Toinen Saksalainen lentokonefriikki...
Moderator: Juha Tompuri
Lidice oli kosto. Mutta se patsas Prahassa on jo liikkaa. Kävit itse katsomassa siellä, kun kävin Prahassa. Sodan aikana siellä oli ollut Heydrichin patsas, kun siellä sai kuolema-iskun, mutta sodan jälkeen se meni pois, ja nyt Tshekit laittoivat patsaan atentaatin tekijöille.
Kubis ja Gabcik olivät melko epäonnistuneet, atentaatti ei oli edes täysin onnistunnut. Heydrich kuoli vammohinsa vasta yli viikko sen jälkeen.
Kubis ja Gabcik olivät melko epäonnistuneet, atentaatti ei oli edes täysin onnistunnut. Heydrich kuoli vammohinsa vasta yli viikko sen jälkeen.
Jokainen kansa saakoon tehdä kunniaa omille sankareilleen.Attentaatin hyödyllisyydestä voidaan tietysti olla montaa mieltä, kun katsoo seurauksia.Mutta tuskin Englantilaisetkaan osasivat arvata,miten rankasti Saksalaiset reagoisivat.Ja kun pannaan mukaan hieman jälkiviisautta mukaan,niin ehkä näin oli itselleen RH:lle parempi.Kuolla sotilaan kuolema ,olisihan hän kuitenkin muutama vuosi myöhemmin roikkunut Venäläisten hirsipuussa...
Englannissa varmaan tiesivät, että kosto tulee, ja sammoin tshekkiläs presidentti Benes, joka oli lähettänyt Lontoosta Anthropoid- laskuvarjohyppäjiä, jotka suoritivat sen atenataatin.
Benes oli tosi epäsankarillinen, ajatteli vain omaa uraa,- niin ja tshekit sitten kuolivat.(Lidice, Lezaky)
RH olisi , kun olis elossa sodan jälkeen, niin ehkä olisi onnistunut pakenemaan Venäläisten edessä. Hänen perhekin onnistui. Vaimo sodan jälkeen lähti Fehmarniin, missä asuvat nyt lapsenlapsia.
Noo, totta että oikeusessa olisi muuten saanut kuoleman tuomion, mutta mutta. Hänen vaimo Lina meni vuonna 1965 naimisiin suomalaisen kanssa(Mauno Manninen), mut hän kuoli vuonna 1969, ja Lina meni takaisin Saksaan. Samoin kun mäkin olen naimisissa Suomalaisten kanssa.
Mistä mieltä olette? Olisiko RH onnistunut pakenamaan sodan jälkeen, kun olisi elossa?
Benes oli tosi epäsankarillinen, ajatteli vain omaa uraa,- niin ja tshekit sitten kuolivat.(Lidice, Lezaky)
RH olisi , kun olis elossa sodan jälkeen, niin ehkä olisi onnistunut pakenemaan Venäläisten edessä. Hänen perhekin onnistui. Vaimo sodan jälkeen lähti Fehmarniin, missä asuvat nyt lapsenlapsia.
Noo, totta että oikeusessa olisi muuten saanut kuoleman tuomion, mutta mutta. Hänen vaimo Lina meni vuonna 1965 naimisiin suomalaisen kanssa(Mauno Manninen), mut hän kuoli vuonna 1969, ja Lina meni takaisin Saksaan. Samoin kun mäkin olen naimisissa Suomalaisten kanssa.
Mistä mieltä olette? Olisiko RH onnistunut pakenamaan sodan jälkeen, kun olisi elossa?
Hyvin mahdollista,onnistuivathan monet muutkin.Mutta missä tämän tason natsi olisi ollut turvassa? Kyllä olisi käynyt Eichmannit ennemmin tai myöhemmin.Toisaalta,onnistuihan Mengelekin piilottelemaan loppuun saakka.Mutta hänhän ei ollutkaan ihan näin korkean tason saalis.Kukahan muuten mahtaisi olla korkeaarvoisin natsijohtaja joka pääsi pakenemaan eikä joutunut tuomiolle?Bormanninhan arveltiin pitkään päässeen pakenemaan,mutta joku aika sitten tuli TV:stä dokumentti,jossa todistettiin melko aukottomasti,että hän sai surmansa Berliinin viimeisinä päivinä.
