smokeball wrote:Joppe Karhunen mainitsi myös Spitfireä olleen neukuilla.
Karhunen lienee ottanut tietonsa Lentolaivue 24:n suoritusilmoituksista joissa alasammutuksi tyypiksi ilmoitetaan Spitfire. Venäläisten tappioluetteloissa sama kone on merkitty Jak-9:ksi.
Näin asiasta mainitaan:Suomen rintama
Suomen rintamalla Jak hävittäjiä esiintyi ensimmäisiä kertoja loppuvuonna 1942. Marraskuun 22. päivänä Ilmari Juutilainen ilmoitti ampuneensa alas Spitfiren (SIHL 1/1997), joita Neuvostoliitolla tiedettiin jo olevan käytössä. Sodan jälkeen arkistoista saatujen tietojen perusteella koneen on todettu olleen uutta Jak-7 tyyppiä, jota ei vielä tunnettu Suomessa. Vuonna 1943 Jak-1 ja Jak-7 tyyppejä esiintyi harvakseltaan suomalaisten pudotustilastoissa, mutta jo 1944 Jak-9 oli yleisin Suomen rintamalla käytössä olevista Jak versioista. Jak hävittäjiä pidettiin suomalaisten keskuudessa melko nopeina ja ajanmukaisina hävittäjinä. Suomen rintamalla esiintyneitä Jak tyyppejä vastaan taisteltaessa käytettiin hyväksi Me-109G koneiden parempaa nousukykyä, jolloin jatkuvassa nousukaarrossa noustiin niin kauan kunnes takaa-ajava Jak menetti nopeutensa ja joutui irtautumaan, jolloin syöksyttiin perään ja ammuttiin vihollinen alas. Jakin päästyä yllättämään oli paras keino Me-109G koneilla irtautua syöksymällä, jolloin perässä seuraava Jak oli pakotettu irtautumaan huonomman syöksykestävyytensä vuoksi. Pääosahan Jak-1, Jak-3, Jak-7 ja Jak- 9 hävittäjistä oli sekarakenteisia koneita, joiden syöksykestävyys ei ollut Messerschmitt 109G:n tasoa.
Henk.kohtaisesti olen aina suhtautunut epäillen muutamiin Juutilaisen pudotusilmoituksiin (mm. ko. Spitfire ja Mustang). Tuo Spitin ja Jakin sekoittaminen tuntuu järkeenkäyvältä, samoin "Mustang" on todennäköisesti ollut jokin muu konetyyppi, jos sellainen on tullut pudotetuksi-olivat nääs Mustangit aikas vähissä määrin rintamakäytössä, toimitusmäärä oli todella pieni eikä näillä varmaan edes Suomen rintamalla lennetty...
John Moses wrote:Henk.kohtaisesti olen aina suhtautunut epäillen muutamiin Juutilaisen pudotusilmoituksiin (mm. ko. Spitfire ja Mustang). Tuo Spitin ja Jakin sekoittaminen tuntuu järkeenkäyvältä, samoin "Mustang" on todennäköisesti ollut jokin muu konetyyppi, jos sellainen on tullut pudotetuksi-olivat nääs Mustangit aikas vähissä määrin rintamakäytössä, toimitusmäärä oli todella pieni eikä näillä varmaan edes Suomen rintamalla lennetty...
Eikös juutilaisella ollut tilillään jopa P-38 Lightning? Aika outoa, sanoisin.
Kirjassa Stenman-Keskinen,Suomen Ilmavoimien historia osa 21 Lentävät ritarit,on pudotukseksi (MT-217) 10.7.1943 Seiskarissa merkitty P-38 ja kysymysmerkki perässä.
Pudotus (BW-364) 20.9.1942 Peninsaaressa Spitfire ja kysymysmerkki perässä.
Osaako kukaan sanoa noista Lend-Lease aseista, menikö neuvostoliittoon tuolla sopimuksella Colt 1911-A1 pistooleita ? Vai olivatko neuvostoliiton Coltit tsaarin peruja ?
Colt M1911 Russian Contract: S/N C23000 to C89000 = Feb. 19, 1916 to Jan. 18, 1917 ( Russia purchased 51,000 M1911 .45 ACP pistols during WW I. from this serial number range. Russia purchased more M1911 pistols than any other country besides the U.S.) Regular commercial model Colt except has "English Order" mark in Russian on left side of frame.
