Ansa-alukset ensimmäisessä maailmansodassa

Keskustelua kaikista vedessä liikkuvista laitteista.
Post Reply
Väbä

Ansa-alukset ensimmäisessä maailmansodassa

Post by Väbä »

Uutta asiaa ainakin minulle.

Image

Image

Image

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Re: Ansa-alukset ensimmäisessä maailmansodassa

Post by Canet »

Kyllähän näistä Q-laivoista on ollut tietoja joissain lukemissani kirjoissa. Toiminta alkoi kesällä 1915. Tähän liittyy surullisen kuuluisa Baralongin tapaus, jossa Q-laiva Baralong onnistui upottamaan U-27:n. Henkiin jääneet saksalaiset ammuttiin veteen, läheiseen rahtilaivaan pelastuneet käytiin lahtaamassa paikan päällä. Joku selitys tapahtuneelle keksittiin, Lusitanian upotuksen jälkeisessä vihassa taisi saada paljon lyiestä hyväksyntää - olipa Britaniassa jossain vaiheessa aikeita käsitellä kiinni saatuja U-venemiehiä merirosvoina.

Oliko muuten nimimerkki "kapteeni Leo Rainio" tuttu? Tällä salanimellä kirjoittelivat Armas J. Pulla ja Mika Waltari yhteisiä "projektejaan".

sarvipää
korpr
korpr

Re: Ansa-alukset ensimmäisessä maailmansodassa

Post by sarvipää »

Menee hiukan aiheesta, mutta pakko kertoa hauska tapaus Pullan uran alkuajoilta.
Iltaisin kirjoittelin juttuja joista sain muutamia jopa myydyksikin. Kun menin hakemaan eräästä ensimmäisistä kirjoituspalkkiota jonkin lehden konttorista ja ojensin kuitin kassarouvalle, tämä tivahti: "Pulla? Kuulkaa, pitäisihän teidän tietää, ettei nimimerkki - ja vielä tällainen nimimerkki! - kelpaa kuittiin, kirjoittakaa siihen oikea nimenne!" Minulla oli melkoinen työ saada hänet uskomaan, että olin tosiaan Pulla, Armas J.

(Pullan kirjasta Viipurlaisii muisteloi ja Pariisilaisii)

Post Reply

Return to “Laivat”