Page 1 of 1

Lappeenrannasta lähtee entinen sotaalus Norjaan...

Posted: Tue Jul 05, 2016 21:30
by leon
Vuonna 1943 Yhdysvalloissa rakennettu HMS Kilchrenan ,sodanajan tehtävältään saattoalus. Joka myytiin Norjaan 1940 lopussa matkustaja-autolautaksi ja sittemmin postilaivaksi.
Ostettiin 1970 luvulla Suomeen ja kunnostettiin risteilyalukseksi nimeltä Kristina Brahe ja on toiminut siinä käytössä nykypäivään asti. On nyt siis myyty takaisin Norjaan jossa se on tarkoitus entisöidä alkuperäiseen Norjalaiseen asuunsa.
No tulipahan tuollakin muutama olut juotua risteilyn merkeissä. Mikäli alkoi kiinnostamaan niin alusta voi käydä ihmettemässä LPR:n satamassa vielä ainakin toistaiseksi,lähtöpäivä ei tiedossa.

Klikkaa kuvaa niin se aukeaa.


Image


Mutta onko teillä arvon palstalaiset tietoa muista uuden sivilisoinnin saaneista WW2 aluksista ? Meillä Lappeenrannassahan on vielä " SEISKA " sodan jälkeen valmistunut entinen torpedovene.
Alla vielä tietoja " Seiskasta "

Valmistuspaikka- ja aika: Turun veneveistämö 1947

Kotisatama: Lappeenranta

Aluksen tyyppi: Torpedovene

Pituus: 17.8m

Leveys: 4.6 m

Syväys: 1.5m

Nopeus: 13 solmua

Paino: n. 15 tonnia

Koneet nykyään: Volvo 220 hv ja Valmet 75 hv

Koneet ennen: 2 × Isotta Frashcini W-18, 715 kilowattia ja 2 × Ford Flathead V-8

Aseistus ennen: 2 x 450 mm torpedoa ja 1 x 20 mm Madsen

Nopeus ennen: 48 solmua

Uppouma ennen 22 tonnia

Re: Lappeenrannasta lähtee entinen sotaalus Norjaan...

Posted: Thu Jul 07, 2016 21:44
by tokarev38
Lappeenrannassahan oli aikanaan myös Calypso-niminen torpedovene, oliko samassa paikassa tehty kuin Seiska? Missä lienee nyt?

Re: Lappeenrannasta lähtee entinen sotaalus Norjaan...

Posted: Thu Jul 14, 2016 14:56
by leon
Täällä enempi keskustelua noista TAISTO luokan torpedoveneistä. Joihin Calypso ja Seiskakin kuuluu.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/1350636/ ... taisto-3-8

Re: Lappeenrannasta lähtee entinen sotaalus Norjaan...

Posted: Tue Jan 10, 2017 20:41
by wikke
Katselin tuossa päivänä eräänä joitakin tuon blueprint:ejä EDIT: Siis Brahen!, niin äkkisältään taitaisi ne lamput jäädä ainoiksi orkkikseksi jos aivan alkuperäis kunto alus haluttaisiin palauttaa... :mrgreen:

T7:män oli projektina Suomenlinnan kuivatelakalla 65-69 (69?) ikinä meripartio Kannelmäen Kajavien käyttöön valmistumatta. Alus tuolloin nimeltään yllättäin Kajava. :) Kiuluun istutettiin, tai ainakin suunnitelmissa lie jotkin Wickström:in pikku koneet. Lippukuntaan kuului myös Yrjö Julin joka myös joihinkin vesillä liikkuviin myöhemmin sekaantunut... :o

Jälkimmäisen lähde: Muorini. :o Hän yrittää kuvia uudelleen etsiä.

Post scriptum: Jos jostain kirjasta jotain puuttuu, syy ei liene minun...