Nahan käsittely
Nahan käsittely
Löysin tossa pääsiäisenä vanhan karttalaukun. Ollu tod.näk sotien jälkeen ullakolla. Nahka on kovettunut niin pahasti, etten uskalla avata. Nyt hyvät herrat neuvoja, että millä pehmennän nahan ja teen laukusta vielä avattavan.
Oli muuten laukussa pari venäläistä kynää......
Oli muuten laukussa pari venäläistä kynää......
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland
Toinen kynä voisi kiinnostaa kovastikin !!!
Eli omat kokeilut : Nahka öljyt,Minkki ym. tummentavat lopputulosta rajusti jos kohde on päässyt kuivumaan.
Väri voi muuttua totaalisen vaaleasta tummaksi !
Tietää ei ilmeisesti voi oikeastaan mitenkään jos ei kokeile ensin.
Pahaita tuloksia olen saanut mehiläisvaha pohjaisilla tuotteilla.
Tosin nekin saattavat tummentaa alkuperäistä väriä.
Itselläkin kuivaksi kovettuneita kohteita,joita parhaimpia olen yrittänyt pehmittää jopa yli vuoden kestävässä liemihaudonnassa,mutta pahimmillaan ei mitään elpymistä !!!
Kohtuullisia kokemuksia jos saat "pehmikettä" puristeltua kohteeseen...voisiko toimia tyhjiössä jossa olisi kohde ja elvytinaine ?
Ehkä saisi imeytymään rakenteisiin syvälle ?
Onko kukaan kokeillut ?
Eli omat kokeilut : Nahka öljyt,Minkki ym. tummentavat lopputulosta rajusti jos kohde on päässyt kuivumaan.
Väri voi muuttua totaalisen vaaleasta tummaksi !
Tietää ei ilmeisesti voi oikeastaan mitenkään jos ei kokeile ensin.
Pahaita tuloksia olen saanut mehiläisvaha pohjaisilla tuotteilla.
Tosin nekin saattavat tummentaa alkuperäistä väriä.
Itselläkin kuivaksi kovettuneita kohteita,joita parhaimpia olen yrittänyt pehmittää jopa yli vuoden kestävässä liemihaudonnassa,mutta pahimmillaan ei mitään elpymistä !!!
Kohtuullisia kokemuksia jos saat "pehmikettä" puristeltua kohteeseen...voisiko toimia tyhjiössä jossa olisi kohde ja elvytinaine ?
Ehkä saisi imeytymään rakenteisiin syvälle ?
Onko kukaan kokeillut ?
Jep, minkkiöljyä ei vaalealle nahalle kannata kokeilla. Tummalla toimii joten kuten. Mun "kokeiluissa" ei läpikuivunut nahka ole tuollakaan aineella kunnolla kostunut. Lisäksi tökötti haisee runsaasti käytettynä aika kovin - ja kauan. Esimerkiksi öljyllä läpeensä uitettu tsekkiläinen lipastasku (mitä lie kerniä loppujen lopuksi olikaan...) muutti värinsä vaalean ruskeasta ihan tummaksi ja vaatekaappi haisi öljylle ainakin puoli vuotta.
Muut kokeilemani nahkarasvat on olleet liian jäykkiä, joten mitään kunnollista imeytymistä ei ole tapahtunut. Näitä olisi tietysti voinut lämmittää, sekoittaa kuumaan veteen tms. Mutta näistä lähtee sellainen vähän hunajainen haju, joten siitä plussaa
Muut kokeilemani nahkarasvat on olleet liian jäykkiä, joten mitään kunnollista imeytymistä ei ole tapahtunut. Näitä olisi tietysti voinut lämmittää, sekoittaa kuumaan veteen tms. Mutta näistä lähtee sellainen vähän hunajainen haju, joten siitä plussaa

