Entisöinti ja maalinpoisto

Yleinen keskustelu militariasta sekä keräilystä yleensä.
Post Reply
Esko

Entisöinti ja maalinpoisto

Post by Esko »

Haluaisin ottaa pehmein keinoin tuota armeijan kenttävihreää väriä pois joistakin vanhoista esineistä. Hiekkapuhallus ei tule kyseeseen, koska alla oleva maali saisi säilyä, kun taas kemiallinen maalinpoisto varmasti vie alla olevan pinnan mennessään myös. Nyt kaivataan hyviä ajatuksia.

sovmil
valik
valik

Post by sovmil »

Kannattaisi ehkä kuitenkin kokeilla kemiallista keinoa.
Muistaakseni vihreä voimakastuoksuinen "Nitromors" oli aika kovaa kamaa ja söi kaikki kerrokset helpommin kuin pienessä muovikannussa ollut 3M tuotemerkillä myyty vaalea melko hajuton liemi (en muista tarkkaa nimeä) mutta sillä pystyi tarkasti vahtien poistamaan kerroksia yksitellen.
Tosin riippuu varmasti maalista,miten se käyttäytyy.

Eräs kaveri kehui joskus,että on tässä taitava ! Yritän häneltä udella reseptiä.

Itse kokeilin lasikuulapuhallusta varovasti/kaukaa,mutta se tuntuu olevan tosi vaikeaa ja usein lähti alkuperäinenkin väri uuden alta,vaikka miten varoi.

t.sovmil

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Mulla olis kypärien kanssa tuota samaa puuhastelua tiedossa, joten odottelen lisäniksejä...
Kemiallinen menetelmä varmasti ainoa oikea. Lulisin että maalien koostumuksen tuntemuksella olis etunsa tässäkin asiassa.
Itse ja kokeilin lasikuulapuhallusta, mutta kyllä se vie kaiken maalin pois.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Post Reply

Return to “Yleinen militaria- ja keräilykeskustelu”