KAAPPARILAIVA **** APURISTEILIJÄLLÄ TOISESSA MAAILMANSODASSA

Laita otsikoksi kirjan nimi ja tekijä sekä arvosana 1 - 5.
Post Reply
User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

KAAPPARILAIVA **** APURISTEILIJÄLLÄ TOISESSA MAAILMANSODASSA

Post by Sturmmann »

Laiva numero 16, apuristeilijä Atlantis...

Rogge Bernhard oli kaapparilaivan kapteeni, joka sai ansioistaan ritarinristin (myöh. tammenlehvä). Kirjassaan Rogge kertoo tuosta liki kahden vuoden 655 päivää mielenkiintoisesta seikkailusta eri valtamerillä ajanjaksolla maaliskuu 1940 ja marraskuu 1941. Teksti on mukaansatempaavaa ja mielenkiintoista luettavaa jokaiselle sotahistorian ystävälle.

Laiva piti sisällään aseistuksenaan Arado 196 lentokoneen, 6 torpeedoputkea, 92 miinaa ja tykkejä seuraavasti 6 x 155 mm 1 x 75 mm ja 4 x 37 mm.

Mielenkiintoinen yksityiskohta on, kun heitä aletaan ajamaan takaa jossain valtamerellä, niin ei muuta kuin laivan ulkomuoto ja nimi uusiksi. He pystyivät lisäämään mastoja, savupiippuja, kansirakenteita, joten laivan profiili muuttui hetkessä. Savupiipuissa oli hydrauliikka, jolla savupiippua saatettiin pidentää tai lyhentää tarvittaessa. Heillä oli valokuvat lähes kaikista maailman kauppalaivoista, niin he saatoivat mallintaa näitä, joten välillä olivat Norjalainen kauppalaiva ja kohta Japanilainen jne...

Kun tilanne kävi liian tukalaksi, niin kirjasta huomaa, että esim Etelä-Atlantti voi olla ahdas, joten he menivät jonnekkin autiosaarien lomaan huilaamaan ja viettämään rantalomaa.

He saivat kaapattua viisi liittoutuneiden kauppalaivaa sekä yhden tankkerin lentokonebensiinilastissa ja upottivat 16 laivaa. Kaapattuun alukseen he laittoivat omat miehet, jotka veivät aluksen Saksalaisten tai Italialaisten hallitsemaan satamaan. Tankkerin he toimittivat Japaniin. Joistakin laivoista he ottivat vain tärkeimmät muonat ja diesselin omiin tankkeihin ja tämän jälkeen upottivat laivan.

Luonnollisesti heille tuli vankejakin, joista Rogge piti suurta huolta. Vangit he laittoivat aina kaapattujen aluksien mukana Ranskaan, Japaniin tai Italian Somalimaahan. Toisen kohtaamistaan laivoista he kaappasivat ja laittoivat 300 vankia kannella menemään Ranskaan, kun Brittiläinen sukellusvene Tuna torpeedoi sen Biskajanlahdella, niin 60 naista, miestä ja lasta hukkui. (sota on raakaa)

Laiva myös tankkasi ja huolsi sukellusveneitä ja sai niiltä vastavuoroisesti postia itselleen Saksasta.

Sodanjälkeen Rogge oli yhteyksissä laivalla vankeina olleisiin Britti upseereihin.

Ps. Tästä aiheesta tulee vielä lehtijuttu yhdistykselle

Image
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3277
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Post by Canet »

Tämän kirjan kanssa viihtyi. Vanhaa kirjaa voi olla vaikea löytää - mutta kannattaa etsiä (omani löysin divarista alle kympillä - kunto ei aivan priima)

Hauska yksityiskohta oli tieto saksalaisen optiikan ylivoimaisuudesta - Zeisseilla näki yöllä paljon paremmin kuin brittien Barr&Strouteilla (tai-mitä-ne-nyt-oli). Tuolaisen "pikkujutun" takia "Atlantiksen" onnistui yllätää useampi vihollisalus yön pimeydessä.

Neljä tähteä!

Post Reply

Return to “Muut - merisota”