Lennokasta tekstiä, jonka pienet virheet jatkuvasti saattavat häiritä joitakin lukijoita, mutta asiakokonaisuudet kuitenkin jokseenkin totuudenmukaisia. Tottahan kirja on aiheesta kiinnostuneelle suositeltavaa luettavaa.
LAINAUS KOALAN SIVUILTA:
Yöhävittäjälentäjä Wilhelm ”Wim” Johnen saavutti ensimmäisen ilmavoittonsa 26. maaliskuuta 1942. Kyseinen yö oli kuitenkin koitua Johnenin viimeiseksi, kun seuraavan pommittajan torjuntatuli pudotti saksalaishävittäjän. Haavoittuneen Johnenin onnistui hypätä laskuvarjolla, mutta hänen radistinsa menehtyi. Wim kuitenkin palasi pian vaativaan yöhävittäjätoimintaan, jonka vaativuutta hänen komentajansa on kuvannut sanoessaan: ”Sammuta valot ja yritä napata kärpänen sormillasi.” Omista tappioistaan välittämättä kotimaataan puolustaneet saksalaiset lensivät säässä kuin säässä aiheuttaen suurta tuhoa Saksan kaupunkeja tuhoavien brittien pommikonelautoissa. Wilhelm Johnen saavutti 34 yöilmavoittoa yli kahdellasadalla sotalennolla.
YÖHÄVITTÄJÄLENTÄJÄ *** SAKSA 1941-45
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
YÖHÄVITTÄJÄLENTÄJÄ *** SAKSA 1941-45
Last edited by Sturmmann on Tue Apr 11, 2006 4:20, edited 2 times in total.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
-
- kaartsotvm3
- Posts: 569
- Joined: Mon Feb 13, 2006 9:04
Jatkuvat pienet virheet joo...Osa kirjasta on täyttä huuhaata joka kannattaa jättää omaan arvoonsa, kuten hihasta vedetty kertomus Me 262:lla lentämisestä sekä yötaisteluiden pudotusmäärät jotka olisivat tehneet RAF:n strategisista ilmavoimista lopun muutamassa viikossa...Kannattaa muistaa, ettei RAF kärsinyt yli sadan koneen tappioita yhdessäkään yksittäisessä yöhyökkäyksessä (Johnen puhuu mm. sadasta pudotuksesta Berliinin pommituksissa), ylivoimaisesti suurin "murskatappio" oli maaliskuun 30. päivän yö 1944, jolloin britit menettivät 94 konetta - tämä aiheutti vakavaa keskustelua toiminnan jatkamisesta (käytössä oli kuitenkin vain n. 1000 nelimoottorista kerrallaan). Pahoist asiavirheistä ja koneiden ominaisuuksien sotkemisesta huolimatta ihan luettava kirja kuitenkin, ehkä tuollaiset kaksi tähteä jos viisi on maksimi...
huuhaata löytyy mutta, Hannu Valtonen selvittää tietämyksellään ( suurella sellaisella) sivujen alaviitteissä asioiden oikean laidan. Minusta lukemisen arvoinen kirja koska esitystyyli on melko omaperäinen( lue:lähes kansallissosialistinen).
Luettuasi tiedät miten jatsi-musiikki liittyy yöhävittäjätoimintaan .
Luettuasi tiedät miten jatsi-musiikki liittyy yöhävittäjätoimintaan .
Si vis pacem, parabellum...
Suomessakin hiljattain vieraillut Peter Spoden mainitaan kirjassa useampaan otteeseen.
Mieleenpainuvin kertomus oli siitä, kuinka vielä toipilaana ollut Spode lähti torjuntalennolle ja tuli alasammutuksi. IT- valonheitinten loisteessa nähtiin, kuinka hän yritti hypätä takertuen koneeseen kiinni. Spoden kuitenkin pelastui ja elänee tänäkin päivänä.
Kovia poikia!
http://www.luftwaffe.cz/spoden.html
Mieleenpainuvin kertomus oli siitä, kuinka vielä toipilaana ollut Spode lähti torjuntalennolle ja tuli alasammutuksi. IT- valonheitinten loisteessa nähtiin, kuinka hän yritti hypätä takertuen koneeseen kiinni. Spoden kuitenkin pelastui ja elänee tänäkin päivänä.
Kovia poikia!
http://www.luftwaffe.cz/spoden.html