Kauranne - Vesen: SIMOLAN POMMITUKSET

Kaikki edellisiin luokkiin sopimattomat kirjat. Laita otsikoksi kirjan nimi ja tekijä sekä arvosana 1 - 5.
Post Reply
User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Kauranne - Vesen: SIMOLAN POMMITUKSET

Post by Canet »

Vähän pähkäilin mihin luokkaan tämän sijoittaisi - modet siirtänevät muualle, jos siltä tuntuu.

Kaksikko Heikki Kaurannne ja Jukka Vesen ovat keränneet monista lähteistä tietoja Simolan rautatieasemien ja ratapihojen pommituksista 19. ja 20.4.1944. Näin onkin saatu varsin laadukas dokumentti teos, jonka Apali julkaisi 2006.

Simolan pommitukset olivat osa Neuvostoliiton ilma-aseen kesäkuun hyökkäyksen tukemiseksi suorittamia pommituksia, joilla tavoiteltiin rautatieyhteyksien katkaisua sekä miesvoiman ja materiaalin tuhoamista Kannakselle johtavilla rautatielinjoilla.

Pahimmat pommitukset tulivat Viipurin osaksi, mutta kovia pommituksia kohdistui myös Andreaan, Elimäkeen sekä Simolaan ja Etu-Simolaan. Vaikka kirja puuttuu hiukan myös muihin pommituksiin, vaikka pääpaino on nimen mukaisesti Simolassa.

Etu-Simolan seisakkeen ja Simolan rautatieaseman välillä Kouvolasta tuleva rata haarautui Viipurin ja Lappeenrannan suuntiin. Sekä seisakkeella, että asemalla oli suurehkot ratapihat. Ajankohdasta johtuen asemien ympäristöön oli kerääntynyt paljon väkeä: sotilaita, rautatiehenkilökuntaa, evakkoja, haavoittuneita, paikallisia asukkaita sekä läheisen kivilouhimon työntekijöitä. Ratapihoilla oli useita junia, koska vetureista oli pulaa. Mm. sotatarvike- ja miehistökuljetuksia, sairaalavaunuja, evakkoja, kaatuneiden kuljetuksia ja Helsinkiin matkalla ollut pikajuna oli asemilla.

Kun ilmatorjuntakaan ei paljoa voinut yllätyksenä tulleelle hyökkäykselle, olivat tappiot raskaita. Tarkkaa ihmisuhrien määrää ei koskaa ole saatu selville, mutta n. 150 lienee lähellä oikeaa - haavoittuneet sitten vielä siihen päälle - heidänkään tarkkaa lukuaan ei tiedetä. Materiaalitappiot olivat suhteellisen pienet ja rata oli poikki vain joitain tunteja.

Eli asetettua tavoitetta ei vihollinen saavuttanut - ei edes uusilla yrityksillä - joita jokin lähde on väittänyt ensimmäisellä lennolla alasammutun koneen kostoina - aika erikoinen tuo naapurin ajattelutapa - olisiko sitten selvitty yhdellä ilmahyökkäyksellä, jos se olisi otettu pääpainuksissa ja aseet vaieten vastaan? No tuskinpa vaan, mutta toisaalla on toinen totuuskin.

Kirjassa on hyvät karttakuvat ja muutenkin melko monipuolinen kuvitus. Kuolleista laadittu lista on liitteenä.

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Post by Juha Tompuri »

Hyvä kirja vähemmän tunnetusta tapahtumasta.
Kirjan lukemisen jälkeen ei tullut mieleen yhtään kysymystä, johon kirja itsessään ei jo olisi antanut vastausta.

***** tulee täältä

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Post by Canet »

Kyllä on pisteet kohdallaan.

Itse olisin toivonut, että olisi nämä muutkin rautatieasemien pommitukset - ainakin Elisenvaara - otettu mukaan samaan kirjaan. No, ehkä siitä tulee oma kirja joskus.

Rumaa jälkeä nimittäin tuli myös E-vaarassa (ks.: http://www.kurkijoki.fi/kylat/elisen03/elis_v_pomm.html). Erityisen paljon siviiliuhreja.

Sellainen oma intressi näissä 19.-20.6.44 pommituksissa on, että oma äiti-muori välttyi niiltä täpärästi. Huonommalla onnella olisi voinut olla niiden 80 muun räisäläläisen joukossa, jotka saivat surmansa Elisenvaarassa. Muori kertoi joskus olleensa kuusiaidan alla piilossa, kun punatähtiset hävittäjät rynnäköivät konekiväärein evakkokuljetusta. Sehän oli tietysti merkittävä sotilaallinen kohde tai oli niin helppo erehtyä, kun porukalla oli vain väärä suunta, karjaa mukana, sekalainen ajokalusto ja selvästi siviilejä - paljon naisia ja lapsia joukossa.

Post Reply

Return to “Muu sotakirjallisuus”