Page 1 of 2

Italian sotamenestys

Posted: Wed Feb 07, 2007 20:01
by elvarit
Elikäs löytyykö Italian sotaväestä yhtäkään sotasankaria tai voittiko Italia maassa, merellä ja ilmassa yhtäkään varteenotettavaa kamppailua 2. maailmansodan aikana ilman Saksan apuja? Tai oliko Italialla mitään mainitsemisen arvoista sotakalustoa, verrattuna muiden maiden vastaaviin aseisiin/kalustoon?

Posted: Wed Feb 07, 2007 20:12
by Wittmann
bugatti oli aika kova tohon aikaan. Muuta ei tule yhtäkkiä mieleen

Posted: Wed Feb 07, 2007 20:29
by Sturmmann
Alexandrian sataman upotukset italialaisten omaa käsialaa ja voisi pitää aika temppuna! Moottoroiduilla yhdenmiehen torpeedoilla menivät satama-altaaseen ja kylvivät aikamiinoja laivojen pohjiin.

Posted: Wed Feb 07, 2007 20:40
by FTR
Hmm... hmm... hmm... :miettii:

No, onpas vaikeaa. Ainoana tulee mieleen Afrikassa taistellut ps-divisioona, olisiko ollut Folgore tai jotain sinne päin, joka surkealla italialaisella kalustollaan taisteli ainakin rohkeasti. En muista saivatko oikein mitään aikaan - tuskin.

Posted: Wed Feb 07, 2007 20:44
by Wittmann
hmmmmm Tais olla hetkellisesti rohkeasti ja sitten 180 asteen käännös ja eteneminen jatkui.

Muistaakseni Erwin kirosi sitä, että jos jossain oli italialainen patajoona, niin hän joutui laittamaan 2 saksalaista sitä vartioimaan ettei ne karannut....

Posted: Wed Feb 07, 2007 21:36
by elvarit
Eikös italiaanoilla sanottu olevan kaikkein surkein panssarivaunu, aseistukseltaan, panssaroinniltaan ja toimivuudeltaan?

Posted: Thu Feb 08, 2007 11:59
by Fixeri
Juu kyllä oli kaikkein surkein vekotin mikä kantoi panssarin nimeä
Muistini vaan pätkii enkä nyt muista vekotimen nimeä. Kuvankin olen jossain nähnyt eikä hääppöseltä näyttänyt.
Kaikkein suurin makaroonien onnistuminen taitaa tosiaankin olla toi
Alxesandrian sataman miinoitus.

Posted: Fri Feb 09, 2007 10:02
by Canet
Jonkun vanhan vitsin mukaan yksi maailman kirjastojen ohuimmista kirjoista on italialaisten urotyöt 2. maailmansodassa. :?

Mutta kyllä siellä (ainakin) muutama kova luu oli. Jos "lontoo" taipuu luettuna, niin suosittelen Paul Kemp: Underwater Warriors. Kirjassa kelataan tst-sukeltaja- ja pienoisvedenalaiskaluston tekemisiä 2. maailmansodassa. Italialaisista on aika paljon juttua - paitsi Alexandriassa (2 taistelulaivaa käyttökevottomiksi moneksi kuukaudeksi), pahaa tehtiin myös Gibraltarin vaiheilla, jossa operaatio pyöri kuukausitolkulla vanhan laivanrytiskän suojissa ilman, että engelsmannit hokasivat, että mistä ne pirut tulee. Useampia kauppa-aluksia upotettiin ja vaurioitettiin tarramiinoilla ja muilla räjähdyslaitteilla.

Kirjassa on hyvä katsaus myös Japanin ja Iso-Britannian pienoissukellusveneoperaatioihin. Saksalaisten toimintaa käsitellään mielestäni hiukan yliolkaisesti, mutta siitä on kyllä kirjoitettu muuallakin.

Posted: Sat Feb 10, 2007 14:16
by Canet
Italian asevoimissa - ainakin vielä viime kapinan aikaan - upseeri oli herramies ja muut sitten jotain muuta. Jopa sukellusveneissä oli erillinen upseerikeittiö!

Jostain kumman syystä niiden laivastossa oli kokonaista kuusi amiraaliarvoa, muuta pärjäsivät paremmin, vaikka oli parikin amiraaliarvoa vähemmän.

Räikeä eriarvoisuus ei useinkaan ole omiaan hitsaamaan joukkoa yhtenäiseksi.

Posted: Sat Feb 10, 2007 15:06
by Sturmmann
Masa wrote: Mutta pitsamiesten sotavehkeistä, eikös suomen ilmavoimat saatelleet suurkorpraali Aadolffia Fiat-lennokeilla kun ko.Ypres´n musta koira tuli tervehtimään sotamarsalkkaamme herran synttäreillä.
Kyllä Juutilainen saatteli Brewsterillä Aatua Immolaan...

