Hyväksytkö Suomalaisen militarian myynnin ulkomaille?

Yleinen keskustelu militariasta sekä keräilystä yleensä.
Post Reply

Kauppa se on joka kannattaa - myyminen on ok ulkomaille
10
32%
Ei mitään väliä
4
13%
En hyväksy ulkomaille myymistä
17
55%

Total votes: 31

monni
vääp
vääp

Post by monni »

Surffasin tässä nettiä ja huomasin että esim. ebayssä oli vaikka kuinka monta Suomalaista militarian myyjää (Merkkejä, varusteita, mitaleita, lupavapaita aseen osia). Muutamilla oli takanaan jo monta sataa (+500) positiivista palautetta. Myyminen näyttää olevan jo enemmän kuin harrastus. No kauppahan käy molempiin suuntiin ja jotain sieltä itsekkin olin sillä mielellä katsomassa. Suomalais artikkelien hinnat ei olleet merkittävästi kalliimpia mitä täällä muutenkaan, mutta kun kyse on huutokaupasta voi hinta joskus nousta. Markkinat tietysti ovat ylipäänsä laajemmat ja myyminen helpompaa. Sen takia vähän mietityttää onko tuo hyväkään asia kun Suomen kokoisesta maasta häviää tavara kuitenkin aika äkkiä.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Mielipiteeni on tuossa se, sinne myydään missä on kysyntää ! Se on meille suomalaisillekkin etu, kun toisissa maissa kiinnostutaan meidän historiasta, tietysti miinuspuoli on se että hinnat nousevat meilläkin ja tavara käy harvinaisemmaksi...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

H-D
kaarterikmest
kaarterikmest

Post by H-D »

Ei kai tuollaisten massa tavaroiden myynti kovin iso rikos voi olla onhan noita perus 91:ä ja asetakin nappeja,mutta sitten jos puhutaan Mannerheim risteistä ja esim. protoaseista niin johonkin näitten ääripäiden väliin vois rajan vetää. :miettii:

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Tuo äänestys alkaa mennä ihan mielenkiintoiseksi, en kyllä itse ole myynyt Suomi tavaraa ulos, joskin kuten aiemmin sanoin voisin myydä, pääsääntöisesti olen ostanut ja myynyt Saksalaista ja neuvostoliittolaista tavaraa ulos !

Mutta ? itse ajattelen kuitenkin että kaikkea mitä myynnissä en voi saada koskaan ja jos niille on hyvä ottaja, niin menköön mihin tahtoo ! ? Olen kyllä samaa mieltä noista esim. Mannerheim risteistä, tietyt asiat pysyköön Suomalaisilla :)

- j o n i -

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Suomessa löytyy laki kulttuuriesineiden maastaviennistä. Tutustukaa vaikka Finlexissä.Laki on vain kuolleenna syntynyt,esim. aseiden ja militarian maastavientiä pitäisi valvoa Sotamuseo, mutta sillä ei ole siihen resursseja.Niinpä tunnetut kauppiaatkin myyvät pokerina ulos tavaraa, joka varmasti jäisi Suomeen, jos asiasta pyydettäisiin Sotamuseon lausunto ,niinkuin laki vaatii.Esimerkkinä Suojeluskuntaunivormut. Niitä on säilynyt niin vähän,ja silti niitä virtaa ulkomaille :shock: jotkut ovat selvästi valmiita myymään vaikka mummonsa jos vain hintaa tulee tarpeeksi.Minä henkilökohtaisesti en myy RUUVIAKAAN ulkomaille. Jonkun kerran olen lähettänyt nettikaverille puutuvan aseen osan, mutta silloinkin ilman mitään voitonpyyntiä,lähinnä postikulujen kattamiseksi olen jotain pientä pyytänyt hankkimaan vastineeksi.Suomen historian ulosliputtaminen rahanhimossa on suorastaan rikollista toimintaa ja olen voimakkasti sitä vastaan!

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Kirjoitat täyttä asiaa.Tavaroiden valuminen ulkomaisille keräilijoille ja helppoheikeille ei oikein jaksa sytyttää.Tietenkin hinnat täällä meillä nousevat siinä myötä.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

sako92s wrote:Suomessa löytyy laki kulttuuriesineiden maastaviennistä.
Tuollainen lakihan löytyy lähes kaikista valtioista, sen toimuuden yleensä voi kyseenalaistaa, lähes missä vaan. Seuraavia sanojani ei kannata ottaa kirjaimellisesti, mutta mielipiteeni mukaan, esineitä kuten merkkejä joita on jaettu tuhansia, ei voi rinnastaa kulttuuri historiallisesti arvokkaisiin esineisiin, joita pitäisi suojella. Minä ainakin pidän siitä että ulkomailta löytyy Suomen historiasta kiinnostuneita ihmisiä, joihin törmää maailmalla, siksi en haluaisi sulkea esineitä ainaostaan suomalaisille, sillä suomen historian kulkeutuminen maailmalle kasvattaa joukkoa Suomesta kiinnostuneista !!! Se on meidän etu mitä paremmin ollaan tunnettuja maailmalla.

