Italian sotamenestys
Moderator: Juha Tompuri
Tästä linkistä löytyy noita makaroonien tankkeja: http://www.geocities.com/pentagon/quart ... tnkita.htm
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Äh...mitäs tuosta, tekevälle sattuu.Canet wrote:Olet oikeassa, meni vähän samantapaiset nimet sekaisin.
Aika vahva kanditaatti ainaskin.Canet wrote:Mahtoikohan se tuolla aikaisemmin tarkoitettu "maailman huonoin" panssarivaunu olla L3/35?
Eräs esimerkki taasen Italialaisten rohkeudesta, vähän samaan tyyliin kuin ne kahdenmiehen torpedot, oli heidän "Barchino" veneensä.
30 solmua nopeutta, 330kg TNT:tä keulilla ja eikun päin brittiristeiliää.
100m ennen kontaktia loikataan pois kyydistä.
...ja sitten vaan polskutellaan...
http://www.regiamarina.net/arsenals/mtm/mtm_us.htm
http://www.regiamarina.net/arsenals/mtm ... oto_it.htm
http://comandosupremo.com/EMB.html
t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
Canet wrote:Olet oikeassa, meni vähän samantapaiset nimet sekaisin.
Hyvät linkit olit löytänyt.
Mahtoikohan se tuolla aikaisemmin tarkoitettu "maailman huonoin" panssarivaunu olla L3/35?
Muistini mukaan näyttäisi ainakin samanlaiselta.
Pitänee tarkistaa ja kaivaa jostain arskiston kätköstä dokumentti pätkä jossa tuo tankki esiteltiin.
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Noo... se riippuu minkä aikavälin sankareista on kyse.H-D wrote:Eikös noi italialaiset oo samassa sarjassa ruottalaisten kanssa on toi sotasankarien lista molemmilla aikalailla saman mittainen
Aikoinaan "Italia" valloitti "puoli maailmaa".
Nykyisen Ranskankin yhtä kylää vaille.
t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
Noista Svenin esittämistä räjähdysaineveneistä on vähän juttua tuossa aiemmin mainitsemassani kirjassa (Paul Kemp: Underwater Warriors). Paatissa oli jonkinlainen "heittoistuin" eli tarkoitus ei ollut suorittaa varsinaisia itsemurhahyökkäyksiä - vaikka ei se todellisuudessa paljon muutakaan ollut.
Osuessaan vene "halkesi" ja 330 kg räjähdyspanos upposi ennalta määrätylle syvyydelle ennen räjähtämistä. Näin pyrittiin maksimoimaan panoksen teho.[/quote]
Osuessaan vene "halkesi" ja 330 kg räjähdyspanos upposi ennalta määrätylle syvyydelle ennen räjähtämistä. Näin pyrittiin maksimoimaan panoksen teho.[/quote]
Immolan kenttä
Muistaakseni lisäksi Immolan kenttä on aika lyhyt noin suurelle koneelle. Pilotti kaiketi vielä noiden teknisten puutteiden lisäksi kai joutui jarruttamaan täysillä. Hans Wind kertoi eräässä tv-haastattelussa, että kone ohitti Kaukopään? tehtaanpiiput melko läheltä kun sää oli huonontunut. Haastattel löytynee Virtualpilots sivustolta.
-
- stm
- Posts: 30
- Joined: Thu Jan 11, 2007 20:01
- Location: Helsinki
Kuten nykyäänkin, niin kaikkihan riippuu siitä mitä vihollisella on pistää vastaan. Olihan esim. aikaiset Shermannit euroopassa vain "kivoja maaliharjoituksia" niksmanneille, mutta japseja vastaan tosi kovia pelejä.Wittmann wrote:Oliks makarooneilla tosissaan noin paska vaunukalusto
Italialaisten M.13/40 -vaunu vaikuttaa ainakin paperilla olevan huomattavasti parempi kuin suomalaisten valtaamat ja käyttämät T-26 -vaunut. Kuitenkin, jos vastaan tulee Sherman tai suurempi, niin lirissä ollaan. Sekä suomeksi että italiaksi...
Niksmannit ottivat käyttöönsä muutamat italialaisten vaunutyypeistä. Eli tuskin ne kaikki niin kovin paskoja olleet.
Kukin tulkoon onnelliseksi omassa uskossaan filosofiaan kuuluu hyväksyä pikkuviat asiaankuuluvina,ja jos pystyy ne vielä itse korjaamaan,ei tule kalliiksikaan.
