U.A Käkönen Miehityksen varalta

Kaikki edellisiin luokkiin sopimattomat kirjat. Laita otsikoksi kirjan nimi ja tekijä sekä arvosana 1 - 5.
Post Reply
reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

U.A Käkönen Miehityksen varalta

Post by reka65 »

Päämajan tiedustelua 1943-1945

Kirja alkaa sanoilla:

Omistan tämän kirjan niille tiedustelumiehille,jotka täyttäessään esimiestensä maan turvaamiseksi yllätyksiltä antamat käskyt joutuivat valtiollisen vastuuntunnon puuttumisen vuoksi syyttömästi kärsimään ja kantamaan itse vastuun,sekä heidän perheilleen.Turhaa ei heidän työnsä ollut.

Kirja on jaoteltu osiin

1. Tappio näköpiirissä
2. Valmistaudutaan pahimpaan
3. Kevään 1944 rauhanneuvottelut
4. Suurhyökkäyksen odotus
5. Rauha lähestyy
6. Valmiina jatkamaan kaikissa oloissa
7. Rauhanehdot ja tiedustelusuunnitelma
8. Stella Polaris ja pakokauhu
9. Valvontakomission puhelinkuuntelu
10. Valvottu rauha,asekätkentä paljastuu
11. Järkytyksiä Tukholmassa,valvonta-
komissio päämajassa
12. Maanpako vai Valpon selliin
13. Puhelinkuuntelusta tehdään farssi
14. Farssin loppunäytös:takaisin
entisiin tehtäviin

Kirja painettu vuonna 1970,löytyi vuosien piilossa olon jälkeen laatikon pohjalta tuollaista suurempaa siivousta tehtäessä.
Kaikkea ei enää kirjasta muista,täytynee ottaa luettavaksi jossakin vaiheessa.

Kirja päättyy seuraavanlaisesti:Kaksi viikkoa sen jälkeen kun Korkein oikeus oli tuominnut minut vuodeksi vankeuteen tiedustelusta asekätkijöitten hyväksi,jouduin työhön mennessäni samaan hissiin kenraaliluutnantti Öhquistin kanssa.Tervehdimme.Matka ylös alkoi ja kenraali,joka tunsi minut vuosikymmenien takaa,kysyi kohteliaasti;Mitä everstiluutnantti nyt puuhaa?
Olin vilpittömän vahingoniloinen voidessani vasta:Täsmälleen niitä samoja tehtäviä,mistä herra kenraali minut kaksi viikkoa sitten tuomitsi.
Kenraali katseli vaieten minua,painoi katseensa alas.Taisinpa kolkuttaa edes hieman hänen omaatuntoaan.Kaikesta huolimatta avasin kohteliaasti hissin oven:Herra kenraali on hyvä!
Sisäpoliittinen farssi oli kohdallani päättynyt siihen,mistä se oli alkanutkin.

Post Reply

Return to “Muu sotakirjallisuus”