Page 1 of 1
torpedovene tunnistus visa.
Posted: Fri Aug 03, 2007 19:22
by taifun
tässä purtavaa viikonlopulle vastauksia tulee sunnuntaina ellei oikeaa vastausta ole tullut sitä ennen.kyseessä on suomen laivaston aluskantaan kuulunut vene.

Shot at 2007-08-03
Posted: Fri Aug 03, 2007 19:34
by Savu
ihan arvauksena heitän ...olisko nuoli-luokan vene?
Posted: Fri Aug 03, 2007 20:04
by taifun
tämä saattaa helpottaa visailua turhankin paljon mutta täytyy sanoa että lähellä olet savu!
Re: torpedovene tunnistus visa.
Posted: Fri Aug 03, 2007 20:10
by JTV
taifun wrote:tässä purtavaa viikonlopulle vastauksia tulee sunnuntaina ellei oikeaa vastausta ole tullut sitä ennen.kyseessä on suomen laivaston aluskantaan kuulunut vene.

Shot at 2007-08-03
Taidan olla ilonpilaaja ja lopettaa kysymyksen lyhyeen. Kyseessä on MTV 3 eli "Isku". Porvoossa tehty Thornycroft:in tapainen moottoritorpedovene, mutta torpedot kannella sivu-laukaisimissa. Ei ole ominta alaani, mutta aiheesta on käytännössä vain yksi hyvä webbisivusto netissä ja sillä juuri kyseinen kuva.
Kuva löytyy tältä sivulta:
http://users.tkk.fi/~jaromaa/Navygaller ... ip/MTB.htm
Posted: Fri Aug 03, 2007 20:21
by taifun
aivan oikein,iskuhan se siinä! kuvakin on yli 50 vuotta vanha joten sen julkaisemisen suhteen ei ole mitään väärää.
Posted: Fri Aug 03, 2007 20:58
by Savu
eikös suomalaiset neuvotellu sakujen kanssa mtv kaupoista? oli semmosia isompia torpeedoveneitä jonka iskukyky oli melkeen ku hävittäjällä? olisko ollu joskus -43? , jostain lukennu moisesta.....
Posted: Sat Aug 04, 2007 7:07
by JTV
Savu wrote:eikös suomalaiset neuvotellu sakujen kanssa mtv kaupoista? oli semmosia isompia torpeedoveneitä jonka iskukyky oli melkeen ku hävittäjällä? olisko ollu joskus -43? , jostain lukennu moisesta.....
Muistan kuulleeni joskus asiasta mainitun, mutta kaupoista ei tullut mitään. Jokunen MAS-torpedovene saatiin italialaisilta ostettua (koska eivät jaksaneet viedä niitä Laatokalta takaisin Italiaan?) ja muuten oltiin oman sekalaisen valikoiman ja sotasaaliin varassa.
Kyseessä oli ilmeisesti S-boot (schnellboot), jotka olivat melkoisen isoja ja raskaasti aseistettuja moottoritorpedoveneiksi. Jos englanti sujuu niin niistä on hyvä sivusto kyseisellä kielellä:
http://www.prinzeugen.com/SBOATIND.htm
Posted: Sat Aug 04, 2007 20:38
by Juha Tompuri
JTV wrote:Muistan kuulleeni joskus asiasta mainitun, mutta kaupoista ei tullut mitään.
...
Kyseessä oli ilmeisesti S-boot (schnellboot), jotka olivat melkoisen isoja ja raskaasti aseistettuja moottoritorpedoveneiksi.
Joo... Peuranheimo, Pirhonen ja Killinen mainitsevat kirjassaan että keväällä 1944 oli sovittu Saxalaisten kanssa neljän ko. tyyppisen (uuden) veneen myynnistä.
Suomalaisia lähti Tallinnaan ja Saksaan koulutukseen keväällä, mutta kun hommasta ei tullut valmista, he palasivat Suomeen.
