Puuvene

Keskustelua kaikista vedessä liikkuvista laitteista.
High Power
res vänr
res vänr
Posts: 840
Joined: Sun Mar 16, 2008 19:49

Puuvene

Post by High Power »

Kaverini oli bongannut tuollaisen 'pikku' puuveneen ja käytiinpä sitä sitten yhdessä ihailemassa. :shock:
Image
Image
Image
Image
Image

Minkäs aikakauden kalustoa lienee tämä rantojen (tätä nykyä) komistus? Tekniikka kannen alla? Moottorit 3 kpl, tehot? Käyttötarkoitus? Viittaako Englannin lippu valmistus maata...vai?
Ja kovaakos tuolla on joskus menty?
Mutta on se vaan s**tanan komia!! :moshaa :moshaa
GOTT MIT UNS

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Puuvene

Post by Juha Tompuri »

Nuoli-luokan moottoritykkivene, olisiko Nuoli 10 ?
Herttoniemessä?

t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: Puuvene

Post by Komendantti »

Juha Tompuri wrote:Nuoli-luokan moottoritykkivene - -
Yhtyisin itsekin tähän. Miksi Herttoniemessä (jos tarkoitetaan sitä uusinta rantakaava-aluetta)?
Joku äkkinopeasti rahastunut ostanut itselleen haasteellisen projektin?
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Puuvene

Post by Juha Tompuri »

Komendantti wrote:
Juha Tompuri wrote:Nuoli-luokan moottoritykkivene - -
Yhtyisin itsekin tähän. Miksi Herttoniemessä (jos tarkoitetaan sitä uusinta rantakaava-aluetta)?
Joku äkkinopeasti rahastunut ostanut itselleen haasteellisen projektin?
Jos tää nyt pitää paikkansa:
Nuoli-40
Kirjoittanut: Herttoniemessä / 30.6.09 / klo 17:35

Ajelin tänään Herttoniemen sataman ohi ja nuoli-luokan alus osui silmään. Siinä se oli pukkien päällä ja kävin kurkkaamassa sitä.
Aluksen päällä hääräsi omalaatuinen brittiäijä, joka sanoi, että hän oli ostanut sen ja aikoo viedä sen Jerseyn saarelle.
Näytti olevan aika huonossa kunnossa, mutta siitä huolimatta kaveri meinasi, että hän lähtee kolmen viikon päästä sillä Jerseyyn, ja väitti että ovat telakoineet sen väärin ja että runko olisi vääntynyt...
Täytyy sanoa, että kyllä se vähän siltä näytti, että siinä jotain feelua oli.
Meinaa hakea korvauksia siitä.
Oma mielipiteeni on, että alus ei siitä liiku kyllä vähään aikaan.....


Kirjoittanut: kaluuna / 22.7.09 / klo 09:40

Herttoniemessä oleva alus on Nuoli 10. Kävin itse juuri eilen Herttoniemessä tutustumassa aluksen kuntoon ja mahdollisuuksiin siirtää se ajamalla Jerseyhin.
Pohjassa on tosiaankin iän(s.o.väärä säilytys ja ylläpito,väärä käsittely)tuomia vaurioita, jotka ovat korjattavissa kohtuudella siirtoa ajatellen. Tekniikka on kunnossa. mutta vaatii kyllä muutaman kovan työpäivän. Alus on muuten ruokoton,koska mitään ylläpitoa ei ole ollut.

Faktaa Nuolista;
Sarjaa valmistettiin 13 kpl Turun Laivateollisuudella 60-luvun alkupuolella,kun NL:n kauppasuhteiden myötä saatiin ostaa nopeita meridieseleitä ja telakoiden puuvenerakentamisella meni heikosti Suomessa.

Nuolet 1-9 olivat ns. vanhaa sarjaa ja 10-13 siitä kehitetty uudempi versio. Näistäkin Nuoli 13 oli vielä hieman erilainen ja siis kehitystyön lopputulos.
Koneistona aluksissa oli alusta alkaen tuo venäläinen panssarivaunun marinoitu V12 diesel pakokaasuahtimella varustettuna. Tyyppimerkintä M50.
Koneet olivat alumiiniseos lohkoisia, jolla saatiin aikaiseksi hyvä teho-/painosuhde. Painoa koneella oli käyntivalmiudessa n. 1700 kg ja tehoa siitä saatiin 1200 hv/1850 rpm.

Koneet olivat aitoja venäläisiä,joten kaikki toleranssitkin olivat sen mukaiset.Söivät öljyä todella paljon puhaltaen sitä raakana ulos pakokaasujen mukana ja siitä se tolkuton savun määrä.

Koneiden tyyppivika oli sylinteriputken halkeaminen ja niinpä Linnavuoren tehdas modifioi osan koneista loppuvaiheessa ns. monoblokkikoneiksi, joissa ei ollut erillisiä sylinteriputkia. Samalla koneiden kaikki välykset pienennettiin länsimaiselle tasolle ja näin koneiden peruskorjausväli saatiin kasvatettua 800 tunnista 2000 tuntiin. Myös öljynkulutus saatiin hallintaan kiitettävästi.

Koneet käynnistettiin paineilmalla ohjaamalla ensin paineilmalla ruiskutuspumpun syöttö täysille ja pyörittämällä sitten konetta paineilmalla ohjaamalla ilma sylintereiden päälle. Syötön ollessa suuri käynnistysvaiheessa ja koneiden sylinterien ollessa täynnä paineella tuotettua ilmaa oli käynnistysäänikin koneen käynnistyessä "räjähdysmäinen".

Apukoneina oli alkupään aluksissa pieni Mercedeksen kaksisylinterinen konehuoneessa ja uudemmassa sarjassa Fordin puolipuristeinen nelisylinterinen sijoitettuna peräpiikkiin.

Vanhempi sarja oli nopeampi kuin uusi, johtuen siitä,että sarja oli muutaman tonnin uutta kevyempi.Myös rungon muodossa(leveys)oli hieman eroa.
Nopein kellotettu nopeus mittaradalla,joka minulla on tiedossa, oli 45,7 solmua.
Tämä nopeus saavutettiin Nuoli 5:llä.

Lopuksi;
Olihan tuo alusluokka todella "äijämäinen" ja koneiden tärähtäessä käyntiin testosteronitaso nousi välittömästi 100%.
Parhaat soundit sai käynnistämällä kaikki kolme konetta kerralla.
Alus oli erittäin merikelpoinen ja niinpä oli nautinnollista ajaa 30 solmua "vastapalloon" eli vasta-aallokkoon aluksen loikatessa aallon harjalta toiselle. Aluksia kutsuttiinkin alusluokan sisällä "mertemme vinttikoiriksi".
Olosuhteet aluksella olivat miehekkään ankeat. Ruokaa syötiin useasti suoraan säilyketölkistä, jos silloinkaan. Vettä oli käytössä 150 litraa koko 16 hengen miehistölle, joten peseytymisestä ei ollut tietoakaan,ellei päässyt saunaan linnakkeelle tms.
Mutta eipä ole kaikenkattavampaa ympäristöä ,kuin istua vapaavahdissa ohjaamon takaisella tykkitasanteella, katsella ohivilahtavaa maisemaa ja pitkää peräkuohua aluksen kiitäessä yli 40 solmun nopeutta. Olon täydentää pakokaasujen käry ja kaiken alleen peittävä dieseleiden jyrinä, jonka ääniaaltojen voima tunkeutuu kirjaimellisesti läpi kehon.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2693406

t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

High Power
res vänr
res vänr
Posts: 840
Joined: Sun Mar 16, 2008 19:49

Re: Puuvene

Post by High Power »

Tattista vaan tietäjille! Siellähän se Herttoniemenrannassa on ja käykäähän toki katsomassa komistusta ennen kun häipyy ulapalle.
GOTT MIT UNS

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Puuvene

Post by Canet »

Harmi jos lähtee ulkomaille - vaikka hyvä jos pidetään kunnossa ja saa "hyvän kodin".

Merivoimissa va.palveluksessa ollut kaveri kertoi Nuoli-veneistä muutaman "hurjan" jutun (tukistakaa, jos olen jo kertonut):

"Oltiin Nuoli N:n kanssa Airistolla (tai jossain..) ajettiin reilua 30 solmua, kun tajusin, että osumme autolautan peräaaltoon. Ehdin huutaa kometokaiuttimen mikkiin "Pitää kiinni!" ja sitten lähdettiin - vene nousi kokonaan ilmaan ja koneet ulvahtivat hetkeksi ylikierroksille, kun potkurit piiskasivat ilmaa, komean ppärksepilven kera pudottiin takaisin vetee ja matka jatkui. Autolautan peräkannet olivat kauniilla säällä täynnä turisteja - antoivat meidän suorituksesta raikuvat abloodit.."

"Nuoli N oli yöharjoituksessa ja tutkalla ajo epäonnistui 'ihan vähän' sillä seurauksella, että vene ajoi saaristoväylän mutkasta suoraan - maihin. Paikalla oli jonkun hyvin toimeentulevan kesähuvila, johon veneen päällikkö pääsi soittamaan laivueen komentajalle ilmoitusta haverista. Keskustelu kulki tähän tapaan: 'Herra komentajakapteeni, täällä luutnantti Nönnöö, Nuoli N:llä pohjakosketus!' - 'Jaha, no vuotaako alukseen vettä' - 'Ei vuoda herra komentajakapteeni'. Kun oli selvitetty aluksen sijantikoordinaatit, laivueen päällikkö lupasi lähettää apua paikalle ja kysi lopuksi 'Palaako teillä siellä jokin valo, että auttajat löytävät teidät?' 'Kyllä palaa, pihavalo..'"

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Puuvene

Post by Juha Tompuri »

"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
Komendantti
komendantti
komendantti
Posts: 2682
Joined: Wed Oct 17, 2007 10:19
Location: Etelä-Suomen Sotilaslääni
Contact:

Re: Puuvene

Post by Komendantti »

Mahonkiako tämän venetyypin runko on, vaiko jotain muuta?
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Puuvene

Post by Juha Tompuri »

Komendantti wrote:Mahonkiako tämän venetyypin runko on, vaiko jotain muuta?
Mahonki mainitaan ainakin täällä:
http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/ ... ord=Veneet
Jostain muistan lukeneeni ristiinlaminoinnista, en kyllä ole aivan varma asiasta.

t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Puuvene

Post by Canet »

Aluksi veneissä oli laminoidun puurungon suojana lasikuitukerros - sen toivottiin helpottavan huolto ja suojaavan puuta mahdollisessa jääriitteessä ajettaessa. Kokeiluun ei oltu tyytyväisiä ja kuitu poistettiin 70-luvun alkupuolella.

High Power
res vänr
res vänr
Posts: 840
Joined: Sun Mar 16, 2008 19:49

Re: Puuvene

Post by High Power »

Kävin tänään katsomassa paattia ja onhan siellä pohjaa tilkitty sitten viime käynnin. Sika massaa vedetty pohjalautojen rakoihin ja filmivaneria ruuvattu kitin kera isompiin halkeamiin. Jos joku sattuu saamaan vihiä siitä milloin engelsmanni mahdollisesti käynnistelee koneita tai aikoo ulapalle, niin ilmoitelkaapa pliis. Kiinnostaisi kuulla koneiden soundi... Tai kokoonnutaan porukalla ranta kivikolle uudet foorumi lätsät päässä ihmettelemään silmänurkat kosteana kun se lähtee kohti Jerseytä... :cry:
GOTT MIT UNS

User avatar
Purjotuulikki
kers
kers
Posts: 130
Joined: Sat Dec 08, 2007 22:25
Location: Kattivaaran margariinitehdas

Re: Puuvene

Post by Purjotuulikki »

Nuoli 8. Museoituna Turussa.
Image
Image

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Puuvene

Post by smokeball »

Hienon näkönen tuo 8. Tahtovat olla tuon kokoluokan paatit jo hankintahinnaltaan kovin kalliita ja kunnostus peräti tyyristä, ettei Suomesta juuri harrastajaa löydy. Laivaston kalusto on muutenkin niin isoa, ettei sitä edes mikään yhdistys hevillä rupea entisöimään. Parempi vain, että jossain muuallakin seilaa tai on näytillä.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Re: Puuvene

Post by Canet »

Jollakin turkulaisella meripartiolippukunnalla oli vielä 70-luvulla moottoritorpedoveneestä kunnostettu vene - kulki muistaakseni nimellä "Neptune" - oli Aurajoessa kiinnityksissä keskellä kaupunkia. Täällä"kotona kansasissa" joku kunnosteli ilmeisti "Jymyä" tai "Hurjaa" samaten 70-luvulla. Tiedä sitten tuliko siitä koskaan mitään. Tiettävästi yksi vanha mtv on sisävesillä Suomessa huvialuksena. Vanhan aluksen ylläpidossa on pakko luottaa harrastusvoimaan, juurikaan kenelläkään ei ole varaa teettää työtä ulkopuolisilla. Eli siinä vaaditaan joku, joka haluaa itselleen "työleirin", ei niinkään venettä..

User avatar
caporal
kenrmaj
kenrmaj
Posts: 1661
Joined: Sun Feb 22, 2009 23:19
Location: Tyrvää

Re: Puuvene

Post by caporal »

Olin laivastossa -78 ja oltiin Aurajoessa jossain tapahtumassa.Laivamme (Kuha22) perässä oli vanha moottoritykkivene joka oli valkoiseksi maalattu.Kerrottiin että se oli vanha joku Taisto ja se oli Meripartiolaisten omistuksessa.Muistaakseni sen koneista oli jotain puhetta että ne oli Scania 110:n dieselit vaihdettu alkuperäisten? tilalle.Onko parempaa tietoa ja onko kyseinen paatti vielä henkissä?

Post Reply

Return to “Laivat”