Gestapon asemasta III Valtakunnassa

Keskustelua muusta kuin Suomen sotahistoriasta

Moderator: Juha Tompuri

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Wittmann wrote:Jännä juttu....

Kapu menee kertomaan kentsulle, että mitä tehdään. No kai se ss painoarvo oli niin suuri. Kentsu varmisti, ettei itse vahingossa huku mihinkään epämääräisyyteen :shock:
Eiköhän kapulla ole semmoinen paperi, jossa on SS-Reichführerin nimi alla, niin johan on kapteenilla auktoriteettiä kummasti. Mitäs luulet.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Inger
tstopp
tstopp
Posts: 109
Joined: Thu Jul 05, 2007 18:45
Location: Kuusamo

Post by Inger »

Mutta sitten Nürnbergissä he eivät puhuneet Gestapon toiminnasta vaan sen rikoksista. Luettelo oli tälläinen:

-Gestapolla ja SD:llä oli tärkeä osuus melkein jokaisessa salaliiton rikoksessa.
-He järjestivät rajavälikohtaukset, joita Hitler käytti verukkeena Puolaa vastaan.
-He murhasivat satojatuhansia turvattomia miehiä, naisia ja lapsia pahamaineisilla Einsatz-ryhmillään.
-He veivät juutalaisia, poliittisia johtajia ja murhasivat heidät.
-He lähettivät tuhansia ihmisiä KL:iin tapettaviksi ja orjatyöhön.
- He puhdistivat Euroopan juutalaisista.
- He teloittivat kiinni saatuja sissejä ja laskuvarjomiehiä ja suojelivat siviilihenkilöitä, jotka lynkkasivat liittolaisten lentäjiä.
- He veivät miehitettyjen maiden siviilihenkilöitä Saksan tuomittaviksi.
- He pidättivät, tuomitsivat ja rankaisivat miehitettyjen maiden kansalaisia.
- He murhasivat tai lähettivät KL:iin niiden henkilöiden sukulaisia, joiden vätettiin syyllistyneen rikoksiin.
- He olivat juutalaisten ja kirkkokuntien vainoamisen tärkeimpiä kannattajia..
....Se oli tälläista aikaa.

Salaista valtionpoliisia, rikospoliisia kaunistetaan yhä poliitisen salapoliisiromaanin salakähmäisellä ja kuiskuttelevalla salaperäisyydellä. Eräänlaisessa pelon ja vavistuksen sekoituksessa eläen tunnetaan kuitenkin kotona tiettyä turvallisuutta, koska he ovat olemassa. Tämän ammatin edustajia syytetään ulkomailla raakuudesta, sadismia lähentelevästä epäinhimillisyydestä ja häikäilemattömyydestä.....

Herra tykkiherra
tstopp
tstopp
Posts: 100
Joined: Fri Aug 24, 2007 9:50

Post by Herra tykkiherra »

Salaista valtionpoliisia, rikospoliisia kaunistetaan yhä poliitisen salapoliisiromaanin salakähmäisellä ja kuiskuttelevalla salaperäisyydellä. Eräänlaisessa pelon ja vavistuksen sekoituksessa eläen tunnetaan kuitenkin kotona tiettyä turvallisuutta, koska he ovat olemassa. Tämän ammatin edustajia syytetään ulkomailla raakuudesta, sadismia lähentelevästä epäinhimillisyydestä ja häikäilemattömyydestä.....
Unohdit kokonaan... ihmisten nahasta tehdyt lampunvarjostimet ja saippuan. :-D Ihan totta puhuen.. mikset kerro minkään muun maan rikosista, koska tuollaista on ollut vähän jokaisessa maassa kun oli tämä suuri sota käynissä, ja sen jälkipyykistä puhumattakaan...
Pienikin pikkusormesi kipu
tuottaa sinulle murhetta
ja huolta enemmän kuin
miljoonien ihmisten tuho
ja kuolema.

