Mitä keräät

Yleinen keskustelu militariasta sekä keräilystä yleensä.

Pääasiallisin keräilykohteeni

Aseet
19
33%
Asepuvut
5
9%
Päähineet
1
2%
Varusteet
5
9%
Merkit
3
5%
Mitalit
1
2%
Jotain ihan muuta
5
9%
Kerään ihan kaikkea
18
32%

Total votes: 57

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by Canet »

Voisitko aloittaa kauluslaatoista uuden "topikin" (niiden kuvien kera), vaikka tuonne suomalaiseen militariaan. Tuo laattojen ajoitus on jonkun verran hankala juttu, mutta jotain tietoa on.

Haudankaivaja

Post by Haudankaivaja »

Suomessa ennen vuotta 1946 sotilaskäytössä olleet pistoolit, revolverit ja kiväärit, joiden toimintatapoina ovat kertatuli, lippaallinen kertatuli ja itselataava kertatuli.

Tuo kategoria pitää sisällään muuten uskomattoman laajan kirjon esim. 1900-luvun alkupuolen taskupistooleita. Pojilla on rintamalla ollessaan ollut taskuissaan kaikenlaista pössykkää ja lisäksi tuohon luetaan mukaan myöskin saksalaisten ja venäläisten täällä käyttämät aseet.

Tämän kategorian kun täyteen kerää, niin konkurssi on varma.. :-D :-D

TeeJii
erikmest
erikmest

Post by TeeJii »

Intohimoinen SA-Int keräilijä. Melkein kaikki aikakaudet kiinnostavat. Jostain syystä 1960-luku - nykyaika kiinnostaa hyvin paljon. Löytyy tuolta aikaväliltä paljon tavaraa, mm. melko täydellinen 60-70-80 -luvun taistelijan perusvarustus. Lisäksi paljon nykyroinaa jotka ovat siunaantuneet sekä keräily- että käyttömielessä.

Myös sotien ajan suomalaiset varusteet kiinnostavat hyvin paljon. Myöskin sellainen jatkosodan taistelijan perusvarustus löytyy, pienin puuttein. Pitäisi vaan saada nämä asu- ja varustekokonaisuudet joskus kunnolla näytille tuolta kaapista. Sotia edeltänyt aikakausi ja Suojeluskunta-tavara kiinnostaa myös mutta usein niiden huono saatavuus ja korkea hinta vaikeuttavat keräilyä joten olen useinmiten tyytynyt vain seuraamaan sivusta.

FN
kers
kers

Post by FN »

Kuten nimimerkkikin kertoo, FN-pistooleita 1900-luvun alkupuoliskolta. Lisäksi kotimainen militaria, merkit, puvut, ryijyt, taulut, puukot, miekat ovat lähellä sydäntä. Eli lähes kaikkea kotimaista ajalta 1900-1945.

jaska
maj
maj

Post by jaska »

Suomen armeijan vuosina1918-45 käyttämät aseet.Lähinnä mosinin eri versiot ja yleisimmät käsiaseet,koska rahavarat eivät riitä kaikkeen,kun perhekkin kuulemma pitäisi pitää leivässä.

FN
kers
kers

Post by FN »

Yllättävä ongelma sinulla jaska, toisaalta olen kuullut jonkun muunkin kärsivän samasta asiasta!

roger67
sotvm4
sotvm4

Post by roger67 »

Tarkoitus olisi keräillä suomessa käytettyjä aseita ym ajalta 1918-45.
Eninmäkseen tahtoo kuiteskin kerääntyä saksalaisten vehkeitä kun täällä norjassa on eniten kyseisiä tarvikkeita kaupan.

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Kaikkea mahdollista, sen mukaan kuin rahat riittää. Kirjoja, taidetta, aseita...
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

jaska
maj
maj

Post by jaska »

On se kumma juttu ,kun kuulemma painavat lisää rahaa kaiken aikaa ,mutta mulle sitä tuntuu tulevan aivan liian vähän!

Wittmann
pskapt
pskapt

Post by Wittmann »

Mä en kerää mitään. Hankin vain kaikkea "hyödyllistä" :oops:
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Wittmann wrote:Mä en kerää mitään. Hankin vain kaikkea "hyödyllistä" :oops:
Niin, niin, niin minäkin tuota yritän eukolle aina selittää... :oops:
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Klpro
vääp
vääp

Post by Klpro »

Pyrin hankkimaan kaikkea mitä eteen tulee ja mikä saattaa olla arvokasta tulevaisuudessa. No kirjoja ja oppaita löytynee enemmissä määrin..
Ehkä erikoisin keräilykohteeni on 100, 200 ja 500 eur setelit. Niitä pyrin hankkimaan aina kun mahdollista, sillä olen huomannut niiden olevan arvokkaita vaihdannan välineitä. :-D
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

Starikka
alik
alik

Post by Starikka »

Itselläni varmaan rahasyöpöin alue on Talvisodan rr-merkit. Tämä on siitä hyvä kohde, että tutkittavaa riittää eikä kokoelmaa pysty varmaankaan koskaan saamaan täydelliseksi.

Näiden lisäksi alan kirjallisuus on ollut kauan sydäntä lähellä. Tärkeä alue on myöskin PPP1/JP1 eteenkin valokuvien muodossa (ja tämän myötä myös muut kolme sotaa edeltäneet JP:t ovat kiinnostaneet).

Vanhin kiinnostuksen kohde on kuitenkin ollut luovutetun alueen topografiset kartat (ne "ainoastaan virkakäyttöön" 1:20.000 ja 1:100.000 läpyskät), jotka on painettu itsenäisyyden aikana.

Että jos jollakulla on em. tavaraa joutilaana, niin saapi tarjota tahi lahjoittaa....

Jari

mikak
alik
alik

Post by mikak »

Mitalit! Mitalit! Nuo nähtävästi platinasta valmistetut partikkelit, ainakin hintojensa puolesta. :miettii:

Nokkanen
ylik
ylik

Post by Nokkanen »

Kaikkea mahollista militariaa tulee keräiltyä.

Vähän kuvaa piskuisesta "kokoelmastani", mutta jostainhan se täytyy aloittaa :smile: Pystykorva olis vielä tarkotus asetella seinälle pistimineen...
Image

Aaronpojan lakki on myös tietty kokoelmassa :D
Image

Post Reply

Return to “Yleinen militaria- ja keräilykeskustelu”