Page 1 of 3
JU 88 ylös merestä
Posted: Sat Jan 06, 2007 2:06
by Sturmmann
Norskeilla tuntuu olevan öljyä ja sitten vielä kaikkea kivaa vuonoissaan. Kele sanon vaan...
http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=s ... &mm=1&vd=1
Joo ja on niilä sitten vielä ainenkin tämmöinen He-111 jossain?
http://www.detektorweb.cz/index.4me?s=s ... &mm=1&vd=1
Miten on päätyykö nämä museoihin, vai voiko Norskit pitää ne itsellään? Siis tyyliin: löysin Ju-88 tuosta mökin laiturin edestä, niin siitä meidän vuonosta ja jos sitä kotona tallissa vähän laittaisi ensi talvena LENTOKUNTOON. Ensi suvena sillä jo varmaan voin lentää Banakin ilmailunäytöksessä Thor-Erikin ja hänen FW-190 kanssa...
Rähmä suomessa jos löydät vaikka Mersun kampiakselinlaakerin mättäältä lojumasta, niin kyllä se sinun tulee ilmailumuseolle toimittaa, ettet muuten tee rikkomusta. Voi pojat.

Posted: Sat Jan 06, 2007 11:18
by JNuori
Ju 88 CF+VP kuljetettiin vuonna 2002 Berliinin Tekniseenmuseoon, samassa paikassa on myös He 111 6N+NH.
En tiedä kuka koneet nykyisin omistaa, Norskit käy ilmeisesti aika paljon vaihtokauppaa koneilla mitä niillä tuntuu riittävän pitkin tuntureita ja vuonoja...
http://www.ju88.net/
Posted: Sat Jan 06, 2007 12:11
by Sturmmann
Onko maailmassa monta lentokuntoista JU88 ja lennetäänkö niillä missään?
Posted: Sat Jan 06, 2007 15:35
by JNuori
Tietääkseni ei ole lentokuntoisena yhtään Ju 88:a, ei ainakaan ole pistänyt omaan silmään. Korjatkaa jos jollain on parempaa tietoa.
He 111 pitäisi olla lentävänä, tosin ollut alunperin espanjalainen lisenssi kone, mutta kuitenkin...
Posted: Sat Jan 06, 2007 21:53
by taifun
mahtavaa materiaalia,kiitos!
onneksi konevanhukset päätyivät kaputeissaan norjan vesistöihin,täällä ne olisivat unohdettuina sukelluskiellossa kuten tämäkin.
ME-109
Tyyppi: lentokone
Uponnut: 17.5.1944
Sijainti: Kotka, Kirkonmaa
Vänrikki Arvi Toivosen Messershmitt oli osa suomalaista ilmapuolustusta Kotkan-Haminan suunnalla. Keväällä se joutui ilmataisteluun vihollisen kohti Haminaa lähettämiä Petljakov-2-koneita vastaan. Se sai kuitenkin osumia sankassa vihollisjoukossa risteillessään ja joutui tekemään pakkolaskun mereen tykkivene Uusimaan viereen. Vänrikki itse pelastui, mutta kone vajosi pohjaan Kirkonmaan itäpuolelle Kosankarin kohdalle 1-2 kilometriä Kuolioluodosta etelään ja on toistaiseksi löytymättä.
Tekstin laatinut Vaheri-Hyvärinen-Saari
Lähdetiedot:
Hylkyjä Suomenlahdella ja Saaristomerellä, Vaheri-Hyvärinen-Saari, Karisto Oy, Hämeenlinna 1996
paitsi että se on löydetty ja sieltä on käyty jonkun museon toimesta nostamassa osia.kuvauksessa mainitaan että kone vajosi pohjaan joten siellä lienee suht. hyvin säilynyt mersu odotella että jossain vaiheessa suomessakin koettaisiin NORJA ILMIÖ!!!
Posted: Thu Oct 18, 2007 12:55
by Komendantti
Tämä Ameriikan yhdysvalloissa National Museum of the USAF:ssa oleva Junkers Ju88 on tarinan mukaan lähes alkuperäiskunnossa:
Junkers Ju88 Linkki
Ja täällä taas Norjalais-Unkarilaista yhteistyötä, jossa ovat saaneet kahdesta Ju-88:sta restauroiduksi yhden museokoneen:
http://www.luftfart.museum.no/Engelsk/R ... n/ju88.htm
Brittien saarikuningaskunnassa voi taas käydä ihmettelemässä täysin lentokuntoista Blenheim IVT -pommikonetta:
http://www.warbirdalley.com/blenheim.htm
- Eli ei muuta kun lomareissuja suunnittelemaan!

