Tunnistus

Keskustelua muusta kuin Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

LV
kenrmaj
kenrmaj

Re: Tunnistus

Post by LV »

Sven Tuuva wrote:
Spiess wrote:Paistetun kananmunan omaavalla miehellä näyttäis olevan EK:n alla 1. rytinän ilmalaivamerkki -
Erinnerungsabzeichen für die Besatzungen von Marineluftschiffen
Aha...
Oliskos herra sitten kenraali Helmuth Weidling, paikkana Berliini 2. toukokuuta 1945 ?

t: Sven
Nähtävästi näin. On muuten sen näköistä porukkaa ryhmäkuvassa, että on rankemmanpuoleiset vappubileet takana. Lievät pelkotilat päällä.

Image

(Huomatkaa monokkeli) :pray:

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Siis Berliinin viimeinen komentaja oli kyseessä. Tämä Robert Leyn trollaus tuotti kuitenkin keskustelua aikaan. Tokihan Rob tiesi ketä kuvassa on.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by Canet »

Eipä ollut Helmuth Weidlingilla syytä hymyyn, vaikka sota olikin loppu. Vapaus ei hänelle koittanut koskaan, sai 25 v tuomion N-liittolaisessa "oikeusistuimessa", kun ei ollut antautunut aikaisemmin..(jos, olisi, olisivat omat todennäköisesti teloittaneet oikopäätä). Kuoli vankeudessa 1955.

Yritin löytää tietoja Weidlingin sotilasuran alkupäästä, mutten löytänyt - tuo ilmalaivajuttu kiinnostaa..

Tunnistiko kukaan sen oikeanpuoleisen "kääkkän" alempaa rintaristiä?? Joku I MS:n Saksan jonkin osavaltion kunniamerkki??

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Kerran kysymyksessä oli Berliinin tuho 1945 ja (oikeanpuoleinen) edit:siis vasemmanpuoleinen :edit (meni kädet sekaisin tai ristiin, huomasin juuri :) ) on selvästi Kenraali Helmuth Weidling kuten onkin. Tuo 2. oikealta everstin arvoinen kaveri on varmaan Eversti Theodor von Dufving, Weidlingin esikuntapäällikkö ?

...ajatusviiva...

Varmuutta en saanut miten näiden berliinin lähellä Widlingiä olleiden Berliinin puolustajien kävi, mutta ehdokkaita Kenraali Werner Mummert ja Mummertia seurasi Panssariosasto Münchenbergin (tai divisioona) komentajana Eversti Hans Oscar Wöhlermann, eli ovatko nämä ulkona laskuista ?
Last edited by Rokka on Mon Dec 08, 2008 19:30, edited 2 times in total.
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

No nyt se sitten ilmeisesti selvisi !

Eli vasemmalta oikealle pitäisi olla:

Kenraalit Helmuth Weidling ja Walter Schmid-Dankward, tuo everstin pitäisi olla Theodor von Dufving kuten arvelin ja viimeinen kenraali Kurt Woytasch ?

- j o n i -

LV
kenrmaj
kenrmaj

Post by LV »

Rokka wrote: Varmuutta en saanut miten näiden berliinin lähellä Widlingiä olleiden Berliinin puolustajien kävi, mutta ehdokkaita Kenraali Werner Mummert ja Mummertia seurasi Panssariosasto Münchenbergin (tai divisioona) komentajana Eversti Hans Oscar Wöhlermann, eli ovatko nämä ulkona laskuista ?
Panssariosasto Müncheberg "Panzer-Abteilung Müncheberg" (panssaripataljoona Müncheberg) oli ilmeisesti epävirallinen nimi Mücheberg-divisioonan ainoalle PSV-pataljoonalle, joka oli 29. PSR:n 1. pataljoona. Komentajasta en tiedä, mutta hän oli luultavasti everstiä alempiarvoinen.

Samaan tapaan saatettiin puhua muistakin divisiooniin kuuluneista PSV-joukkoyksiköistä. Esim. Leibstandarten PSR:stä käytettiin joskus nimeä "Panzer-Regiment LAH", vaikka todellisuudessa sen nimi oli SS-panssarirykmentti 1.

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj

Post by Juha Tompuri »

Rokka wrote:Eli vasemmalta oikealle pitäisi olla:

Kenraalit Helmuth Weidling ja Walter Schmid-Dankward, tuo everstin pitäisi olla Theodor von Dufving kuten arvelin ja viimeinen kenraali Kurt Woytasch ?
Joo, noin ne taitaa olla.
Itse jossain vaiheessa epäilin everstiä Hans Refioriksi, mutta Dufving hän tosiaan taitaakin olla.

"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Sven Tuuva wrote:Joo, noin ne taitaa olla. Itse jossain vaiheessa epäilin everstiä Hans Refioriksi, mutta Dufving hän tosiaan taitaakin olla.

Samoilla linjoilla oltiin, ensin minäkin epäilin tuota everstiä Hans Refioriksi, mutta kun hän oli kenraali Helmuth Reymannin esikuntapäällikkö, epäilisin hänenkin antauneen samallapuolen kuin Reymann ja kuvaan tulisi sitten Weidlingin esikuntapäällikkö von Dufving.

- j o n i -

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj

Post by Juha Tompuri »

Rokka wrote:Samoilla linjoilla oltiin, ensin minäkin epäilin tuota everstiä Hans Refioriksi, mutta kun hän oli kenraali Helmuth Reymannin esikuntapäällikkö, epäilisin hänenkin antauneen samallapuolen kuin Reymann ja kuvaan tulisi sitten Weidlingin esikuntapäällikkö von Dufving.
Sen hajatiedon, jonka varassa kirjoittelen, Reymannin saatua kenkää, Weidling otti Refiorin omaan esikuntaansa.

"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

taifun
alik
alik

Post by taifun »

ilmalaiva/pallo helmutin 1ww tausta
http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Per ... dlingH.htm

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by Canet »

Kiitos Taifun! Helmut oli siis ollut tähystyspalloyksikössä - siitä tämä suht harvinainen merkki.

Post Reply

Return to “Ulkomainen sotahistoria”