10. Kesäkuuta Suomalaiset lähtivät uudestaan noutamaan aluksia ja...
...ensimmäinen Schnellboot vastaanotettiin elokuun puolivälissä, ja toinen oli määrä luovuttaa pari päivää ennen aselepoamme, jolloin henkilökunta pari päivää internoituna oltuaan sai tyhjin toimin palata takaisin
Eli... mikäli oikein ymmärrän, "meillä" noin niinku teoriassa (mahtoivatkohan luovutuksen jälken nostaa alukselle siniristilipun ?) on ollut (hetken) yksi S-boot.
t: Sven
Posted: Thu Aug 09, 2007 16:42
by Canet
MTV-3, joka myöhemmin sai tuon nimen Isku, oli kotimainen kokeiluvene, jossa yritettiin risteyttää brittiläisen Thornycroft-veneen (CMB eli Coastal Motorboat) ja italialaisen MAS-veneen hyvät puolet - ei aivan hyvällä menestyksellä. Pikkupakkaisilla pärskeet kuulemma jäädyttivät torpedot ja veneen vauhtikin oli liian hidas.
Saksalaisten Schnellbootit olivat melko suuria, kolmimoottorisia diesel-veneitä. Ne oli myös aseistettu tavallista moottoritorpedovenettä vahvemmin (joilla oli usein vain yksi kk tai pieni automaattitykki). Kokonsa vuoksi veneet eivät olleet huippunoieita (ilmeisesti alle 40 s), kun mm. itänaapurin alumiinirunkoiset thornycroft-tyyppiset veneet päästelivät kymmenisen solmua nopeammin (näitä taisi tulla pari sotasaaliina). Saksalaisveneet olisivat -varsinkin muutamaa vuotta aikaisemmin - olleet erittäin hyvä ja kaivattu lisä laivastolle - ja varmasti olisi tullut pahaa jälkeä naapurin puolelle..
Re: torpedovene tunnistus visa.
Posted: Thu Feb 19, 2009 14:26
by smokeball
Plarailin nettiä noista vanhoista Thonycrofteista, vaan huonolla menestyksellä. Sitten tutkin tätä osastoa tarkemmin ja kas! Tuollahan oli aiemmin hyvä linkki, jota pitää tutkia tarkemmin. Mutta alla jotain löydettyä. Kuvia ei löytynyt äkkiseltään huonostikaan.
Moottoritorpedovene Suomi-wikissä (Thornycroft)
Kovin vähän tietoa löytyy wikistä, tai muutenkaan netistä, näistä vanhimmista paateista. Masentavaa oli huomata, että museoitaviksi tarkoitetut paatit oli romutettu melko pian sodan jälkeen. Briteillä on museoissa pari kappaletta - lienevätkö ainoat jäljellä olevat?
Lavansaaren syöksyn ritarit
MTV 4 Syöksy
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottorito ... y%C3%B6ksy
Jouko Pirhonen (tässä laajemmin asiaa)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jouko_Pirhonen
MTV Vihuri - Viima 2
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoritorpedovene_Viima
Kaarlo Kajatsalo (vain henkilötiedot)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaarlo_Kajatsalo
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottoritorpedovene_Nuoli
Toimi Ovaskainen (vain henkilötiedot)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Toimi_Ovaskainen
Coastal Motor Boat Britti-wikissä (Thornycroft)
http://en.wikipedia.org/wiki/Coastal_Motor_Boats
Captain Augustus Willington Shelton Agar, VC, DSO, RN
http://en.wikipedia.org/wiki/Augustus_Agar
Agar johti Koivistolta operoineita Thornycroft moottoritorpedoveneitä erilaisissa salaisissa tehtävissä 1918-19. Agar johti mm syöksyn Kronstadtin laivastotukikohtaan ja upotti risteilijä Olegin. Teostaan Agar sai Victorian ristin. Brittiläisen MTV-osaston toiminta oli esimerkkinä suomalaisten laivastosuunnitelmille.
Agarin vene HM Coastal Motor Boat 4
http://en.wikipedia.org/wiki/HM_Coastal_Motor_Boat_4
Re: torpedovene tunnistus visa.
Posted: Fri Feb 20, 2009 0:02
by Juha Tompuri
Re: torpedovene tunnistus visa.
Posted: Fri Feb 20, 2009 8:46
by smokeball
Tuosta Terijoki sivusta en kyllä ymmärtänyt kuin kuvat rajallisen kielitaitoni vuoksi, mutta tuo toinen linkki vaikuttaa hyvin valistavalta. Kiitokset!