Page 1 of 1

hiljaisten siipien sotaa:m.dand ***1/2

Posted: Tue Feb 19, 2008 9:30
by jääkäri evp
olikohan tuo sukunimi dand vai dank? kirja ei nyt tässä osoitteessa jossa tätä naputtelen.etunimi on milton.
" the glider gang" karisto 1978.

kirja on kertomus saksan ja liittoutuneiden maahanlasku-ja liitokonejoukoista ja operaatiosta toisessa maailmansodassa.
kolme kertaa olen lukennut ja ihan kohtalaisen hyvä.
aihepiiri on kiinnostava.

Posted: Tue Feb 19, 2008 21:52
by FTR
Samat pisteet annan minäkin. Liidokeista ei ainakaan itse ole tullut kovin montaa kirjaa luettua, joten opuksessa oli paljon uutta tietoa.

Posted: Tue Feb 19, 2008 22:52
by Sturmmann
PItää oikein ravistella muistilokeroita, kun minusta tässä kirjassa ei puhuttu saksalaisista maahanlaskujoukoista mitään? Eikö tämä ole pelkästään liittoutuneiden näkökulmasta?

Posted: Wed Feb 20, 2008 9:30
by jääkäri evp
Sturmmann wrote:PItää oikein ravistella muistilokeroita, kun minusta tässä kirjassa ei puhuttu saksalaisista maahanlaskujoukoista mitään? Eikö tämä ole pelkästään liittoutuneiden näkökulmasta?
oli eben emailin linnoitus valtaus, alankomaat ja kreeta näin äkkiseltä muistan.

Posted: Fri Feb 22, 2008 4:37
by mosu
Mutta eikö ne Fallschirmjägerit Jalkautettu Kreetan suurten tappioiden vuoksi. Näin olen muistelevinani. Vuonna -44 amit tiputtivat Etelä_Ranskaan jotain 10 000 miestä. Melkoinen rulianssi jo ilmakuljetuksen puolesta.

Posted: Fri Feb 22, 2008 5:53
by Wittmann
Niinpä. Eikös Dakotaan mennyt 25 miestä???? n 400 koneellista amit siis pudotti.

Posted: Fri Feb 22, 2008 13:34
by jääkäri evp
olihan tämä otto k:n osaston huima operaatio mussolinin pelastamiseksi 1943.
itä-rintamalla oli joitakin saksalaisten laskuvarjo-operaatioita.
muutenhan he taistelivat erinomaisesti koulutettuna jalkaväkenä.
italiassa monte cassinossa jne.

Posted: Fri Feb 22, 2008 14:14
by smokeball
Liittoutuneitten kalustossa oli liitokoneina mm. Airspeed Horsa, johon taisi mahtua varusteineen viitisentoista miestä tai kevyt Locust tankki, tms. kalustoa.

Saksalaisilla oli koneena jokapaikan höylä Tante Ju (Junkers 52), johon mahtui varusteineen 18 miestä. Liitokone oli hyvin kevyt, mutta liito-ominaisuuksiltaan erinomainen kahdeksan miehen kuormalle suunniteltu (merkkiä en muista). Saakemannit olivat tuossa liitokonehommassa kaikkein kehittyneimpiä johtuen Versaillesin sopimuksen rajoituksista ja tietysti Otto Lilienthalin perinnöstä.
Sodan lopulla nixmannit kehittivät vielä sellaisen jumbo-liitokoneen, jota kiskomaan rakennettiin erikoskone liittämällä kaksi He111 konetta yhteen ja niiden liitoskohtaan vielä ympättiin viides moottori. :shock:

Posted: Fri Feb 22, 2008 14:42
by Savu

Posted: Fri Feb 22, 2008 18:26
by jääkäri evp

Posted: Sun Mar 02, 2008 18:29
by Canet
Sakemannien perusliitokone oli DFS 230, johon mahtui ohjaajan lisäksi yhdeksän miestä. Oli kuulemma erinomainen liitokone.

Parempaa kuormankuljetuskykyä tavoiteltaessa kehitettiin Go 242, joka kuljetti reilut 20 miestä tai kevyen tykin vetoautoineen. Go ei kuitenkaan ollut kummoinenkaan liitäjä.

Valtava Me 321 lienee sodan suurin liitokone. Ennen tuon He 111 Z:n käyttöönottoa sitä oli tarkoitus hinata kolmella Me110:llä - oli kuulemma just yhtä hankalaa ja vaarallista kuin miltä kuulostaakin. Monet Me 321:t muutettiin kuusimoottoriksi kuljetuskoneiksi tunnuksella Me 323.

Kreetan operaatioon haaskattiin Saksan ilmamaihinlaskujoukot - tappiot olivat niin suuret ja uusien miesten koulutus sen verran hankalaa, että kyky laajempiin maihinlaskuoperaatioihin menetettiin.

Liittoutuneilla oli Horsan lisäksi Waco CG-4A -liitokone (brittiläinen nimi Hadrian) oli hiukan isompi kuin Horsa, kuljetti 13 miestä varusteineen - kykeni kuljettamaan myös ajoneuvon tai tykin.