Briteillähän on oma 39592 aseen erä Lend-Lease Colteja, jäikö nämä Briteille, vai jatkoivatko matkaa neuvostoliittoon ?
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Ihmetelin jos näin sota-aikasta Harleyttä Lomakovsin automuseossa Moskovassa.
Studebakeria ,Willisseja ja yksi DC-3 muunnos Moskovan Isämäänsotan museossa
En osa sanoa,ehkä joku prässi?
Miksi pitäs olla partisaanien bunkkerissä prässi?
Siellä varella oli rautatien sabotoimisen järjestelmät,ehkä tämä vehe kuulu näiden työkalujen joukkon.
Katsosin kuvan uudestaan ja jos huomaat,siten lattialla on kiskon päälle kiinitettävä kiila junan pyöran kiskolta pois ohjaamisen varteen.
Sotajälkeisena aikana katkaistin kiskoa,ampumalla Kiväärillä kiskon keskipisteseen.(välillä sinkoi ampujan keskipisteen.)
Prässi voidin käyttä samaksi toiminpiteeksi,mutta työ oli "hiljaisempi."
jaska wrote:Jos en väärin muista niin Coltteja meni Neukuille ainakin lentokoneiden mukana.
Juu. Kyllä näin oli. Samalla periaatteella kuin vaunujen mukana meni miehistölle tarkoitettuja Thompsoneita. Jotka tosin riisuttiin ilmeisesti välittömästi pois ja korvattiin PPSh-41:llä.
Siis eikö kukaan tiedä varmuutta, minulle on tarjottu isompaa erää pistooleita. Yritän ehtiä katsomaan aseita viikonloppuna, itse olisin kiinnostunut kokoelmasta yhdestä pellumista, tuosta Coltista ja C96:sta, lisäksi kaapeista löytyy ainakin toinen pellumi, FN:ää, vanhempaa mustaruutipistoolia kaikkia ei ehditty puhua ?
Nyt polttavana päällimmäiseksi jäi tuo Colt, kun kaverin mukaan se on Lend-Lease aseita Pietarista vuodesta en muista, muistelen että puhui talvisodan jälkeisestä ajasta ? Katselin tuolta netistä KVG:llä enkä löytänyt soviettiin viedyn tuon tsaarin tilauksen jälkeen ko. aseta ?
Lend-Lease sopimuksella noita oli ainakin Kanadalla "Colt M1911A1 Canadian Contract: S/N 930,000 to 936,000 = 1943" ja Briteillä "British M1911A1 WW II Lend-Lease: From all S/N's of U.S. M1911A1 models = March 11, 1941 through the rest of WW II " Muut sopimukset ovat vanhempia, ennen ja jälkeen ensimmäisenmaailmanpalon ?
Toinen kysymys voisikin olla mitä nuo sitten maksaa, katselin ameriikan huutokauppoja, hinnathan liikkuvat hyväkuntoisista 500-2500 taalan välillä, suurimpia hintoja yleensä maksettiin noista, olisi hyvä hieman päästä kärryille, hintaa muodostettaessa, no, tuo numerotaulukko ainakin helpottaa valmistusajankohdan etsimisessä, sitten tietysti leimat ? Aseet pitäisi olla hyvä kuntoisia, kaveri ei ole itse niillä juurikaan ampunut.
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
John Moses wrote:Henk.kohtaisesti olen aina suhtautunut epäillen muutamiin Juutilaisen pudotusilmoituksiin (mm. ko. Spitfire ja Mustang). Tuo Spitin ja Jakin sekoittaminen tuntuu järkeenkäyvältä, samoin "Mustang" on todennäköisesti ollut jokin muu konetyyppi, jos sellainen on tullut pudotetuksi-olivat nääs Mustangit aikas vähissä määrin rintamakäytössä, toimitusmäärä oli todella pieni eikä näillä varmaan edes Suomen rintamalla lennetty...
Eikös noissa pudotuksissa pitänyt olla todistaja.Muuten ei hyväksytty.
Joissain kirjoissa on maininta noista "yksinäisistä" pudotuksista joita ei laskettu. Juutilaisellakin oli useampikin niitä.