- j o n i -

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

En puolusta tätä asiaa siksi että myisin tuotteita ulos, en kun useasti en raaski myydä mitään, enkä kellekkään, vaikka pitäsi...

- j o n i -

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Pyhä jysäys! Tarkistin tuon lain ja se lienee muuttunut :miettii: Nyt vientiluvan tarvitsee vain yli 100 vuotta vanhoihin militaria esineisiin/aseisiin. Siis kaikki Suomen itsenäisyyden ajan kalusto on vapaata riistaa :shock: täytynee ottaa sanoja takaisin, kyllä tuo sitten täysin laillista on....

Vientilupaa harkittaessa on otettava huomioon:

1) onko esine harvinainen vai onko vaaraa sen harvinaistumisesta;

Tätä pykälää ei sitten tarvitse katsella kun vaihdatte harvinaiset uniformunne ,Ryssän Winsut,Ryssän Coltit ja Ukko-Mauserit Ameriikan taaloihin.Vaaraa harvinaistumisestahan ei ole ,kun ovat alle sata vuotta vanhoja :cry: :?

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Enkä minäkään sitä vastaan ole, jos joku kauppaa jotain talvi-ja jatkosodan muistomitaleja ulkomaisille keräilijöille.Mutta kun nämä ulkomaalaiset eivät tyydy näihin. Kohta on varmaan useimmat Mannerheiminristitkin ulkomailla. Kansainvälisesti harvinaisissa aseissa joita löytyy enemmälti lähinnä Suomesta saamme tyytyä ylihinnoiteltuihin
romuihin jotka ei sitten Guntherille kelvanneet ;) Ryssän Winchester, Ryssän Colt, 9mm Ukko-Mauser, Tokarev M/38 tulisi nyt äkkiä mieleen. Onneksi harvinaiset sarjapelit ovat täällä aika hyvin turvassa, muualla kun moisiin ei oikein enää saa tuontilupia :-D mutta dekoina kai nekin täältä Venäjälle häviää aikanaan...niillä kun on millä mällätä nykyään :smile:

Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by Spieß »

ryssän coltit ja vinsut sekä ukko-mauserit ovatkin suomalaista kulttuurihistoriaa parhaimmillaan :smile: . Alunperin kysymys oli SUOMALAISEN militarian myynnistä. Nuo aiemmin mainitut laitteet joutavatkin Gûntherin hyllyyn...
Si vis pacem, parabellum...
Image

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Jokaisen kauppiaan tai jokaisen joka kauppaa tekee myydäkseen suomalaista militariaa ulos, niin pitäisi miettiä pariin kertaan ennen kauppaa moraalia. Eräs asekauppias on vedonnut aina häneltä tuotteen hintaa kysyessä: "Yhdysvalloissa/Saksassa maksavat niin ja niin paljon tästä" Olen käsittänyt hänen puheistaan, että kauppaa on paljon tehtykkin ulospäin.
Ulkomaisilla militaria kauppiailla on monesti myynnissa Talvisodan mm. hintaan 100€. Jotain talvisodan mm. on valmistettu niin paljon, että en siinä näe vaaraa suomen militariakulttuurin köyhtymiselle, jos niitä nyt joitain satoja menee ulkomaillekkin. Lopun pelin en usko meidän asepukujen yms. olevan kovaa valuuttaa maailmalla. Sama esim. kiinostaako teistä ketään puolalaiset tai espanjalaiset asepuvut/mitalit?

Ruotsalaiset ja jotkut ulkosuomalaiset tekevät poikkeuksen. Ruotsalaisiahan nyt tietysti taisteli Lapissa ja Hangossa, niin senkin tähden kiinnostusta niillä on.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Onneksi olen jo oppinut, että Spiessillä on tapana heitellä provoja :-D
Näillä aseilla on ollut oma pieni osansa siinä,että yleensä on Suomalaista kultturihistoriaa ;) Mutta Kostja tuossa vieressä ostaa kyllä kaikki pahat pyssyt pois ja vie ne takaisin Venäjälle, kunhan ensin dekoatte ne ;) kyllä sitten kelpaa rahoilla kartuttaa Suomalaisten sotilasnappien kokoelmaa, pukujahan meillä ei sitten enää olekkaan, kun kaikki on myyty Amerikkaan.Siellä on kyllä kovasti kiinnostusta Suomalaisiin varusesineisiin/pukuihin.Talvisota on kovaa valuuttaa keräilijäpiireissä,joten suomalainen kama kiinnostaa ja siitä ollaan valmiita maksamaan.

Jos nyt myytte kamojanne ulkomaille,kiskokaa ainakin kunnon hinta!
Kerran yksi herra myi Mosin Nagant M/07 karbiinin 1000 eurolla jenkille, joka pani sen heti huutokauppaan ja sai 3000 taalaa.Satuimpa vain yhteensattumien summana tämän huomaamaan netistä.

Post Reply

Return to “Yleinen militaria- ja keräilykeskustelu”