Page 1 of 1
Kemi, Pajusaaren lähiliikenneasema
Posted: Sun Oct 03, 2010 19:31
by TomiH
Saksalaiset perustivat Kemiin lentoliikenteen lähiliikenneasemat Vilmilään, Laurilaan ja Pajusaareen.
Luftwaffe vuokrasi Kemi Oy:ltä Pajusaaresta 200m2 kahdelle parakille ja kolmelle mastolle.
Vuokra oli 4mk/m2 vuodessa. Vuokra maksetiin vuosittain neljässä osassa.
Vuokrasopimus allekirjoitettiin 5.11.1942.
Kävimme tänään Pajusaaressa maastotiedustelulla ja löysimme mastojen ja rakennusten perustukset.
Mutta mitä nämä lähiliikenneasemat oikeastaan ovat?
Re: Kemi, Pajusaaren lähiliikenneasema
Posted: Sun Oct 03, 2010 20:21
by TomiH
Minä ei nyt ymmärrä?? Siis kyse on Kemin lentokentän ympäristössä olevista radioasemista.
Lisäksi radiomajakoita oli myös kolme.
Re: Kemi, Pajusaaren lähiliikenneasema
Posted: Sun Oct 03, 2010 20:29
by jckcollector
Ahaa, no nythän meikäläinen sekoitti paletin aivan täysin...

Täytyypä napata tuo meili pois hämäämästä. Itse olen juuri kokoamassa noita 40- luvun sotalentokenttiä paketiksi, niin oletin aivan suoraan olevan kyse vastaavasta
No silloinhan ne on ollut VHF/UHF ilmailuradio-asemia joko AM/CW (AM-puhe tai sähkötys), koska kaukoliikenteeseen käytettiin HF-radioita.
Re: Kemi, Pajusaaren lähiliikenneasema
Posted: Sun Oct 03, 2010 20:37
by TomiH

minä en ymmärrä vieläkään
Ehkä on jo aijemminki tullu selväksi, että mulle pitää vääntää asiat rautalangasta...
Siis mikä näiden lähiliikenneasemien tarkotus on ollut? Ja miksi niitä on tarvittu kolme yhden kentän ympäristöön?
Re: Kemi, Pajusaaren lähiliikenneasema
Posted: Sun Oct 03, 2010 20:53
by jckcollector
Viestitaktillisesti en tarkkaan tiedä, miten aseveljet radioverkkojaan käytti, mutta tähänkin tarkka tieto löytynee joltakulta asian tuntijalta.
Perusperiaate lienee ollut vakio

eli asemia lienee käytetyn lähi- ja aluelennonjohdon radioliikenteeseen ja "taistelunjohto"-radioverkonliikenteeseen eli joka lähetti tehtävällä olleelle parille/parvelle/muulle muodostelmalle viestejä ja päinvastoin. Olisiko asemia pitänyt olla kolme silloisen radiotekniikan takia, koska eihän multibandereita (usean eri taajuusalueen lähetinvastaanottimia) tai nykyisiä monikanavaisia / aukottomia lähetinvastaanottimia ollut käytössä eli tarvittiin useampi asema eri taajuuksille?
Jollakin tai joillakin asemilla lienee ollut myös välitysasemarooli sanomien eteenpäin välittämistä ja vastaanottamista varten sekä mahdollisesti HF- kalustot kaukoyhteyksiä varten, vaikka nimi onkin lähiliikenneasema.
Majakat oli luonnollisesti suunnistamiseen.
Re: Kemi, Pajusaaren lähiliikenneasema
Posted: Sun Oct 03, 2010 21:05
by TomiH
Eli siis lennonjohtotornista oli puhelinyhteys lähiliikenneasemaan, joka välitti viestin lentokoneille?
Esim. lentokenttä vapaa, saa laskeutua?
Kemin Murhaniemeen oli sijoitettu radiosuurasema Schwerstsender Kemi, jota käytettiin sodan alussa yhteydenpitoon taistelulennolla oleviin koneisiin. Näin varmaankin siksi, koska lentokoneiden kohteet silloin oli suhteellisen kaukana(Kiestingin suunta).
Re: Kemi, Pajusaaren lähiliikenneasema
Posted: Sun Oct 03, 2010 21:09
by smokeball
Paneepas miettimään aluetta...

Vilmilän asema on varmaan ollut sillämain missä nyt moottoritie ylittää Tornionkatu/Karihaarantien, kun ne vanhat talot oli sakujen käytössä. Laurilan puolelta tuskin mitään löytyy, kun siellä on rakennettu niin paljon. Voisi olettaa aseman olleen siellä jossakin rautatieaseman lähellä sen aikaista asutusta fundeeraillen.
Re: Kemi, Pajusaaren lähiliikenneasema
Posted: Sun Oct 03, 2010 21:19
by TomiH
smokeball wrote:Paneepas miettimään aluetta...