- Elämä on ihmisen parasta aikaa -
Jossain (en nyt muista missä) kehuttiin Pecard-nimistä ainetta tällaisiin tarkoituksiin, linkistä valmistajan sivuille, nettikauppakin on http://www.antiqueleatherdressing.co.uk/index.shtm
Gebirgsjäger-keräilijä meren takana käyttää wanhan aikaista Saddle Soap'ia eli satula saippuaa kun kunnostelee ja huoltaa valjaita ja satuloita. Ei sisällä mitään keinotekoista eikä myöskään öljyä. Kannattaa kysellä hevostarvikekaupoista.
Konservaattori taas antoi heidän käyttämänsä tuotteen ja se on nimeltään "Preservation Hide Food". Saa englannista mutta kulut ovat järkyttävät suhteessa pullon kokoon. Ei myöskään sisällä synteettisiä aineita, "vaikuttava aine" tais olla lanoliini mitä myös satula saippuat taitaapi sisältää.
Konservaattori taas antoi heidän käyttämänsä tuotteen ja se on nimeltään "Preservation Hide Food". Saa englannista mutta kulut ovat järkyttävät suhteessa pullon kokoon. Ei myöskään sisällä synteettisiä aineita, "vaikuttava aine" tais olla lanoliini mitä myös satula saippuat taitaapi sisältää.
jepjep siis tummaa nahkaa toi on. Olen aloittanut projektin pyyhkimällä pölyt yms öljyyn kostutetulla rätillä. Siis kasvirasvaa ei aseöljyä ja tarkoitus oli irroittaa vaan kakka pinnasta. No se onnistui.
Vaihe b on kokeilu. Värittömällä saapas rasvalla sormin levitettynä. Sormella kun hinkkaa, niin siihen saa vähän lämpöö sekaan.
Laitan kuvan laukusta ja puhdetyöstä kun saan onnistuneen kuvan. PRKL kamerakänny. Niin ja löyty sieltä jotain muutakin, mutta siinä on vähän selittämistä
Vaihe b on kokeilu. Värittömällä saapas rasvalla sormin levitettynä. Sormella kun hinkkaa, niin siihen saa vähän lämpöö sekaan.
Laitan kuvan laukusta ja puhdetyöstä kun saan onnistuneen kuvan. PRKL kamerakänny. Niin ja löyty sieltä jotain muutakin, mutta siinä on vähän selittämistä

Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland
Nra of Finland
Soon senverran paskanen, että muhikoon vähän löpössä. Kuva tulee kun saan kuntoon ettei iv:t palaGarrett wrote:Älä pidä hulluja jännityksessäWittmann wrote: Niin ja löyty sieltä jotain muutakin, mutta siinä on vähän selittämistä

Nra of Finland
Nra of Finland
Hmm... olisko koostumus sitten eri Jenkkilässä & täällä? Ehkei kuitenkaan... mulla on ohjeet jossain miten herra huoltaa valjaita ja satuloita, mutta kovettuneelle nahalle se oli monta käsittelyä, ohut kerros saipuaa aina kerrallaan.sovmil wrote:Satulasaippua ei ole minun kokeiluissa toiminut ollenkaan !?
NAHKISS. Valmistaja Tope Oy Hiekkamäenkuja 5 04300 Tuusula.Puh 09 2757 597.Sisältää lanoliinia,mehiläisvahaa ja luonnonöljyjä. On ihan ok kuivettuneellekin nahalle, muttä läpikuivaneeseen korppuuntuneeseen nahkaan sekään ei pysty.Pehmitti läpikuivuneen Neukku upseerivyön sellaiseksi,että sitä pystyy kääntelemään ilman pelkoa,että se murtuu, mutta ei pystynyt palauttamaan alkuperäistä kimmoisuutta.En usko,että mikään aine pystyy
valitettavasti.

Itse olen käyttänyt hyvälläkin menestyksellä apteekista parafiiniöljyä, se ei härskiinny, eikä se kovetu, itseasiassa tein Pantherissani on Hevosen kauralaukut laukkuina, viimekesän lopussa tuli tehtyä vahingossa (lue laiskuutta) kestotesti vesi/räntäsateessa, laukut eivät edes kastuneet ! edellisestä käsittelystä varmaan parivuotta... tosin hieman tummentaa vaaleaa nahkaa, aiankin jos sivelee useita kertoja ! mutta nuo ko. laukut olivat ihan kovat koppurat ennen käsittelyä, nyt ne ovat ihan ok. käyttöön !
- j o n i -
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."