Terekille ja takaisin , Unto Parvilahti (3)
- Sturmmann
- mars
TEREKILLE JA TAKAISIN **** SUOMALAISET SS-VAPAAEHTOISET
Kiistelty Unto Parvilahti kirjoitti teoksen suomalaisten SS-vapaaehtoisten vaiheista Wiking divisioonassa vuosina 1941-43. Parvilahti itse toimi Berliinissä suomalaisten yhdysupseerina.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Re: TEREKILLE JA TAKAISIN **** SUOMALAISET SS-VAPAAEHTOISET
minulla oli kansakoulussa käsityönopettajana entinen suomalainen ss-mies ( jussila muistaakseni) olen nähnyt hänen kuvansakin ss-asepuvussa.piti kovaa kuria.Sturmmann wrote:Kiistelty Unto Parvilahti kirjoitti teoksen suomalaisten SS-vapaaehtoisten vaiheista Wiking divisioonassa vuosina 1941-43. Parvilahti itse toimi Berliinissä suomalaisten yhdysupseerina.
tukkapöllyä ja korvasta vääntämistä tuli herkästi.sen nenille ei kyllä hypitty.
tämä tapaus on jossakin ss-miehistämme kertovassa kirjassa-en muista nimeä.isäni kertoi( panssaridivisioonaan tuli ss-miehiä) kun he kuulivat kassulla laukauksen.menivät katsomaan.entinen ss-mies oli ampunnut itsensä.isäni ( lääkintä-au) kertoi ettei yllättynnyt tapauksesta.ss-miehen
hermot oli menneet täysin.oli kertonnut kokemuksiaan.
hermot oli menneet täysin.oli kertonnut kokemuksiaan.
- Komendantti
- komendantti
Tuli tänään löydettyä tämä kyseinen kirja divarin valikoiman joukosta. Luonnollisesti ostin sen mukaani entuudestaan jo kohtuullisen kattavaan kotikirjastooni, josta tämä mainio teos on valitettavasti tähän saakka puuttunut.
Joskus kauan sitten tämän olen kyllä lukenut, mutta nytpä kyllä taitaa mennä lukuun hyvällä syyllä uudestaan.
Joskus kauan sitten tämän olen kyllä lukenut, mutta nytpä kyllä taitaa mennä lukuun hyvällä syyllä uudestaan.
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu
Vihdoinkin löysin itsellenikin ko.kirjan vieläpä Unto Parvilahden omakätisellä allekirjoituksella ja 3.12.58 päiväyksellä
Jatkolukemistoksi suositellaan tuota jo edellä mainittua "Berijan tarhat" -kirjaa! Uudessa painoksessa on mielestäni onnistuneesti arvioitu kirjan dokumnettiarvoa ja kerrottu mielenkiintoisia tietoja Parvilahdesta.
Onkos kellään lukukokemuksia Sakari Lappi-Seppälän Haudat Dnjeprin Varrella kirjasta,on vissiin vähän eri otteella kirjoitettu kun nuo muut ,kirjaa selaillessa sattui loppupäästä silmään lause "Pääsisinkö sittenkään vielä kaikesta eroon ja mitä seuraisi kansallissosialististen SS-miestemme palatessa kerran takaisin Suomeen?",täytyy lukasta kun saan ton Pantin Lunastajat loppuun.
Sakarin kirja on ihan luettava, kun jättää aatteelliset ajatukset omaan arvoonsa.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -
Re:
tulipa juuri itselläkin tämä luettua. pidin kyllä kirjasta..LV wrote:Helppolukuinen ja melko mukaansatempaava kirja, kuten Berijan tarhatkin, mutta mukana on myös Parvilahden oman värikynän/pyyhekumin jälkiä.
mitä siihen on sitten väritetty / siloiteltu??
Re: Re:
No hitto kun ei ole sitä kirjaa itsellä. Canetin mainitsemassa uudemmassa painoksessa on epilogina Parvilahden henkilökuvaus. Parvilahti oli itse suomalainen kansallissosialisti, joka oli mahdollisesti sekaantunut joihinkin vakoilukuvioihin, ehkä jopa useamman valtion hyväksi. Arveltiin myös, että Parvilahden olisi täytynyt suostua jonkinlaiseen yhteistyöhön Neuvostoliiton kanssa, koska sai niin lyhyen tuomion. Tekstissä oli myös maininta Terkekille ja takaisin-kirjassa olleeseen tapaukseen, jossa "B" oli joutua jonkinlaisiin vaikeuksiin, muistaakseni "perättömän ilmiannon" takia. B oli Parvilahti itse, eli entiseltä nimeltään Boman.Törni wrote:tulipa juuri itselläkin tämä luettua. pidin kyllä kirjasta..LV wrote:Helppolukuinen ja melko mukaansatempaava kirja, kuten Berijan tarhatkin, mutta mukana on myös Parvilahden oman värikynän/pyyhekumin jälkiä.
mitä siihen on sitten väritetty / siloiteltu??
Kertokoon joku ko. kirjan omistaja tarkemmin.
Terekeille ja takaisin...vieraan kypärän alla...pantti pataljoona...mikähän se yks opus oli joka minusta kuuluis tähän samaan satsiin, joku " ja haudalla kasvoi koivupuu" tai joku koivupuu siinä nimessä mainittiin?
Vihdoinkin vapaa, sanoi venäläinen kun vangiksi jäi...
Olisiko ollut "Hautaristinä koivupuu"?
jeps, tuo se oli....
Vihdoinkin vapaa, sanoi venäläinen kun vangiksi jäi...