Vilmilän asema on varmaan ollut sillämain missä nyt moottoritie ylittää Tornionkatu/Karihaarantien, kun ne vanhat talot oli sakujen käytössä. Laurilan puolelta tuskin mitään löytyy, kun siellä on rakennettu niin paljon. Voisi olettaa aseman olleen siellä jossakin rautatieaseman lähellä sen aikaista asutusta fundeeraillen.
Niin seuraava kysymys olisikin ollut, että onko noita muita asemapaikkoja kukaan paikallistanut/onko niitä enää olemassakaan?
Murhaniemestä ainakin vois kivijalat vielä löytyäkkin. Sielläkin käytiin, mutta ei vissiin satuttu oikeille maisemille. Uusinta reissu siis tiedossa, ehkä jo huomenna.
Re: Kemi, Pajusaaren lähiliikenneasema
Posted: Sun Oct 03, 2010 21:25
by jckcollector
TomiH wrote:Eli siis lennonjohtotornista oli puhelinyhteys lähiliikenneasemaan, joka välitti viestin lentokoneille?
Esim. lentokenttä vapaa, saa laskeutua?
Kemin Murhaniemeen oli sijoitettu radiosuurasema Schwerstsender Kemi, jota käytettiin sodan alussa yhteydenpitoon taistelulennolla oleviin koneisiin. Näin varmaankin siksi, koska lentokoneiden kohteet silloin oli suhteellisen kaukana(Kiestingin suunta).

Hmm, no tietysti tuo puhelinyhteyskin tornista asemalle mahdollinen, mutta epäillä soppii

epätodennäköistä väittäisin. Kaukokäyttömahdollisuudesta ei taas ole meikäläisellä tähän hätään tietoa, kuten ei käytetystä kalustostakaan. Siis lennonjohdon lähiliikenne radiot olisi ollut fyysisesti noissa mainitsemissasi paikoissa ja käyttöpaikka tornissa kaksi/nelijohdinyhteydellä ohjaukset? Telefunkeneja mahdollisesti nuo radiot?
Schwerstsender on siis ollut se HF-asema, jolla "TST-johto" on sähköttämällä hoidettu ainakin kauemmaksi suuntautuneilla tst- lennoilla. Onkohan tällä asemalla ollut Päämajan HF- radioverkon radioliikennetaulukot ja viestiliikenneperusteet myöskin käytettävissään
Tämähän onkin erittäin mielenkiintoinen juttu, täytyy kysellä olisiko tässä Tikkakosken kylällä vanhemilla herroilla tietoa Saksalaisten ilmailuradioasemista

Re: Kemi, Pajusaaren lähiliikenneasema
Posted: Sun Oct 03, 2010 21:41
by TomiH
Niin nämä radio asiat ei todellakaan ole minun alaani ja juttuni on siis amatöörin ajatuksia...tai jotain.
Ajattelin näin, että tornista ei ole ollut suoraa yhteyttä koneisiin, vaan se on tapahtunut näiden lähiliikenneasemien kautta.
Mutta taisin mennä ajatuksieni kanssa mehtään...puolustuksena tuotakoon ilmi, että pohjalla on "muutama" neuvoa antava KARJALA!!
Mutta siis jos tornista oli suorayhteys koneisiin, niin mikä näiden lähiliikenneasemien rooli oli?
Re: Kemi, Pajusaaren lähiliikenneasema
Posted: Mon Oct 04, 2010 11:00
by TomiH
Se kolmas masto jäi vielä löytymättä.
Re: Kemi, Pajusaaren lähiliikenneasema
Posted: Mon Oct 04, 2010 12:05
by kantti
Olisiko noista tarkkoja koordinaatteja laittaa?
Re: Kemi, Pajusaaren lähiliikenneasema
Posted: Mon Oct 04, 2010 12:53
by TomiH
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... &map.y=308
Valitettavasti ei ole parempaa. Mutta tuossa täpän maisemissa ne on. Yksi näkyy tuohon soratielle, ja toinen ku kävelet siitä koilliseen 80-90 metriä. Vuokrasopimuksessa mainittua kolmatta ei löydetty. Voihan tietenki olla, ettei niitä olekkaan kuin kaksi.
Haruksia ei myöskään löydetty, mutta ei niitä kyllä tosissaan haettukkaan.
Re: Kemi, Pajusaaren lähiliikenneasema
Posted: Fri Oct 08, 2010 17:25
by TomiH
Aluetta on nyt haravoitu tarkemmin, eikä mastoja ole kuin kaksi. Yksi haruskin löyty sattumalta, oli sekin tosi paksun kuntan peitossa.