Se on totta. Hän pitäis lähteä johonkin kaukana. Hyvä, että Bormann oli saatu kiinni, hän oli inhottavaa tyyppy.
Eichmann jäi kiinni vuonna 1960, ja vuonna 1961 sai tuomion, ja hän oli RH:n alainen. Kaltenbrunner oli RH:n seuraaja, ja oli tuomittu kuolemaan. Se on totta, että RH:llä olisi vain pienet mahikset päästä pois.
Mitäs, kun menis vaikka pohjois Suomeen, Lapiin? -siellä ei oli mitään etsintöjä.Kun olisi vaikka Utsoella, tai Nuorgamissa. Ja saamelaiset eivät olis tunnistaneet, heille ei ollu tietoja edes miltä RH näyttää. Hän voisi sanoa saamelaisille, että on tavallinen sotilas. Tai vaikka Huippuvuorelle..
Eichmann jäi kiinni vuonna 1960, ja vuonna 1961 sai tuomion, ja hän oli RH:n alainen. Kaltenbrunner oli RH:n seuraaja, ja oli tuomittu kuolemaan. Se on totta, että RH:llä olisi vain pienet mahikset päästä pois.
Mitäs, kun menis vaikka pohjois Suomeen, Lapiin? -siellä ei oli mitään etsintöjä.Kun olisi vaikka Utsoella, tai Nuorgamissa. Ja saamelaiset eivät olis tunnistaneet, heille ei ollu tietoja edes miltä RH näyttää. Hän voisi sanoa saamelaisille, että on tavallinen sotilas. Tai vaikka Huippuvuorelle..
Suomi ei ollut sodan jälkeen mikään hyvä paikka piiloutua.Täällä jahdattiin kovasti tuntemattomia kulkijoita ja urkkijoita oli kaikkialla. Punainen Valtiollinen Poliisi jahtasi sotarikoksista epäiltyjä, paluuhaluttomia Neuvostoliiton kansalaisia yms.Maa oli sodan jälkeen aivan hilkulla muuttua sosialistiseksi kansandemokratiaksi, mutta kaikeksi onneksi näin ei käynyt.Eli mahdollisimman huono paikka piiloutua vuosina 1945-48.
Kiitos, tää minä en tiennyt. Tai sitten etälä- Amerika, mutta hänellä olis vaikeuksia, kun oli niin tunnettu, ja vihattu pahimillään Tshekissä.
Hänen lastenlapsia asuvat nyt saaressa Fehmarn, lähellä tanskan rajaa, ja tunnen perhettä. Heider- hänen poika kuoli tänä vuonna.
Perheellä on vielä nytkin ongelmiä toimittajien kanssa, ja mullakin oli, kun olin RH:stä aika paljon kirjoittanut. Sitten ne juutalais-organisaatiot osaa kiusatta. Ajettelen kirjoitta suomeksi RH:n elämäkertaa, kun suomeksi ei ole vielä hänestä mitään. Mulla on aiaka paljon materiaalia Saksasta ja Tshekistä, tunnen siellä historioitsijat. Onko hyvä ajatus, kirjoittaa suomeksi hänestä? Miettin siitä jo pitkä aikaa.
Hänen lastenlapsia asuvat nyt saaressa Fehmarn, lähellä tanskan rajaa, ja tunnen perhettä. Heider- hänen poika kuoli tänä vuonna.
