Mukaansa tempaavaa tekstiä, jossa tulee esiin tosiasiat, niin olihan kirjailija mukana useilla kaukopartioilla. Esa Anttala on siis oikealta nimeltään Urpo Lempiäinen.
Lainaus kustantajan sivuilta:
Kaukopartiomiesten urotyö jatkosodan hyökkäysvaiheessa
Kun suomalaiset etenivät Karjalan kannakselle jatkosodan alussa, rautateiden merkitys viholliselle oli ratkaiseva. Niitä olisi ollut helppo käyttää sekä vahvistuksien toimittamiseen ja materiaalikuljetuksiin Kannakselle että omien joukkojen evakuointiin suomalaisten tieltä. Suomen sodanjohto tarvitsi myös mahdollisimman tarkkoja tietoja vihollisen toimista. Sitä varten Kannaksen selustaan lähetettiin kaukopartioita, joiden tehtävänä oli lamauttaa rautatiet räjäytyksin ja havainnoida vihollisen liikkeitä.
Esa Anttala oli itse mukana eräällä näistä retkistä, joiden aikana miinoitettiin Karjalan kannaksen rautatiet. Räjäytetyt kiskot ja suistetut junat estivät puna-armeijaa käyttämästä rautatieyhteyksiään juuri kriittisimmillä hetkillä, ja sillä oli ratkaiseva vaikutus Kannaksen sotatoimiin. Anttalan tekstissä näkyy niin sotakirjailijan kuin sissiveteraaninkin kokemus.
KISKOSOTAA KANNAKSELLA **** JATKOSOTA KAUKOPARTIO
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
KISKOSOTAA KANNAKSELLA **** JATKOSOTA KAUKOPARTIO
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.