User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Post by Spieß »

Kaikista mainituista asioista tuo tuomittujen jälkipyykki on jo kai pesty hyvinkin loppuun, tehtyä ei saa tekemättömäksi vaikka kuinka polemiikkia pitäisi. Ensin pahat paljastukset tulevat häviäjän osaksi, mitäpä voittajista pahaa sanaa olisi...totuus kuitenkin paljastuu ennenpitkää, kuten on huomattu, kaikki ovat tehneet tuomittavia tekoja, kuka vähemmän, kuka enemmän....
Si vis pacem, parabellum...
Image

Inger
tstopp
tstopp
Posts: 109
Joined: Thu Jul 05, 2007 18:45
Location: Kuusamo

Re: Gestapon asemasta III Valtakunnassa

Post by Inger »

Tulin taas forumille 3 vuoden jälkeen, ja huomasin, ettei kukaan kirjoittanut aiheesta minun jälkeen! En tajuaa miksi. Minulla on vähän vaikeuksia suomen kielen kanssa, ja piti kysyä aina kaverilta oikeaoppisesta kirjoittuksesta..niin, olin sitten enemmään kirjoittanut englanninkieliselle forumille axishistory, missä paljon puhutaan Gestaposta, ja vielä englannin kielellä, mikä on minulle helpompaa. Olin aiheesta julkaisut myös Saksassa, ja jatkan web sivujen teossa.
Mutta ihmetelen, miksi tästä aiheesta olin kirjoittanut vaan minä...

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Gestapon asemasta III Valtakunnassa

Post by igorrock »

Mutta ihmetelen, miksi tästä aiheesta olin kirjoittanut vaan minä...
Voisiko syynä olla se että Gestapon toiminta suomessa ei ollut sodan aikana niin kovin laajaa ja näkyvää...... :miettii:
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

User avatar
sniperi
res vänr
res vänr
Posts: 810
Joined: Wed Nov 12, 2008 0:06
Location: Kiovan kivääritehdas

Re: Gestapon asemasta III Valtakunnassa

Post by sniperi »

Suomalaiset olivat kovin vähän tekemisissä Gestapon kanssa.
Ja vähintään yhtä pahoja tehtiin itäisessä naapurissakin joka oli vielä lähempänä.

User avatar
J Törmänen
stm
stm
Posts: 23
Joined: Mon Dec 31, 2012 12:59
Location: Etelä-Suomi

Re: Gestapon asemasta III Valtakunnassa

Post by J Törmänen »

Todentotta, suomalaisessa historiankirjoituksessa Gestapon touhut ja toimet ovat kyllä jääneet aika kapeaan marginaaliin... Hyvin ymmärrän jos juurikin Saksanmaalla aiheesta kirjoitellaan hiukan suuremmalla "intensiteetillä".
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
– Sun Tzu

User avatar
sniperi
res vänr
res vänr
Posts: 810
Joined: Wed Nov 12, 2008 0:06
Location: Kiovan kivääritehdas

Re: Gestapon asemasta III Valtakunnassa

Post by sniperi »

no ei suomessa niin kauheesti ole kaiveltu kevään 18 tapahtumiakaan ainakaan toukokuun alusta etiäpäin....
mitenhän venäjänmaalla muistellaan staalinin aurinkoista aikaa...

Inger
tstopp
tstopp
Posts: 109
Joined: Thu Jul 05, 2007 18:45
Location: Kuusamo

Re: Gestapon asemasta III Valtakunnassa

Post by Inger »

Koska olen aika monikiellinen, hallitsen hyvin monta kieltä, olin aiheesta kirjoittanut myös tsekkiläiseen forumiin http://www.palba.cz, otsikkoon "Nemecko, organizace", mutta Tsekinmaassa aihe on hyvin herkä, ja saan aika paljon negatiiviset palauteet, niin olin lopettanut kirjoittamiseen Tsekinmaassa.
Suomalaiset vielä ok, mutta Tsekinmaassa, kun olin kirjoittanut Gestapon historiasta, olin saanut todella "kylmä suihku".
Se on jo lähes 70 vuotta vanha historiaa, mutta ihmisilla on vielä niin inhoa kyseistä organisaatiota kohtaan. Helpoin on kirjoittaa Saksassa, mutta vaikein Tsekinmaassa ja Ranskassa. Ja vielä kun tsekit saivat selvää että dr. Ernst Gerke, joka oli toiminut Prahassa sodan aikana, oli minun sukua, niin helvetti on irti.
Lähes päivittäin saan Tsekinmaasta mahdottomasti vihapostia... Miksi ihmiset eivät unohtaa kun kysessä on historiaa, ja minä olen syntynyt kauan sodan jälkeen???

