Page 1 of 1

Haapanen: PUNATÄHDESTÄ HAKARISTIIN ****

Posted: Tue Jan 27, 2009 21:44
by Canet
Haapanen: PUNATÄHDESTÄ HAKARISTIIN Suomen ilmavoimien käytössä olleet venäläiset sotasaaliskoneet 1918-1946. Apali 2008.

Kaikenlaisilla häristimillä sitä on pitänyt lentää! Köyhä Suomi otti käyttöön jos minkälaisia itänaapurilta eri tavalla saaliiksi saatuja lentolaitteita. Kirja ulottuu itsenäisyyden alun venäläisiltä Suomeen jääneistä koneista toisen maailmansodan eri tavalla saatuihin saaliisiin.

Todellista suomalaista sisua on ollut niillä usein tuntemattomiksi jääneillä mekaanikoilla, jotka pystyivät pitämään sotasaaliskoneet ilmassa pelkällä improvisoinnilla - ei ollut ohjekirjoja eikä varaosatoimituksia..

Haapanen on tehnyt todella perusteellista työtä selvitellen mahdollisuuksien mukaan jokaisen koneyksilön kohtalot.

Re: Haapanen: PUNATÄHDESTÄ HAKARISTIIN ****

Posted: Wed Jan 28, 2009 14:14
by smokeball
reka65 wrote:Minkälainen määrä näitä saatiin?
Keisarillisilta ilmavoimilta tuli kait pari Nieuportia ja jokunen leijaa muistuttava kellukekone. Luin jostain Joppe Karhusen nuoruusmuistoista noista, mutta mitään lukumaääriä ei tarkemmin ollut esillä. Punakaartin puolella Rahja lensi kaiketi juuri Nieuport hävittäjällä. :miettii:

Re: Haapanen: PUNATÄHDESTÄ HAKARISTIIN ****

Posted: Wed Jan 28, 2009 16:03
by Canet
Ehdin kantaa kirjan takaisin kirjastoon. Mitäs nyt ulkomuistista sanoisi..
- Tsaarinvallan jäljiltä tai punaisilta saatiin jokunen hävittäjä, Niuportteja. Pääosa koneista taisi olla erilaisia lentoveneitä - ne suomalaisia eniten kiinnostivatkin, kun kunnon lentokenttiä ei montaa ollut, järviä ja merta vaikka millä mitalla. Esittipä englantilainen sotilasneuvonantaja, että Suomen ei ylipäätään kannata hankkia kuin kellukekoneita, talveksi niihin tietysti sukset alle - siten olisi lentotukikohdan voinut perustaa melkein mihin rantaan hyvänsä.
- Sota-aikana 39-44 saatiin sekä hävittäjiä, pommikoneita että "sekalaisia", kaikkiaan useita kymmeniä.
- Kaikkia saaliiksi saatuja koneita ei otettu käyttöön. Osa oli liian huonokuntoisia, osa muuten sopimattomia.

Re: Haapanen: PUNATÄHDESTÄ HAKARISTIIN ****

Posted: Wed Jan 28, 2009 18:15
by Savu
Ennen talvisotaa suomella oli venäläisiä stetinin koneita 18kpl, neljää eri mallia (lentoveneitä,meritiedustelukoneita ja yksi alkeiskoulukone). Stetinin oli käytössä 1918-24... Käytössä olleet Nieuport (kolmea eri mallia 6kpl) olivat ranskalaista alkuperää... [Mikko Uola "Suomen ilmavoimat 1918-1939" Karisto Oy 1975]

Re: Haapanen: PUNATÄHDESTÄ HAKARISTIIN ****

Posted: Wed Jan 28, 2009 18:39
by smokeball
Tarina kertoo noista Stsetin lentoveneistä, että ne olivat läpilahoja saattaen hajota milloin tahansa liitoksistaan. (Karhusen keräämistä tarinoista)

Re: Haapanen: PUNATÄHDESTÄ HAKARISTIIN ****

Posted: Wed Jan 28, 2009 19:05
by Savu
"Kohtalokkaat lennot 1918-1939" kertoo kuinka toukokuussa -23 katkesi Shtshetinin M.16 (tässä teoksessa kirjoitusasu tuollanen, poiketen Uolan teoksesta) kone ilmassa ja kaksi "siviililennolla" ollutta lentosotamiestä sai surmansa. Kone oli työntöpotkurilla varustettu ja surmansa saaneet istuivat ohjaamon edessä tähystämössä, kun kone katkesi ilmassa ohjaamon ja tähystämön välistä.... Image

Re: Haapanen: PUNATÄHDESTÄ HAKARISTIIN ****

Posted: Wed Jan 28, 2009 19:44
by Komendantti
Savu wrote:"Kohtalokkaat lennot 1918-1939" kertoo kuinka toukokuussa -23 katkesi Shtshetinin M.16 (tässä teoksessa kirjoitusasu tuollanen, poiketen Uolan teoksesta) kone ilmassa ja kaksi "siviililennolla" ollutta lentosotamiestä sai surmansa. Kone oli työntöpotkurilla varustettu ja surmansa saaneet istuivat ohjaamon edessä tähystämössä, kun kone katkesi ilmassa ohjaamon ja tähystämön välistä.... http://img125.imagevenue.com/img.php?im ... _402lo.JPG
Kyllä tuossa jotenkin Igor Sikorskin kädenjälki olisi nähtävillä, jotain S-5:n tyylistä...
Vertailuksi nyt vaikka Sikorskin koneyksilö S-5A: http://www.aviastar.org/air/russia/sik_s-5a.php

Re: Haapanen: PUNATÄHDESTÄ HAKARISTIIN ****

Posted: Wed Jan 28, 2009 20:47
by Juha Tompuri
Komendantti wrote:Kyllä tuossa jotenkin Igor Sikorskin kädenjälki olisi nähtävillä, jotain S-5:n tyylistä...
Vertailuksi nyt vaikka Sikorskin koneyksilö S-5A: http://www.aviastar.org/air/russia/sik_s-5a.php
pieniä eroavaisuuksia:

http://www.airwar.ru/enc/other1/m16.html Image

Image

t: Sven

Re: Haapanen: PUNATÄHDESTÄ HAKARISTIIN ****

Posted: Wed Jan 28, 2009 21:04
by Komendantti
...Ja ei näköjään ihan niin pieniäkään! :)

Re: Haapanen: PUNATÄHDESTÄ HAKARISTIIN ****

Posted: Wed Jan 28, 2009 22:13
by Juha Tompuri
...mutta kuitenkin **** Haapaselle kirjastansa.

t: Sven :)

Re: Haapanen: PUNATÄHDESTÄ HAKARISTIIN ****

Posted: Wed Jan 28, 2009 22:33
by Mangrove
Kiinnostava aihe, mutta kuten 99%:ssa kaikesta historiakirjallisuudesta tässäkin teoksessa olisi voitu kiinnittää lähdekritiikkiin huomiota. Lähdeluettelossa oli kuitenkin merkitty osa lähteistä jopa Kansallisarkiston kansion tarkkuudella joten ei kokonaan turha teos. Kuvat kiinnostivat enemmän kuin teksti.

Martti