Ruotsin tilanne Saksan alusmaana?
Moderator: Juha Tompuri
Ruotsin tilanne Saksan alusmaana?
Ystäväni kertoi varmana tietona että Ruotsissa olisi käytetty kolmannenvaltakunnan sota- ja/tai keskitysleirivankeja teollisuudessa sekä kaivoksissa, tuotteet tietenkin olisivas hyödyttäneet Saksan ponnisteluja, hän myös kertoi Ruotsin kunnissa ja kylissä olleen saksalaisia tarkkailijoita, väitti tietävänsä jopa saksalaisista varuskunnista Ruotsissa... onko forumilaisilla tietoa asiasta?
Re: Ruotsin tilanne Saksan alusmaana?
Ei oikein tunnu todennäköiseltä tuo työvoiman käyttö, tosin varmasti Saksalaisia tarkkailijoita Ruotsissa oli ja olihan Ruotsin aluetta käytetty myös miehistön kauttakulkuun. Ruotsi sai kylläkin "veristä" kultaa rautamalmista ja jalosteista. Samoin Ruotsilla oli tarkkailijansa Saksassa, miksei niitä olisi ollut saksalaisilla Ruotsissakin ?
- j o n i -
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Heti ku lyöt dokumentteja kotkahakaristeillä ja kolmella kruunulla, saatan uskoa.
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."
Erwin Rommel
Erwin Rommel
Eihän minulla olekkaan dokumentteja, ystäväni näkemykset vain joihin olen hakemassa kannannanottoja.
.
.
Yön mietittyäni tulin siihen tulokseen että jonkinlaisia joukkojen kokoamispisteitä on kauttakulkua ajatellen täytynyt olla, eli siinä mielessä voidaan puhua varuskunnista? Kuinkahan suuria määriä saksalaisia sotilaita kuljetettiin Ruotsin kautta sota-aikana? Mitkä paikkakunnat tai kaupungit olivat tässä asiassa logistisia keskuksia? Sitten vielä, mitä materiaa Ruotsista myytiin Saksaan, ja minkälaisia määriä?
Hölynpölyä.1900 wrote:Ystäväni kertoi varmana tietona...
Tuossa perustiedot:1900 wrote:Kuinkahan suuria määriä saksalaisia sotilaita kuljetettiin Ruotsin kautta sota-aikana? Mitkä paikkakunnat tai kaupungit olivat tässä asiassa logistisia keskuksia? Sitten vielä, mitä materiaa Ruotsista myytiin Saksaan, ja minkälaisia määriä?
http://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_re ... ers#Sweden
Kiitos, pikkuisen aukesi.