Günther Rall: Lentopäiväkirjani 1938-2004 ***
Posted: Wed Jun 24, 2009 16:18
Maailman ylivoimaisesti eniten ilmavoittoja saanut vielä ELÄVÄ lentäjä Günther Rallin muistelmat on kääntänyt alalla jo paljon hyvää työtä tehnyt Hannu Valtonen. Kirja poikkeaa useasta muusta saksalaislentäjän muistelmasta - kuitenkin positiivisesti. Toisin kuin vastaavissa kirjoissa yleensä, Rall "sanoo suorat sanat" joistain alaisistaan ja esimiehistään - hyvin mielenkiintoisia arvioita.
Kirja kuvaa tapahtumia Rallin nuoruudesta ja lentokoulutuksesta aina liittotasavallan ilmavoimien komentajan tehtäviin ja NATOn pysyvän edustajan tehtävien kautta eläkkeelle. Rallin toinen maailmansota kului pääosassa itärintamalla, tukikohta muuttui kymmeniä kertoa rintamanlinjojen liikkuessa. Myös pääosa ilmavoitoista on idästä, "taistelu Englannista" avasi tilin, kului toiseen voittoon vuosi ja rintamakin ehti vaihtua. Viimeiset kaksi (tai oikeastaan ilmeisesti kolme, vaikka viimeistä ei ole yleensä laskettu) tulivat taas lännestä tai oikeastaan "valtakunnan puolustuksesta". Rall itse suhtautuu voittoihinsa (275 kpl) varsin pidättyvästi ja pitää niitä lähinnä sota-ajan pakkotilantiden tuloksena, ei niinkään ylpeiltävänä saavutuksena.
Vietettyään sodan jälkeen muutaman vuoden vankileireissä ja kuulusteluissa, Rall työskenteli aina vuoteen 1956 erilaissa tehtävissä teollisuudessa ja opetuksessa. Vuoden 1956 alussa Rall palasi uudelleen perustettuihin ilmavoimiin vanhalla majurin sotilasarvollaan. Hänen osakseen tuli uuden suihkukoneaseistuksen hankkiminen - tässä Saksa päätyi myöhemmin kiistanalaiseen Starfighter-hankintaan. Rall puolustaa voimakkaasti tehtyjä päätöksiä - vaikea sanoa, mikä olisi koko totuus. Kiistämätön totuus kuitenkin on, että Starfighter-turmissa menetettiin varsin paljon ihmishenkiä.
Mielenkiintoinen kirja - erityisesti toisen maailman sodan ilmavoimatoiminnasta kiinnostuneille. Ostin kirjan Vantaalta Ilmailumuseon kaupasta. Kustantaja on Koala.
Kirja kuvaa tapahtumia Rallin nuoruudesta ja lentokoulutuksesta aina liittotasavallan ilmavoimien komentajan tehtäviin ja NATOn pysyvän edustajan tehtävien kautta eläkkeelle. Rallin toinen maailmansota kului pääosassa itärintamalla, tukikohta muuttui kymmeniä kertoa rintamanlinjojen liikkuessa. Myös pääosa ilmavoitoista on idästä, "taistelu Englannista" avasi tilin, kului toiseen voittoon vuosi ja rintamakin ehti vaihtua. Viimeiset kaksi (tai oikeastaan ilmeisesti kolme, vaikka viimeistä ei ole yleensä laskettu) tulivat taas lännestä tai oikeastaan "valtakunnan puolustuksesta". Rall itse suhtautuu voittoihinsa (275 kpl) varsin pidättyvästi ja pitää niitä lähinnä sota-ajan pakkotilantiden tuloksena, ei niinkään ylpeiltävänä saavutuksena.
Vietettyään sodan jälkeen muutaman vuoden vankileireissä ja kuulusteluissa, Rall työskenteli aina vuoteen 1956 erilaissa tehtävissä teollisuudessa ja opetuksessa. Vuoden 1956 alussa Rall palasi uudelleen perustettuihin ilmavoimiin vanhalla majurin sotilasarvollaan. Hänen osakseen tuli uuden suihkukoneaseistuksen hankkiminen - tässä Saksa päätyi myöhemmin kiistanalaiseen Starfighter-hankintaan. Rall puolustaa voimakkaasti tehtyjä päätöksiä - vaikea sanoa, mikä olisi koko totuus. Kiistämätön totuus kuitenkin on, että Starfighter-turmissa menetettiin varsin paljon ihmishenkiä.
Mielenkiintoinen kirja - erityisesti toisen maailman sodan ilmavoimatoiminnasta kiinnostuneille. Ostin kirjan Vantaalta Ilmailumuseon kaupasta. Kustantaja on Koala.