Mitä tulee Italian sotamenestykseen,epäilen,että Italialaisella kalustolla ja miehistöllä olisi voitu pärjätä paremminkin, mutta niillä oli huonot johtajat.
Vaikea kuvitella ,että mies olisi huonompi sotilas vain sillä perusteella missä sattuu asumaan.Kunnon koulutus ja pätevä johto tekee miehestä kuin miehestä kunnon tappokoneen.Italialaiset laivat ja lentokoneet olivat kait ihan hyviä kuitenkin, tankit eivät välttämättä huonoja olleet, mutta armottoman vanhanaikaisia.
Mitä tulee Italian sotamenestykseen,epäilen,että Italialaisella kalustolla ja miehistöllä olisi voitu pärjätä paremminkin, mutta niillä oli huonot johtajat.
Vaikea kuvitella ,että mies olisi huonompi sotilas vain sillä perusteella missä sattuu asumaan.Kunnon koulutus ja pätevä johto tekee miehestä kuin miehestä kunnon tappokoneen.Italialaiset laivat ja lentokoneet olivat kait ihan hyviä kuitenkin, tankit eivät välttämättä huonoja olleet, mutta armottoman vanhanaikaisia.
Jossain dokumentissa aikoinaan väitettiin että osasyynä italialaisten panssarivaunujen huonouteen oli Mussolinin taipumus pitää asioiden delegoimista alemmille tahoille tarpeettomana. Tämän seuraksena mm. panssarivaunutyypit olisi valittu tuotantoon lyhyen vaihtoehtojen papereilta selailun jälkeen ilman sen kummempaa asiantuntemusta tai testaamista. Tiedä sitten pitääkö kyseinen tieto paikkansa.sako92s wrote:Italialaiset laivat ja lentokoneet olivat kait ihan hyviä kuitenkin, tankit eivät välttämättä huonoja olleet, mutta armottoman vanhanaikaisia.
Täällä muuten niille joilta englanti sujuu tietoa Italian 2. MS:n aikaisista panssarivoimista, sivusto nimetty ironisesti "Nuo mahtavat miehet... rautaisissa saippua-purkeissaan":
http://www.geocities.com/Pentagon/Quart ... rristi.htm
Jarkko
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Älä Sako unohda kansan perusluonnetta, joka mielestäni on hyvin tärkeä asia sotimisessa myös. Onkohan sitä kukaan tätä tutkinut? Italialaiset ja muutkin naamastaan jo hieman paahtuneet ovat aika tuliluonteisia. Ne muutamat makaroonit, joita henk.koht. tunnen, niin räjähtävät helv. pienestä. Miten tuollainen kansa voisi pärjätä sodassa, jos ei ole malttia? Ei mitenkään nykyaikana. Varmaan siksi niiden autotkin on täynnä sähkövikoja, kun pimahtelevat, kuin kokoajansa.JTV wrote:Jossain dokumentissa aikoinaan väitettiin että osasyynä italialaisten panssarivaunujen huonouteen oli Mussolinin taipumus pitää asioiden delegoimista alemmille tahoille tarpeettomana. Tämän seuraksena mm. panssarivaunutyypit olisi valittu tuotantoon lyhyen vaihtoehtojen papereilta selailun jälkeen ilman sen kummempaa asiantuntemusta tai testaamista. Tiedä sitten pitääkö kyseinen tieto paikkansa.sako92s wrote:Italialaiset laivat ja lentokoneet olivat kait ihan hyviä kuitenkin, tankit eivät välttämättä huonoja olleet, mutta armottoman vanhanaikaisia.
Täällä muuten niille joilta englanti sujuu tietoa Italian 2. MS:n aikaisista panssarivoimista, sivusto nimetty ironisesti "Nuo mahtavat miehet... rautaisissa saippua-purkeissaan":
http://www.geocities.com/Pentagon/Quart ... rristi.htm
Jarkko
Italialaiseen luonteeseenhan kuuluu tunnetusti kovaääninen valittaminen yms.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Kansa pärjää hyvin sodassa, jos tietää tottelemattomuuden seurauksena olevan kuulan kalloon - hieman kärjistettynä. Poislukien sakolaisen Fiattikommentit niin asiahan on niin, että (ali )johtajat ratkaisee homman sujuvuuden. Jos lähtökohta on, että upseereilla on aivan eri ruoatkin kuin muilla, niin ei se kovin lupaavalta kuulosta sotatoimien sujuvuuden kannalta.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -