Lähde: Santahamina - saari sillan takana)

Re: Santahamina

Posted: Wed Sep 02, 2009 8:40
by Komendantti
Pari kuvaa Santahaminan merilentoasemasta (joku tunnetaan myös nimellä vesilentoasema) vielä mukaan, ilmeisimmin 30-luvulta (SA-kuvia, isot kuvat klikkaamalla):

Image Näkymä Suomenlinnan suuntaan, joka näkyy kaukana taustalla.

Image Kuva laiturialueesta rannalla oleva konehallin edestä.

Kuva ilmailutelakan (nyk. "Helsinkisimulaattori") sisätiloista:
http://www.ilmavoimat.fi/filebank/2462- ... et_net.jpg


Lisää aiheesta mm. täällä:
http://www.santahamina.fi/showcontents. ... ia_ilmailu
http://fi.wikipedia.org/wiki/Santahaminan_lentoasema


Ps. Kuvaavampi otsikko olisi voinut olla esim. "Santahaminan merilentoasema". 8)

Re: Santahamina

Posted: Wed Sep 02, 2009 15:57
by Canet
Eikö Sandiksessa toiminut myös tähystyspallokomppania? PAllot lienevät venäläisten perua - mutta lennätettiinkö niitä ikinä?

Re: Santahamina

Posted: Wed Sep 02, 2009 16:19
by Komendantti
Canet wrote:Eikö Sandiksessa toiminut myös tähystyspallokomppania?
Kyllä vain, vuosina 1920-1924.
Canet wrote:PAllot lienevät venäläisten perua - mutta lennätettiinkö niitä ikinä?
Muistelisin itsekin noin, ja niillä ei kuitenkaan lopulta rohjettu aloittaa koulutusta varusmiehille - eikä mahdollisten korvaavien pallojen hankitaan taas ollut köyhällä valtiollamme varoja... Tämä kaikki johtikin sitten kyseisen yksikön lakkauttamiseen.

Re: Santahamina

Posted: Wed Sep 02, 2009 17:52
by Savu
santahaminassahan toimi muitakin "ilmavoimien" yksiköitä...siis "ilmavoimien" , ei ilmavoimien....sukulais mies kävi siellä 20-30 lukujen taitteessa viestikyyhkys kurssin....kai hänelle siitä hyötyä oli, laski vissiin pulun dornierin sivuikkunasta jos radio ei pelannu, ja pulun jalassa viesti "täällä me lentää liihotellaan" ;)

Re: Santahamina

Posted: Wed Sep 02, 2009 19:11
by smokeball
Alunperin kai oli Suomen valkoisen armeijan ilmailuvoimat tms? Mielenkiintoista, että siellä on toiminut myös 'biodynaaminen' laivue. ;)

Re: Santahamina

Posted: Wed Sep 02, 2009 19:22
by Komendantti
smokeball wrote:Alunperin kai oli Suomen valkoisen armeijan ilmailuvoimat tms?
Jo vain. ;)
"Ilmailuvoimien" ensimmäinen kone oli muuten N.A.B. SW 20 Albatros, joka oli Ruotsissa lisenssillä valmistettu saksalaisen Albatrosin muunnosversio (tosin tarina kertoo, että koneen moottori leikkasi kiinni pian Suomeen saapumisen jälkeen...).
Vastaava kone Ruotsin ilmavoimien museossa: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 09.07R.jpg
Kreivi Eric von Rosenin lahjoittama Thulin Typ D saapui Suomeen vasta pari viikkoa myöhemmin - eli se ei ollut näin ollen Suomen ilmailuvoimien ensimmäinen lentokoneyksilö, vaikka usein niin virallisesti väitetäänkin. Tosin tämä von Rosenin lahjoittama kone saatiin ehjänä käyttöön, joten se luonnollisesti sai kenraali Mannerheimin päiväkäskyllä ilmailuvoimien ensimmäisen koneen tunnuksen F1.
Molemmat edellämainitut koneet, F1 ja F2, tuhoutuivat jo kevään -18 aikana.
http://www.virtualpilots.fi/hist/kuvat/ ... uus-14.jpg
http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2His ... omuus.html

...Ja tämähän taas ei juuri mitenkään liity Santahaminaan. :mrgreen:

Re: Santahamina

Posted: Wed Sep 02, 2009 19:38
by Mangrove
Canet wrote:PAllot lienevät venäläisten perua - mutta lennätettiinkö niitä ikinä?
Rauni Valtosen "Karhumäet Keljossa" -kirjassa olevan kuvan perusteella ainakin yksi pallo oli saksalaista alkuperää (palkkiristi).

Re: Santahamina

Posted: Wed Sep 02, 2009 19:40
by Komendantti
Martti Kujansuu wrote:Rauni Valtosen "Karhumäet Keljossa" -kirjassa olevan kuvan perusteella ainakin yksi pallo oli saksalaista alkuperää (palkkiristi).
Mahtaako tarina kertoa, että olisikohan sellainen ollut kokeilukäytössä?

Re: Santahamina

Posted: Wed Sep 02, 2009 19:41
by smokeball
Eipä niin, kun olivat ns maakoneita. Tuosta Albatrossista luin joskus parikymmentä vuotta sitten jonkun lehtiartikkelin - olisiko ollut lainausta jostain vaasalaisesta lehdestä. Jäi vain mieleen artikkelin asiallisuus. Löytyisiköhän vielä jostain arkistosta. :miettii:

Mutta asian laidassa pysyäksemme noita vesilenokkeja oli jonkin verran jäänyt venäläisiltä ja onpa niistä kuviakin mm Joppe Karhusen nuoruuden muisteluissa. Jotain ranskalaisia himmeleitä ponttooneilla. :shock:

Re: Santahamina

Posted: Wed Sep 02, 2009 19:55
by Komendantti
smokeball wrote:- - Tuosta Albatrossista luin joskus parikymmentä vuotta sitten jonkun lehtiartikkelin - olisiko ollut lainausta jostain vaasalaisesta lehdestä. Jäi vain mieleen artikkelin asiallisuus. Löytyisiköhän vielä jostain arkistosta. :miettii:
Tällainen ainakin olisi:
" - - Ensimmäinen Suomeen tullut kone oli nimittäin SW 20, joka oli Ruotsissa valmistettu muunnos Albatros B II koneesta. Kone lennettiin Suomeen jo 25.2.1918 (samana päivänä, kun jääkärit saapuivat Vaasaan). Kone lennettiin Haaparannan kautta pohjanlahden rannikkoa pitkin Kokkolaan. Kokkolasta lähdön jälkeen kone teki lumisateessa pakkolaskun Pietarsaareen. Lumisateen tauottua kone lähti jatkamaan matkaa, mutta moottori leikkasi kiinni. Lentäjinä toimivat Ruotsalaiset luutnantit Per Svanbäck ja Allan Hygert. Myöhemmin tunnuksen F2 saanut kone kuljetettiin junalla Kolhoon. - - "

http://www.netikka.net/vlpcommon/layout ... &page=home
Tässä kuva suomalaisesta N.A.B. Albatros -koneesta keväällä 1918:
http://www.militaryimages.net/photopost ... _typ_9.jpg
Ja lisää muitakin koneita ilmailuvoimien alkutaipaleelta:
http://www.militaryimages.net/photopost ... hoto/12903


Ja täällä puolestaan listaa eri aikojen konetyypeistä:
http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2His ... 18-39.html

Santahamina 200 v sotilassaarena

Posted: Wed Sep 02, 2009 20:42
by Esa Muikku
Muistutuksena tulevan viikonlopun 200-vuotisjuhlat Sandiksessa!!!

Ohjelmaa tässä:
Perjantaina 4.9. näytökset alkavat klo 13, 14 ja 16.
Lauantaina 5.9. näytökset alkavat klo 10, 11, 13 ja 14.

Näytökset ovat osa Santahaminan sotilassaaren 200-vuotisjuhlaviikkoja.

Näytöksiin kuuluu Panssariprikaatin toimintanäytös Saharassa, Kaartin Jääkärirykmentin toimintanäytös Helsinki-simulaattorissa sekä Merivoimien rannikkojoukkojen esittely Öljytorjuntasatamassa.

Kokonaisuudessaan näytökset kestävät 2 - 2,5 tuntia.

Opastus portilla.

Re: Santahamina

Posted: Wed Sep 16, 2009 1:44
by Savu
tää nyt mihkään kuulu, mut lupii oon käynny ampuus hirvikarju radal ;)....kovast ainaki koitin....ei vaan siin vieres on semmonen ku nuottasaari, se oli ukin kesäpaikkaan aikoinaan.....

Re: Santahamina

Posted: Fri Dec 11, 2009 20:05
by Jyncci
Lapsuudessa 70-luvun alussa Santahaminassa piti mennä keskuskorjaamolla fillarin tankoa säätämään. Korjaamo oli tuossa vanhassa lentokonehallissa. Samalla kun tankoa säädettiin ihmettelin seinän vieressä lojunutta lentokoneen ponttonia. Ties vaikka olisi vielä siellä.

Samoin muisto 90-luvun rompetorilta Tuusulasta, missä myytiin komeaa emalikylttiä Santahaminan lentokonetehdas. Kyltissä oli myös ilmavoimien tunnus, silloin ei vain ollut rahaa ostaa tuota talteen.