ME-163 Comet
- Pikku-Berliini
- sotvm2
- Posts: 625
- Joined: Mon May 12, 2008 22:55
- Location: Ala-Lappi
ME-163 Comet
Tässä se hurja innovaatio on ollut. Rakettimoottori aika herkällä polttoaineella. Ponkaisee 11000 M ja sitten on 6 min. toiminta-aikaa tuhota isoja pommareita. Laskeutuminen kaikkein vaarallisinta kuitenkin itsesyttymisen johdosta.
Messerschmitt Me 163
* Kärkiväli 9,32 m
* Pituus 5,84 m
* Nopeus 960 km/h
* Ensilento 13.8.1941
* Valmistusmäärä 400
* Ainoa sarjavalmisteinen ja operatiivinen taistelukone jossa voimalaitteena rakettimoottori. Saavutti ensimmäisenä nopeuden 1000 km/h.
http://www.youtube.com/watch?v=eIaUk4Mk ... re=related
Messerschmitt Me 163
* Kärkiväli 9,32 m
* Pituus 5,84 m
* Nopeus 960 km/h
* Ensilento 13.8.1941
* Valmistusmäärä 400
* Ainoa sarjavalmisteinen ja operatiivinen taistelukone jossa voimalaitteena rakettimoottori. Saavutti ensimmäisenä nopeuden 1000 km/h.
http://www.youtube.com/watch?v=eIaUk4Mk ... re=related
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054
Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.
Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.
Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.
Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.
- Tulenjohtomies
- kenr
- Posts: 1959
- Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
- Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
- Contact:
- Sturmmann
- mars
- Posts: 2229
- Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
- Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
- Contact:
Lentäjät kutsuivat konetta Voimamunaksi.

Koneen startattua oli kaiken aikaa täysikaasu, jota ei voinnut kääntää pienemmälle, joten vaati lentäjiltä paljon. Amien lentäjät oppivat vaanimaan Voimamunia niiden polttoaineen loputtua, jolloin hiljaa liitelevä rakettikone oli surmanloukku.
Montako koelentäjää aluksi luoli, kun kiihtyvyys oli niin nopea, jotta lentäjillä niskat naksahti poikki. Luonnollisesti niskatukea lisättiin.

Koneen startattua oli kaiken aikaa täysikaasu, jota ei voinnut kääntää pienemmälle, joten vaati lentäjiltä paljon. Amien lentäjät oppivat vaanimaan Voimamunia niiden polttoaineen loputtua, jolloin hiljaa liitelevä rakettikone oli surmanloukku.
Montako koelentäjää aluksi luoli, kun kiihtyvyys oli niin nopea, jotta lentäjillä niskat naksahti poikki. Luonnollisesti niskatukea lisättiin.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.
-
- jvmaj
- Posts: 1834
- Joined: Mon May 01, 2006 22:28
- Location: Koljonvirta
Vielä kovempaa kyytiä/kiihtyvyyttä niskoille tarjosi pystysuoraan laukaistu Bachem Ba 349 Natter.
http://www.ilmatorjuntaupseeriyhdistys. ... bachem.htm
http://www.fronta.cz/bachem-ba-349-natter
t: Sven
http://www.ilmatorjuntaupseeriyhdistys. ... bachem.htm
http://www.fronta.cz/bachem-ba-349-natter
t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"
pää huono oli, arveltiin"
- Pikku-Berliini
- sotvm2
- Posts: 625
- Joined: Mon May 12, 2008 22:55
- Location: Ala-Lappi
Kiitoksia Sven. Tämä Natter on oikea tajunnanräjäyttäjä. Nykyajankaan tivolivehkeistä ole mihinkään tämmöiseen verrattuna.Sven Tuuva wrote:Vielä kovempaa kyytiä/kiihtyvyyttä niskoille tarjosi pystysuoraan laukaistu Bachem Ba 349 Natter.
http://www.ilmatorjuntaupseeriyhdistys. ... bachem.htm
http://www.fronta.cz/bachem-ba-349-natter
t: Sven
Tämä Natter voisi olla voittaja vaikka kilpailussa että. WW2 hurjin laite/ase.
Me 163;sta Olen joskus jostain lukenut että, tuo lähtökiidossa oleva akseli oli irrotettuaan pompannut kiitoradasta takaisin törmäten koneeseen tuhoavasti.
Polttoaine T=vetyperoksidi ja C=hydratsiinin , metanolin ja veden sekoitus. Nuo sekoitettuna keskenään palaa. Tankatessa monta konetta räjähti strasseli-Jussin huolimattomuudesta. Rakettiammusten laukaisusta huolehti valokenno-ohjaus saavuttuaan pommarin alle. Kuskille liian suuri tilannenopeus, kun pommari tulee n. 400 km/h vastaan ja Cometta n. 700 km/h .
Last edited by Pikku-Berliini on Fri Aug 08, 2008 12:30, edited 1 time in total.
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054
Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.
Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.
Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.
Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.
Seuraavaksi ihmisen ohjaamia rakettikoneita taidettiin käyttää jenkkien äänivallinmurtokokeiluissa 1940-luvun lopulla - Bellin X-1 ja sen muunnokset. Nämä eivät kyllä pystyneet itse nousemaan maasta, vaan kuljetettiin pommikoneella lähtökorkeuteen.
Neukut kopioivat ilmeisesti aika tarkkaan saksalaisen nesterakettitekniikan ja käyttivät sitä vielä SS-N-2:ssa eli meikäläisittäin MtO 66:ssa. Sen verran hurjia nuo polttoaineet ovat, että tankkauksessa piti olla lääkäri paikalla - vaikka ei kai se mitään olisi auttanut..
Moniko olisi viihtynyt ohjusveneessä, jossa olisi ollut neljä ampumavalmista MtO 66:sta kyydissä!
Neukut kopioivat ilmeisesti aika tarkkaan saksalaisen nesterakettitekniikan ja käyttivät sitä vielä SS-N-2:ssa eli meikäläisittäin MtO 66:ssa. Sen verran hurjia nuo polttoaineet ovat, että tankkauksessa piti olla lääkäri paikalla - vaikka ei kai se mitään olisi auttanut..
Moniko olisi viihtynyt ohjusveneessä, jossa olisi ollut neljä ampumavalmista MtO 66:sta kyydissä!