Kenraali A. F. Airo

Tänne linkkejä meille militarian ja sotahistorian ystäville.
Post Reply
Pikku-Berliini
sotvm2
sotvm2

Kenraali A. F. Airo

Post by Pikku-Berliini »

Kenraali A. F. Airon Kerrassaan mainio Haastattelu v.1978 ajanmukaisine kysymyksineen. Ja Airo vastaa jämerästi :pray:
http://www.yle.fi/player/player.jsp?nam ... %2F06838_1

Näkyykö kuva ?
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054

Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.

Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Re: Kenraali A. F. Airo

Post by reka65 »

Terävä mies.Ei saanut alussa johdatelleet toimittajat lähtemään heidän leikkiinsä mukaan vaan toisin päin!Puolenssa välissä huomasi toimittajien käytöksen muuttuneen kunnioittavaksi ja vaikka kysymyksiä sateli ja yritettiin ikäänkuin uudestaan alkaa johdatus,kenraali piti ohjat käsissään .Talvelan rooli oli minulle uutta päämajan yhteydessä tai oikeastaan hänen Airoon suuntautunut "karsastus".

smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by smokeball »

Hemmetin hyvä linkki. Mielenkiintoisia nuo näkemykset Talvelasta. Olin kuullut tuon ammuttamisuhkauksen aiemmin, oli Blick sitä joskus muistellut isoisälleni.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Hyvä pätkä 71 min. asiaa :pray:

Suhdetta Talvela - Airo käydään läpi jonkin verran, mutta muuten luonnehdintaa politikoista tai muista kenraalikuntaan kuuluvista tuntuu olevan melko vaikea repiä irti.

Samoin hänen näkemystään Suomen ja Saksan suhteesta, hieman.

Airon mielipide täälläkin käytyyn keskusteluun, Marskin ryhdistä, oli ne La Planta sikarit, Marskin rintataskussa, joiden hän oletti olevan ehjiä vielä illalla.

Lisäksi käytiin läpi mm. läpi Marskin ryyppy - Chevallier kaartin ajalta, kun sotilaille tarjottiin ryyppy venäjän armeijassa kaikki halusivat koko mitallisen...

Hyvä kommentti oli esikuntakielen valinta, Mannerheim oli todennut ettei Airon tarvitse ryhtyä opettelemaan ruotsin kieltä, vaan puhumme suomea ja muuallakin oli Airon läsnäollessa upseeristo yrittänyt antaa tilanne selostusta Marskille ruotsiksi oli hän muistanut mainita, puhukaa suomea niin Airokin ymmärtää...

- j o n i -

ps. tämä dokumentti voisi hyvinkin olla tuolla Suomen sotahistoria osiossa, ettei tämä hautautuisi tänne linkit schaissen alle...
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Lisäksi tuolla käytiin Lapinsotaa läpi, Airo kävi valvontakomission kuultavana, neuvostoliittolaiset eivät uskoneet Airon haluun käydä sotaa Saksalaisia vastaan, vaikka pitivät Airoa tähän pätevänä, Airo itse halusi välttää turhan Suomalaisen materiaalin menetykset, kun Saksalaiset muutenkin vetäytyivät. Valvontakomissio olisi halunnut Saksalaiset mottiin kuten Suomi oli neuvostoliitolle tehnyt. Uutena tietona itselleni oli tuo Airon ehdotus valvontakomissiolle ottaa Ruotsi mukaan sotaan, Suomalais divisioonan kauttakuljetuksena, motittaakseen perääntyvät Saksalaiset.

Kyllä mielestäni Airo myöntää nauhalla tienneensä asekätkennän, vaikka aikanaan asekätkennän syylliseksi todettiin eversti Nihtilä. "-Vaikeampi on kai todistaa se" A.F.Airo :pray: Toimittajat kysyy "Mitä tämä lausunto tarkoittaa?" johon Airo toteaa "Sitä mitä minä sanoin" :moshaa

Vaikka olen ymmärtänyt että Mannerheimillä ja Airolla oli hyvinkin läheinen "suhde" se oli kuitenkin ilmeisen työpohjainen, koska Airo ja Mannerheim eivät enää sodan jälkeen olleet toisiinsa missään yhteydessä... (olisiko vuosi ollut 1946)

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Pikku-Berliini
sotvm2
sotvm2

Post by Pikku-Berliini »

Saksalaisten motittamisesta, kun Airo neuvoi NLiittoa. Senköhän takia puna-armeija oli Ivalossa Nellimön kautta tulleena, melkein vuorokautta ennen Suomalaisia. Mutta Saksalaiset karkasivat puna-armeijankin kynsistä.
Joissain teoksissa tuo on pantu Puna päällikön tottelemattomuuden piikkiin :miettii:
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054

Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.

Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.

Post Reply

Return to “Linkkejä”