Perheellä on vielä nytkin ongelmiä toimittajien kanssa, ja mullakin oli, kun olin RH:stä aika paljon kirjoittanut. Sitten ne juutalais-organisaatiot osaa kiusatta. Ajettelen kirjoitta suomeksi RH:n elämäkertaa, kun suomeksi ei ole vielä hänestä mitään. Mulla on aiaka paljon materiaalia Saksasta ja Tshekistä, tunnen siellä historioitsijat. Onko hyvä ajatus, kirjoittaa suomeksi hänestä? Miettin siitä jo pitkä aikaa.
Haluan sen tehdä, vain mun täytyy vielä harjoittela kirjoittamista suomeksi, kun kirjoitan vielä epävarmasti, ja teen virheet. Mutta RH kiinnostaa jo 30 vuotta, ja tiedän aika paljon. Sivuja olin tehnyt kun vuonna 2004 oli 100 vuotta hänen syntymisestä. (7.3.1904), ja yrittänut tehdä parasta, mutta saksaksi se on mulle helpo, suomeksi pitää ajatella ainaa se gramatiikaa. Mutta haluan aloittaa, kun hänestä ei ole Suomessa mitään kirjoitettu, ja ihmiset esim. täällä Kuusamossa eivät tiedä mitään. Tv;ssa ei ollu mitään, vaikka nyt on 65 vuotta hänen kuolemasta. Attentaati oli 27.5. 1942- suomen mediassa ei sanakaan, aina tv:ssa vain suomalainen historiaa, joka kiinnostaa myös, mutt RH on mulle läheisempi ja tunnetumpi aihe, kun talvisotaa. Asun Suomessa vasta 7 vuotta, en voi tietää vielä kaikki. Mutta arvostan suomalaisia veteraaneja,- ilman heitä olis huonoa, ainakin Kuusamossa, missä on vain 50km rajalle. Veteraaneille pitäis antaa enemmän arvostusta, ja hyvä palveluja,- ei vanhainkoteja, missä on niin masentava- vain oikeat kodit, ja hoitajiä kotiin. Se on paljon parempi. Ja he ansaitsevat sen.
- Sturmmann
- mars
ON milelestäni hyvä ajatus kirjoittaa, kun näistä tiedetään aina liian vähän.Inger wrote: Onko hyvä ajatus, kirjoittaa suomeksi hänestä? Miettin siitä jo pitkä aikaa.
Alois Brunner on varmaan yksi etsityimpiä sotarikollisia ja korkeammasta päästä. Brunner taisi olla Eichmannin oikeakäsi ja pitkälti vastuussa 600 000 juutalaisen kuolemasta. Hänen tiedetään eläneen Syyriassa kouluttaen heidän miehiään. Brunner antoi muistaakseni joskus takavuosina haastattelun Kanadalaiselle sanomalehdelle, jossa valitti ettei kyennyt välillisesti tuhoamaan enempää juutalaisia. Brunner oli ilmeisesti houkutellut Eichmannia mukaan Syyriaan, mutta Adolf meni Argenttiinaan ja sen kohtalon me tiedämmekin. Monet maat vaativat Brunnerin luovutusta vuosien ajan, mutta Syyria suojeli häntä loppuun asti.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
Sen tiedän. Brunner on jo kuollut, eikä ollu koskaan oikeuden edessä. Simon Wiesenthal oli etsinut häntä, mutta valitettavästi.
Wiesenthal toi oikeuteen yli 700 natsirikollisia, ja kuoli vuonna 2005, kun oli jo yli 90 vuottias. Suomen medioissä taas ei ollu hänestä mitään, vaikka Wiesenthal oli niin merkkillinen henkilö. Miksi suomen media on niin välinpittämätön? Sekä tv, että lehdet. Aivan kun Suomi ei kuuluis Euroopaan. Kun Wiesenthal kuoli, niin kaikessa saksalais lehdessä oli hänestä juttuja, ja tietysti että Eichmannistä myös, ja oikeuden käynnistä,- Suomen lehdessä ei mitään, tv:ssä ei mitään. Miksi suomen media unohtaa Euroopan sotahistoriaa lähes täysin?
