Hankin edellissyksynä e-kirjan lukulaitteen, kun talouteen ei oikein enää mahdu lisää kirjoja (no kyllä niitä silti tulee ostettua..). Tilasin Amazonin palvelusta tuon otsikon mukaisen e-kirjan - mielenkiintoisen esityksen panssarivaunun tornien käytöstä linnoitteissa eri puolilla maailmaa - lähinnä kuitenkin Euroopassa.
Kun en ollut aiheeseen paljonkaan aiemmin syventynyt, olin hiukan yllättänyt, kuinka yleistä panssariajoneuvojen tornien käyttö erilaisissa linnoitteissa on ollut. Ehkä eniten niitä ovat käyttäneet saksalaiset, mutta ei heillä tähän mitään yksinoikeutta ole ollut! Kirjassa on paljon kuvia ja piirroksia linnoitteista.
Pientä Suomeakaan ei ole unohdettu, vaan sekä maarintaman vanhat tornit (rellut ja sotasaalis BT -tornit) on mainittu, unohtamatta rannikkotykistön "salaista" 130 TK:ta ja itänaapurista ostettuja T-55-torneja, jotka muuttuivat 100 TK:ksi..
Jos "lontoonmurre" jotenkin taipuu, niin ihan mielenkiintoista luettavaa ja katseltavaa - näitähän saa Amazonin nettikaupasta myös perinteisinä paperiversioina, jos ei omista tai ei halua hankkia lukulaitetta, joka on kyllä ihan mukava vehje - mukana kulkee vaikka parisen sataa e-kirjaa.. Suomenkielisten valikoima on hiukan heikko, mutta englanniksi löytyy vaikka mitä.. Jos vekotin kiinnostaa, niin yv:llä voi kysellä lisää kokemuksista..
Neil Short; Tank Turret Fortifications ***
Re: Neil Short; Tank Turret Fortifications ***
Project Gutenbergista löytyy ilmaista luettavaa http://www.gutenberg.org/catalog/
Tuolta löytyy myös suomalaisia klassikoita.
Yliopistojen sivuja kannattaa selata, sillä niiltä löytyy väitöksiä ja graduja ilmaiseksi.
Hurrit ovat perustaneet Project Runebergin, josta löytyy jotain skandikielillä. Runeberg tarkoittanee tässä tapauksessa riimuvuorta.
Olen kyllä pohtinut tuollaista lukulaitetta, mutta en ole innostunut vielä. Kirjanmerkkien ja huomautusten kirjoittaminen on vielä vaikeaa. Ja, kun on tottunut paperikirjaan, josta jää mielikuva sivun kohdasta ja summittainen sivunumero muistiin, niin saavat tabletit sun muut vielä kehittyä.
Tuolta löytyy myös suomalaisia klassikoita.
Yliopistojen sivuja kannattaa selata, sillä niiltä löytyy väitöksiä ja graduja ilmaiseksi.
Hurrit ovat perustaneet Project Runebergin, josta löytyy jotain skandikielillä. Runeberg tarkoittanee tässä tapauksessa riimuvuorta.
Olen kyllä pohtinut tuollaista lukulaitetta, mutta en ole innostunut vielä. Kirjanmerkkien ja huomautusten kirjoittaminen on vielä vaikeaa. Ja, kun on tottunut paperikirjaan, josta jää mielikuva sivun kohdasta ja summittainen sivunumero muistiin, niin saavat tabletit sun muut vielä kehittyä.
Re: Neil Short; Tank Turret Fortifications ***
No tässä ei kyllä ollut tarkoitus puhua lukulaitteista - mutta olkoon menneeksi: Huomautuksia ei välttämättä ole kovin helppo kirjoittaa, mutta se on kyllä mahdollista. Tabletti ja lukulaite on vähän eri juttu.. Tässä minulla käytössä olevassa Kindle 3G:ssä ei paikka mene hukkaan - kun avaan laitteen, olen aina samassa paikassa, johon viimeksi jäin - samoin jos vaihdan kirjaa säilyy paikka kun palaan takaisin.. Jos satun nukahtamaan laite kädessä (näin käy miltei joka ilta!), se sammuu itsestään vähän ajan kuluttua ja paikka on taas tallella. kun sen avaan. Ja akku riittää pari viikkoa.. Gutenberg on tuttu - vaimo on tainnut lukea useimmat siellä olevat suomenkieliset kirjat - lukulaitteella vaikka muuten inhoaa tietokoneita! Mutta jos siirretään mahdollinen lukulaitekeskustelu muualle tai käydään yv:nä - suosittelen edelleen laitteeseen tutustumista - omat rajoituksensa sillä tietysti on.
MUTTA takaisin tuohon tankkitornikirjaan.. Eniten tätä ideaa käyttivät saksalaiset - aluksi käytettiin ranskalaisia sotasaalistorneja (mm. Renault), sitten omia Panzer I -torneja ja tsekkiläisiä sotasaalispanssarien torneja. Hiukan yllättävää on, että myös aivan tuliteriä Pantherin Aufsl. A-torneja käytettiin kohtuullisen paljon - ilmeisesti niitä oli enemmän kuin alustoja..
Vanhemmat tornit olivat tietysti hyvin ohuesti panssaroituja, mutta maali oli tietysti aika pieni.. Jonkun verran niitä käytettiin myös sivustatulipesäkkeinä. Aluksi aseistuksena oli tietysti kk tai kevyt tykki. Myöhemmin saatiin tehokkaasti panssareihin pystyviä aseita (kuten juuri noissa Panthereissa) ja kohtuullista menestystäkin saavutettiin..
Parhaat pesäkkeet oli varustettu tuliaseman lisäksi a-tarvikevarastolla ja majoitustilalla - myös ilmanvaihtolaitteisto (usein käsin käyttöinen) löytyi.. Niissä pesäkkeissä, joista ilmanvaihto puuttui, jouduttiin usein pitämään tornin luukkua raollaan tai jopa auki, etteivät ruutikaasut tukahduttaneet miehistöä.
Osassa pesäkkeitä ei ollut muuta sisäänkäyntiä kuin tornin luukku - niistä oli hyvin vaikea lähteä lipettiin kesken taistelun..
Betonista tai puusta tehdyn pesäkerakennelman sijasta käytettiin myös kokonaisina tai lähes kokonaisina maahan kuopattuja tankkeja - moottori yms. oli toki yleensä poistettu.
MUTTA takaisin tuohon tankkitornikirjaan.. Eniten tätä ideaa käyttivät saksalaiset - aluksi käytettiin ranskalaisia sotasaalistorneja (mm. Renault), sitten omia Panzer I -torneja ja tsekkiläisiä sotasaalispanssarien torneja. Hiukan yllättävää on, että myös aivan tuliteriä Pantherin Aufsl. A-torneja käytettiin kohtuullisen paljon - ilmeisesti niitä oli enemmän kuin alustoja..
Vanhemmat tornit olivat tietysti hyvin ohuesti panssaroituja, mutta maali oli tietysti aika pieni.. Jonkun verran niitä käytettiin myös sivustatulipesäkkeinä. Aluksi aseistuksena oli tietysti kk tai kevyt tykki. Myöhemmin saatiin tehokkaasti panssareihin pystyviä aseita (kuten juuri noissa Panthereissa) ja kohtuullista menestystäkin saavutettiin..
Parhaat pesäkkeet oli varustettu tuliaseman lisäksi a-tarvikevarastolla ja majoitustilalla - myös ilmanvaihtolaitteisto (usein käsin käyttöinen) löytyi.. Niissä pesäkkeissä, joista ilmanvaihto puuttui, jouduttiin usein pitämään tornin luukkua raollaan tai jopa auki, etteivät ruutikaasut tukahduttaneet miehistöä.
Osassa pesäkkeitä ei ollut muuta sisäänkäyntiä kuin tornin luukku - niistä oli hyvin vaikea lähteä lipettiin kesken taistelun..
Betonista tai puusta tehdyn pesäkerakennelman sijasta käytettiin myös kokonaisina tai lähes kokonaisina maahan kuopattuja tankkeja - moottori yms. oli toki yleensä poistettu.