Posted: Sat Feb 10, 2007 16:02
by Sturmmann
Junkkerssin??? Wittmann tarkoittaa siis tietysti Focke Wulff 200 Condoria.

Ja tässä se on Immolassa komeudessaan.



Image

Posted: Mon Feb 12, 2007 8:57
by Spieß
Täällähän-siis Laatokalla-oli italialainen laivasto-osasto, muistaakseni 4 kpl jonkinlaisia torpedoveneitä, niistä yritin etsiskellä tietoja mutta huonolla menestyksellä. Venheethän lahjoitettiin osaston poistuessa maasta suomen merivoimille ja otettiin käyttöön Jymy-luokkana..että ei ne kai täälläkään muuta tehneet kun toikkaroivat kukonsulkahatut päässä :smile:

Posted: Mon Feb 12, 2007 12:18
by Canet
Kukonsulkapäähine kuuluu kait vain bersagliereille, jotka ovat jonkin sortin vuoristojoukkoja (saavat sen puolestani pitääkin ihan omanaan). Italiaanojenkin laivastolla on ollut ja on edelleen hyvin perinteiset laivastoreleet päällä.

Laatokalla yritettiin kai ihan erikoista operaatiota, jotta sekä italialaiset että saksalaiset olisivat voineet kunnostautua - taisi olla Muhun saaren valtausyritys - kuralle meni.

Italialaiset moottoritorpedoveneet olivat kyllä suhteellisen ajanmukaisia, niitähän oli ostettu ja viivästyneesti saatu maahan toinenkin erä - Hurja-luokka. Kotimaassa rakennetut Nuoli-veneet olivat kovasti italialaisten veneiden oloisia.

Posted: Tue Feb 13, 2007 9:47
by Fixeri
Masa wrote:Katselitteko sen dokumentin Marskin synntäreiltä, liittyen salaisesti nauhotettuihin korpraali Hiltusen pakinoihin. Oli hauskaa pätkää codorin liekehtivästä laskutelineestä jota suomalaiset mekaanikot syöksyi sammuttamaan, näytettiin kai kahden eri kamerakulman versiot joissa jälkimmäisessä näkyi kuinka pahasti ne jarrut oikein hulmahteli.

Tuossa koneessa oli tyyppivikana jarrujen syttyminen laskun jälkeen.
Aika hyvin oli Sakut leikanneet filmin propaganda tarkoituksiinsa kun
ei tuo palo näy kuin suomalaisten kuvaajien filmistä.

Posted: Wed Feb 14, 2007 0:36
by Juha Tompuri
Moro,
pari vitsintynkää aluksi.
Vastaukset "kirjoituksen" lopussa

#1 miksi Italia hävisi 2 maailmansodan?
#2 millainen on Italian sotalippu?
Canet wrote:Laatokalla yritettiin kai ihan erikoista operaatiota, jotta sekä italialaiset että saksalaiset olisivat voineet kunnostautua - taisi olla Muhun saaren valtausyritys - kuralle meni.
Taisi olla Suhon majakkasaari, jonka radioasema, tykistö ja majakka piti tuhota.
Taustoja:

http://users.tkk.fi/~jaromaa/Navygaller ... Ladoga.htm
( koti: http://users.tkk.fi/~jaromaa/Navygallery/index.htm )

http://heninen.net/laatokka-war/suomeksi.htm
(koti: http://heninen.net/list.cgi?L=2 )



Fixeri wrote:Tuossa koneessa oli tyyppivikana jarrujen syttyminen laskun jälkeen.
Aika hyvin oli Sakut leikanneet filmin propaganda tarkoituksiinsa kun
ei tuo palo näy kuin suomalaisten kuvaajien filmistä.
Joo...muistaakseni Kondorissa oli levyjarrut ja vikana oli jarrusatulan heikko kiinnitys.
Eli voimakkaasti jarruttaessa satula "tarttui" jarrulevyyn kiinni ja repäisi itsensä irti kiinnikkeistään. tällöin revenneistä jarruletkuista valui senaikaista öljypohjaista(?) jarrunestettä kuumalle jarrulevylle syttyen tuleen.
Tämä on muistinvaraista "tietoa", eli noottia vaan jos meni pieleen.

Yksi liittymäkohta Aatun vierailulla Italiaankin on: "kunniavartiolla" oli Terni kiväärit.

t: Sven

#1 miksi Italia hävisi 2ms:n?
"no kun niillä oli kiinteillä tähtäimillä varustetut Ternit, ja kun Tommyt hyökkäsivät, Italialaiset joutuivat siirtymään vastaavasti taaksepäin että sihti olisi kohdallaan"

#2
millainen on Italian sotalippu?
"valkoinen risti valkoisella pohjalla"