Wiesenthal toi oikeuteen yli 700 natsirikollisia, ja kuoli vuonna 2005, kun oli jo yli 90 vuottias. Suomen medioissä taas ei ollu hänestä mitään, vaikka Wiesenthal oli niin merkkillinen henkilö. Miksi suomen media on niin välinpittämätön? Sekä tv, että lehdet. Aivan kun Suomi ei kuuluis Euroopaan. Kun Wiesenthal kuoli, niin kaikessa saksalais lehdessä oli hänestä juttuja, ja tietysti että Eichmannistä myös, ja oikeuden käynnistä,- Suomen lehdessä ei mitään, tv:ssä ei mitään. Miksi suomen media unohtaa Euroopan sotahistoriaa lähes täysin?
Kyllä muuten oli medioissa Wiesenthalin kuolemasta, ainakin itse muistan !
No jos nyt suomalaisesta näkökulmasta katsotaan, Suomessa oli sotien aikana kansallisaatteen paloa, mutta suoranaisia Natseja suomesta sai hakea, koska Natsi historia ei suoraan Suomeen liitykkään, kuten Saksaan, ei asian ympärillä tapahtumia voi silloin suomessa kutsua Headline newseiksi ja uutisointi jää näin ollen pieneksi !
- j o n i -
No jos nyt suomalaisesta näkökulmasta katsotaan, Suomessa oli sotien aikana kansallisaatteen paloa, mutta suoranaisia Natseja suomesta sai hakea, koska Natsi historia ei suoraan Suomeen liitykkään, kuten Saksaan, ei asian ympärillä tapahtumia voi silloin suomessa kutsua Headline newseiksi ja uutisointi jää näin ollen pieneksi !
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Kirjojen kääntäminen ja painaminen ei ole ilmaista puuhaa, Suomi on kuitenkin aika marginaalinen maa historian kirjojen myynti tarkoituksessa, pelkän väkiluvun johdosta !
Eichmanistakin on tullut useampia dokkareita lähivuosina, no kanavia nyt en muista, viimeisin natseihin liittynyt dokkarisarja oli tuosta viiksekkään miehen arkkitehdista !
Mielestäni historiaa käydään suomessa hyvin ja kattavasti läpi, jos ajatellaan että meillä ei ole kuin 3,5 valtakunnallista TV-kanavaa... Sinun näkökulmastasi Saksan historia ja natsit kiinnostavat, ainakin itselläni sellainen tuntuma, että Suomessa katsotaan ja seurataan oman maamme historiaa mielummin kuin Natsisaksan !
- j o n i -
Eichmanistakin on tullut useampia dokkareita lähivuosina, no kanavia nyt en muista, viimeisin natseihin liittynyt dokkarisarja oli tuosta viiksekkään miehen arkkitehdista !
Mielestäni historiaa käydään suomessa hyvin ja kattavasti läpi, jos ajatellaan että meillä ei ole kuin 3,5 valtakunnallista TV-kanavaa... Sinun näkökulmastasi Saksan historia ja natsit kiinnostavat, ainakin itselläni sellainen tuntuma, että Suomessa katsotaan ja seurataan oman maamme historiaa mielummin kuin Natsisaksan !
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Ymmärrän, mutta minä olen kiinnostunnut Natsisaksan historiasta jo 30 vuotta, ja vähän kaipaan keskustellua tästä. Kuusamossa ihmiset eivät tiedä mitään, ja tv. näyttää tosi vähän aiheesta. Esim. Heydrichistä ei ollu tv:ssä koskaan mitään. Ainakin 8 vuotta, kun asun Suomessa. Eikä tshekkilläisistä vastarinnasta, eikä Saksalaisista, Itävällästä. Olen kiinnostunnut tästä enemmän, kun esim. Ruotsista- (se on aika tylsää, siellä ei mitään tapahtunut), tai Venäjästä. Mutta se on ehkä "makuasia", koska olen syntynyt mualla.