SISSILENTÄJÄ (Jukka Piipponen)
Posted: Sat Dec 30, 2006 16:42
Jukka Piipposen runsaasta ilmailuaiheisesta tuotannosta luin äskettäin kirjan "Sissilentäjä - Olli Kepsun tarina". (Koala-kustannus, 1999 ja 2002 - tämä oli 2. korjattu painos).
Tietystä kaavamaisesta rakenteestaan huolimatta (no, elämänkerta kai yleensä etenee samaan tapaan) kirja oli mukava lukuelämys ja suosittelen sitä ilmasodan historiasta kinnostuneille. Kirjassa käydään Ollin elämää läpi pojanmkoltiaisesta alkaen - tie lentäjäksi on aika selvä - olivathan sekä isä Taneli, että setä Kalle molemmat sotilaslentäjiä.
Lentäjän oppinsa Olli sai isältään, lentomestari Taneli Kepsulta. Roolit vaihtuivat pian kun Olli opasti isäänsä uuteen konetyyppiin. Taneli Kepsu kaatui Laatokalla jatkosodan alkuvaiheessa.
Ollin sota eteni ensin pommituslaivueessa pääasiassa Dornier-kalustolla lentäen, mutta myös Ju-88 oli ajokkina. Erikoisimmat lentokokemuksensa hän lienee saanut sissien kuljettajana Osasto Jaurissa, jolloin ajokkina oli mm. nelimottorinen lentovene LeO 246.
Sodan jälkeen Olli Kepsu jatkoi lentämistä siviilissä - ensin Aerolla, sitten Hollantilaisella TransAvialla, seuravaksi SpearAirilla, taas TransAvialla ja viimeksi Syrian Arab Airlinella - lopullisesti hän jäi eläkkeelle syksyllä 1977.
Tietystä kaavamaisesta rakenteestaan huolimatta (no, elämänkerta kai yleensä etenee samaan tapaan) kirja oli mukava lukuelämys ja suosittelen sitä ilmasodan historiasta kinnostuneille. Kirjassa käydään Ollin elämää läpi pojanmkoltiaisesta alkaen - tie lentäjäksi on aika selvä - olivathan sekä isä Taneli, että setä Kalle molemmat sotilaslentäjiä.
Lentäjän oppinsa Olli sai isältään, lentomestari Taneli Kepsulta. Roolit vaihtuivat pian kun Olli opasti isäänsä uuteen konetyyppiin. Taneli Kepsu kaatui Laatokalla jatkosodan alkuvaiheessa.
Ollin sota eteni ensin pommituslaivueessa pääasiassa Dornier-kalustolla lentäen, mutta myös Ju-88 oli ajokkina. Erikoisimmat lentokokemuksensa hän lienee saanut sissien kuljettajana Osasto Jaurissa, jolloin ajokkina oli mm. nelimottorinen lentovene LeO 246.
Sodan jälkeen Olli Kepsu jatkoi lentämistä siviilissä - ensin Aerolla, sitten Hollantilaisella TransAvialla, seuravaksi SpearAirilla, taas TransAvialla ja viimeksi Syrian Arab Airlinella - lopullisesti hän jäi eläkkeelle syksyllä 1977.