User avatar
igorrock
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2487
Joined: Thu Sep 04, 2008 21:52
Location: Helsinki
Contact:

Re: Gestapon asemasta III Valtakunnassa

Post by igorrock »

Miksi ihmiset eivät unohtaa kun kysessä on historiaa, ja minä olen syntynyt kauan sodan jälkeen???
Tällaiset keskustelufoorumit pitävät kyllä huolta siitä että mitään vähänkään viime sotiin liittyvää asiaa ei unohdeta.... :miettii:
"Aina on yritettävä
metsästää ja kalastaa
riiustaa ja pillustaa
kyllä jokin onnistaa.
Mut jos ei mikään onnista,
on miehellä huono tuuri"

Inger
tstopp
tstopp
Posts: 109
Joined: Thu Jul 05, 2007 18:45
Location: Kuusamo

Re: Gestapon asemasta III Valtakunnassa

Post by Inger »

Ihmisillä on tapaa käsitellä sellaista historiaa moraali-näkökulmasta, mutta mua kiinnostaa faktaa. Ihmisillä on tapaa moralisoida, mutta silloin oli sotaa, ja piti toimia.
Niin, tiedän kuinka Gestapoa vihataan ja inhottaan keski Euroopan maissa, mutta katolilainen kirkko on edelleen vallassa, vaikka juuri katolilainen kirkko teki monta sataa vuotta pahimmat rikokset Jumalan nimessa. Kyllä, vuodesta 1231 noin vuoteen 1783 katolilainen kirkko oli kiduttanut ja tapanut ihmisiä Jumalan nimessa, ja takavarikoinnut heidän omaisuutta. Papit olivat syyllistynneet murhiin ja vakaviin seksuaalli rikoksiin, ja pahin rikollinen oli ja on edelleen paavi.
Gestapoa ei saa puolustaa, mutta katolilaista kirkkoa kyllä ja se edelleen toimii, vaikka monien keskiaikaisten pappien verrattuna Gestapon miehet olivat pyhimykset.
Heydrich, Nebe, Schellenberg, olivat ainakin rehellisia miehiä, mutta katolilaiset papit ovat kiertouttuneet, tekopyhät, ja monet heistä nykyaikanakin seksuaalirikolliset.
Katolilainen kirkko oli ja on kaikesta pahin, eikä Gestapo.

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Re: Gestapon asemasta III Valtakunnassa

Post by Juha Tompuri »

Pysytäämpä asiassa, eli Gestapon asemasta III Valtakunassa.

t: Juha
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
leksa
sotvm1
sotvm1
Posts: 1480
Joined: Sun Jul 05, 2009 14:45
Location: Kymenlaakso

Re: Gestapon asemasta III Valtakunnassa

Post by leksa »

Itse en ainakaan rinnastaisi Schellenbergiä Heydrichiin tai Nebeen. Reinhard ja Arthur olivat rikollisia, Schellenberg ei niinkään. Kuului kyllä "rikollisiin organisaatioihin" SS:ään ja Gestapoon, mutta en pidä häntä rikollisena. Jos Schellenberg olisi ollut rikollinen hänet olisi laitettu köyden varaan kuten muut. Vuoden -44 salaliiton jälkeen SS:n ja Gestapon asema vahvistui räjähdysmäisesti.

Paljon porua Gestaposta........enemmän juttelua olisi toisista kollegoista.......NKVD:n sovieteista.
"Mies miestä vastaan taistelussa voittaja on se, jolla on yksi patruuna enemmän lippaassaan."

Erwin Rommel

Post Reply

Return to “Ulkomainen sotahistoria”