Posted: Thu Oct 18, 2007 17:33
by roger67
Tää JU88 minkä merestä nostivat on luultavasti sama mikä on oslon lentokentän (gardemoen) kupeessa. Pari kolme vuottasitten kun viimeksi kävin niin silloin se oli museon pihalla jossa muutama vanhenpi ukko näpersi sen kimpussa, joten kaippa tuokin joskus saadaan jonkinäköiseen kondikseen.
Tuolla museossa kannattaa piipahtaa mikäli on muutama tunti joutilasta aikaa oslon kentällä. Siellä on esim tosi upeasti entisöity heinkel 111 jonka ovat pelasteneet joltain vuorelta sekä JU 52 joka on nostettu narviikin vierestä yhdestä järvestä ym ym.
Tässä linkki forsvarets flysamling:iin
http://www.flysamlingen.museum.no/index ... n/flytyper
Tuossa kuva museon (maailman ainoasta) HE 111
http://www.dinside.no/php/art.php?id=266106&bid=17
Posted: Thu Oct 18, 2007 20:02
by mosu
Olihan niitä lentokuntoisia Ju-88-4A -koneita Suomessakin sodan jälkeen, suorastaan sotakuntoisia, mutta piti jostain syystä romuttaa ja polttaa alumiiniksi, vaikka ei ihan pakko kai ollutkaan. Nyt niistä jokaisesta tuossa kunnossa maksaisi mammonia ulkomailla.
Posted: Sun Dec 09, 2007 21:59
by roger67
Pekules sentään.. Eilisessä paikallislehdessä kuva Ju 88 D hylystä (4N+IH)
Kone törmännyt 11.02-44 tuohon yhteen vuorenrinteeseen joka on n 10km päässä mun kämpästä. Kerrankin on joku syy miksi viitsisi kavuta vuorelle. Täytyy varrota kevääseen ja kerätä voimia n. tunnin kävelyyn

Posted: Tue Dec 11, 2007 18:22
by smokeball
2005 kävin tutustumassa Kirkenesin rajaseutumuseoon. Siellä oli jostain järvestä nostettu IL-2 näytteillä. Muuten aika romua tavaraa, mitä oli rannoilta ja tuntureilta löytynyt. Kannattaa kuitenkin käydä, vaikka matkalla Muurmannin rannalle.
Posted: Tue Dec 11, 2007 20:18
by roger67
Joo olen käynyt kirkenesissä katselemassa kyseistä IL-2.
On kuulemman ainut IL-2 venäjänrajojen ulkopuolella.
Posted: Tue Dec 11, 2007 20:54
by Sturmmann
Kyllä mulla oli kuvitelmana, että IL-2:sia löytyisi jopa kotomaastammekin. Tosin soista ja järvistä.
Tarkoittiko Roger että ainoa maanpäällä havaittavissa oleva yksilö?
Kuin Romaniat yms. missä nämä on olleet operatiivisessa toiminnassa?
Posted: Tue Dec 11, 2007 21:12
by Savu
on noita il-2 härveleitä norjassakin jo useita
http://koti.phnet.fi/junkers/russianplanes.htm
Posted: Tue Dec 11, 2007 21:20
by Wittmann
Mulla on kanssa mielikuva, että Suomessa olisi jossain IL-2. Hankala suo tai joku vastaava.
Posted: Tue Dec 11, 2007 21:31
by Savu
ilomantsissa pitäs ainakii olla suomen puolella raato