Schmarden wrote:Tällainen kaivanto löytyy Viipurin länsipuolelta muistaakseni Ykspäänjoelta.
Onko Ykspäänjoki, kun tullaan Viipurista Suomeen päin, Vaalimaantietä (eli ven. tie M-10) "karvakolmion" (tien haara, jossa haarautuu tie Nuijamaalle ja Vaalimaalle) jälkeen parikilometriä on joki joka ylitetään ?
Tämä kohde ei kuulunut retken etukäteissuunnitelmaan, vaan oli eräänlainen matkanjohtajamme bonus, mutta näin minä sen myös reissun jälkeen kotona kartalle sijoitin. Pahoittelen, etten ollut valmistautunut tarkemmin kertomaan kohteen sijaintia, mutta kuten aiemmin jo mainitsin varmistan vielä sen, kunhan pääsen oikeiden henkilöiden puheille. Tämä ei valitettavasti ole mahdollista ihan päivän parin sisällä eikä välttämättä viikonkaan, mutta palaan varmasti asiaan.
Kiitokset tähän mennessä jo keskusteluun osallistuneille!!
Viha vienyt ei meitä kamppailuun,
Vei entismuistojen mahti.
Vei nuijamiehet ja vänrikki Stool,
Vei Jääkäri-marssin tahti.
Schmarden wrote:
Miten tätä pitkähköä kaivantoa hyödynnetään tässä tapauksessa?
Tarkoitan että mahdollisesti toimii linnoitteeseen johtavan sisäänmenon/suojan sirpalesuojana...tai sitten toimii vallina maamassoja vastaan että kulkureitti pysyy avoinna.
Salpalinjalla samankaltaiset rakennelmat on yleensä linnoitteeseen johtavassa sisäänmenossa jos linnoitteessa on myös pst-tykin suojapaikka.
Luulitte varmaan, että tämä on ketjun aloittajalta lopullisesti päässyt unhoittumaan. Lähellä oli, mutta satuin eilen Kouvolan Sanomista näkemään artikkelin, jossa Kalevi Siren esitteli Alvar Aallon suunnittelemaa Kouvolan kasarmin pääporttia.
Valitettavasti en onnistunut samaan keneltäkään vahvistusta tuon linnoitteen sijainnille. Kyselin hieman joiltakin mukana olleilta paikan sijaintia, mutta kukaan jolta asiaa kyselin ei ollut sen paremmin kartalla kuin minäkään.
Oma arveluni sijainnista (paino sanalla arvio):
M-10 tietä Ykspäänjoen (taitaa olla sama kuin Rakkolanjoki) yli Viipuriin päin. Joen ylityksen jälkeen melko pian tien vasemmalla puolella on bussipysäkin tapainen levennys, johon saa kätevästi isommankin auton parkkiin. Juoksuhaudat alkavat melkein heti tienpenkalle kavuttua, eli riittää kun astuu hieman metsän puolelle, niin pitäisi pienellä etsinnällä löytyä vaivatta, olettaen siis, että olen mieltänyt paikan sijainnin oikein.
Joku saattaa ihmetellä, mistä syystä Sirenin Kallun kuvan näkeminen muistutti minua tästä aloittamastani viestiketjusta. Syy tähän on, että Kallu oli meillä kyseisellä reissulla bussinkuljettajana/matkanjohtajana. Kouvolan seudulla asuvat varmaan Kallun tuntevatkin, eli jos haluaa varmistuksen paikan tarkalle sijainnille, niin olkaa yhteydessä häneen.
Viha vienyt ei meitä kamppailuun,
Vei entismuistojen mahti.
Vei nuijamiehet ja vänrikki Stool,
Vei Jääkäri-marssin tahti.
En huomannut kyseistä keskustelua sen ollessa vilkkaimmillaan mutta nyt Scmardenin jutusta se putkahti esiin.
Olen käynyt kyseisellä linnakkeella useita kertoja ja yrittänyt selvitellä sen historiaa, mutta aika laihoin tuloksin. Ryöstetylle alueelle jääneistä autonomian ajan linnoitteista ei kovinkaan paljoa ole tietoja saatavissa, ihme kyllä. Joitain tietoja kylläkin löytyy mutta ei yksityiskohtia. Helsingin alueelle samaan aikaa tehdyistä löytyy sitäkin enemmin.
Paikkahan on selvä siellä Tienhaaran alueella ? Suomesta tultaessa jatketaan ohitustietä ( siis ei käännytä Suur Merijoelta Viipuriin) ja kun on ylitetty silta (rautatie ja Ykspään/rakkolanjoki) tien kahta puolta on levähdyspaikka ja vasemmalla puolella on mainittu linnoitus.
Mystinen kun mikä mutta erittäin vaikuttava.
Sateessa, sumussa, pimeässä, pakkasessa ja pyryssä ....
Tykkitiehän tuo on. Ihan siltä varalta että vihollinen sattuu hyökkäämään jostain muusta suunnasta kuin mihin kanuunat osoittavat. Aitini isä kertoi olleensa noita Helsinkiä ympäröiviä linnoitteita rakentamassa. Ihan konkreettisesti. Työmiehenä siellä. Kuulosti olleen aika kansainvälistä ja suurta meininkiä. Olisi pitänyt haastatella enemmänkin.