Juha Tompuri wrote:Palolampi ja Rantamaa olivat 17. päivänä itse siellä paikalla ja kirjoittivat näkemästään ja kokemastaan.
Sinä väität toista, ilmeisimmin epätarkkuksia sisältäviin arkistolähteisiin turvautuen.
Palolammen kirja meni painoon vasta kesällä 1940 eikä tietääkseni perustu hänen omiin päiväkirjamerkintöihin joten päivämäärä ei ole välttämättä 100% varmuudella oikea. Rantamaan päiväkirjoihin haluaisin todellakin tutustua, mutta se ei onnistu. Oletko tutustunut kyseisiin asiakirjoihin, minkä perusteella tulkitset ne epätarkoiksi?
Juha Tompuri wrote:
Käsittääkseni tuo sinun mainintasi haastattelun ajankohdasta on myös arvaus?
Lehti itse on päivätty 25.1.1941 joten se on taka-raja. Olen ilmaissut asian epätarkasti, mutta en tarkoittanut haastattelun tapahtuneen välttämättä v. 1941 vaan melko todennäköisesti loppuvuodesta 1940 koska haastattelu tehtiin hänen vielä ollessa Punaisen Ristin sotasairaalassa.
Juha Tompuri wrote:Ei välttämättä tarvitse, ja niidenkin totuudenmukaisuuden kait ratkaisee kuinka hyvin ne ovat dokumentoidut ja todennettavissa.
Teoriassa tuo haastattelu voi olla vielä olemassa raakamuodossaan lehden mahdollisesti säilyneessä arkistossa, mutta tähän tarkoitukseen painettu versio on sopiva. Kuten jo edellä totesin haastattelun sisältö käy yhteen arkistotietojen kanssa. Samalla se täydentää sotapäiväkirjojen ja asiakirjojen antia.
Martti Kujansuu wrote:Vaikkakin mielestäni Saarelaisen kirjassa on kohtuullisen paljon puutteita ja virheitä (oma arvosana ehkä 3,5) niin tuo edellinen väitteesi ei kyllä aikuisten oikeasti ole totta.
Kirja sisältää (epätäydellisen) lähdeluettelon, mutta ei -viitteitä. Luettelosta selviää arkistonmuodostajat ja kirjat, viitteistä tiedon sijainti asiakirjan tai kirjan sisällä. Viitteet merkitään yleensä kirjan alalaitaan.
LÄHDEVIITE
"Suomen Ilmavoimilla oli 123 lentokonetta 1.12.1941 [1] [...]"
[1] Kansallisarkiston Sörnäisten toimipiste; Ilmavoimien Esikunnan SPK 12345; s. 5.
LÄHDELUETTELO
"Kansallisarkiston Sörnäisten toimipiste
- Ilmavoimien Esikunnan SPK 12345
- [...]"