ME-163 Comet

Tänne linkkejä meille militarian ja sotahistorian ystäville.
Post Reply
User avatar
Pikku-Berliini
sotvm2
sotvm2
Posts: 625
Joined: Mon May 12, 2008 22:55
Location: Ala-Lappi

ME-163 Comet

Post by Pikku-Berliini »

Tässä se hurja innovaatio on ollut. Rakettimoottori aika herkällä polttoaineella. Ponkaisee 11000 M ja sitten on 6 min. toiminta-aikaa tuhota isoja pommareita. Laskeutuminen kaikkein vaarallisinta kuitenkin itsesyttymisen johdosta.
Messerschmitt Me 163

* Kärkiväli 9,32 m
* Pituus 5,84 m
* Nopeus 960 km/h
* Ensilento 13.8.1941
* Valmistusmäärä 400
* Ainoa sarjavalmisteinen ja operatiivinen taistelukone jossa voimalaitteena rakettimoottori. Saavutti ensimmäisenä nopeuden 1000 km/h.

http://www.youtube.com/watch?v=eIaUk4Mk ... re=related
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054

Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.

Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.

User avatar
Tulenjohtomies
kenr
kenr
Posts: 1959
Joined: Sun Apr 20, 2008 11:03
Location: Михайловская артиллерийская академия Санкт-Петербург
Contact:

Post by Tulenjohtomies »

Lisäyksenä vielä että,kone oli vaarallisempi lentäjälle itselleen kun viholliselle :-D

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Post by smokeball »

Kapineessa oli vissiin 30mm tykkejä ja ehkä rakettejakin. Ammuttiin pystysuoraan ylös ruilimaan annoksensa ja sitten tonttiin. Juttua löytyy mm. Eddy Bauerin kirjasarjasta Toinen maailmansota osa 6.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Lentäjät kutsuivat konetta Voimamunaksi.

Image

Koneen startattua oli kaiken aikaa täysikaasu, jota ei voinnut kääntää pienemmälle, joten vaati lentäjiltä paljon. Amien lentäjät oppivat vaanimaan Voimamunia niiden polttoaineen loputtua, jolloin hiljaa liitelevä rakettikone oli surmanloukku.

Montako koelentäjää aluksi luoli, kun kiihtyvyys oli niin nopea, jotta lentäjillä niskat naksahti poikki. Luonnollisesti niskatukea lisättiin.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Post by smokeball »

ME-163 oli tarkoitettu pelkästään pommituslauttojen torjuntaan. Nopea nousu torjuntakorkeuteen, raju tuli-isku ja sitten tonttiin. Pitäisi siis ajatella lähinnä IT-aseena.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Post by Juha Tompuri »

Vielä kovempaa kyytiä/kiihtyvyyttä niskoille tarjosi pystysuoraan laukaistu Bachem Ba 349 Natter.
http://www.ilmatorjuntaupseeriyhdistys. ... bachem.htm
http://www.fronta.cz/bachem-ba-349-natter

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
G3
sotvm6
sotvm6
Posts: 400
Joined: Sat Apr 01, 2006 1:54
Location: Pirkanmaa, Pohjois-DDR
Contact:

Post by G3 »

smokeball wrote:Ammuttiin pystysuoraan ylös ruilimaan annoksensa ja sitten tonttiin.
Eikös tämä noussut tavanomaisen lentokoneen tavoin ja Natter nimenomaan pystysuoraan jonkin näköisestä kisko hässäkästä.
In a world of compromise, some don´t.

WE CON THE WORLD

User avatar
Pikku-Berliini
sotvm2
sotvm2
Posts: 625
Joined: Mon May 12, 2008 22:55
Location: Ala-Lappi

Post by Pikku-Berliini »

Sven Tuuva wrote:Vielä kovempaa kyytiä/kiihtyvyyttä niskoille tarjosi pystysuoraan laukaistu Bachem Ba 349 Natter.
http://www.ilmatorjuntaupseeriyhdistys. ... bachem.htm
http://www.fronta.cz/bachem-ba-349-natter

t: Sven
Kiitoksia Sven. Tämä Natter on oikea tajunnanräjäyttäjä. Nykyajankaan tivolivehkeistä ole mihinkään tämmöiseen verrattuna.

Tämä Natter voisi olla voittaja vaikka kilpailussa että. WW2 hurjin laite/ase.

Me 163;sta Olen joskus jostain lukenut että, tuo lähtökiidossa oleva akseli oli irrotettuaan pompannut kiitoradasta takaisin törmäten koneeseen tuhoavasti.
Polttoaine T=vetyperoksidi ja C=hydratsiinin , metanolin ja veden sekoitus. Nuo sekoitettuna keskenään palaa. Tankatessa monta konetta räjähti strasseli-Jussin huolimattomuudesta. Rakettiammusten laukaisusta huolehti valokenno-ohjaus saavuttuaan pommarin alle. Kuskille liian suuri tilannenopeus, kun pommari tulee n. 400 km/h vastaan ja Cometta n. 700 km/h .
Last edited by Pikku-Berliini on Fri Aug 08, 2008 12:30, edited 1 time in total.
Yrjö Jylhä; Kaivo http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4 ... 717&a=6054

Mitä enemmän asioita tietää, sen enemmän tietää asioita, joita ei tiedä.

Ymmärrys yltää loistavasti joskus yhtäpitkälle, kuin sotavalo.

User avatar
Canet
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 3280
Joined: Fri Sep 29, 2006 11:51
Location: Länsirannikko

Post by Canet »

Seuraavaksi ihmisen ohjaamia rakettikoneita taidettiin käyttää jenkkien äänivallinmurtokokeiluissa 1940-luvun lopulla - Bellin X-1 ja sen muunnokset. Nämä eivät kyllä pystyneet itse nousemaan maasta, vaan kuljetettiin pommikoneella lähtökorkeuteen.

Neukut kopioivat ilmeisesti aika tarkkaan saksalaisen nesterakettitekniikan ja käyttivät sitä vielä SS-N-2:ssa eli meikäläisittäin MtO 66:ssa. Sen verran hurjia nuo polttoaineet ovat, että tankkauksessa piti olla lääkäri paikalla - vaikka ei kai se mitään olisi auttanut..

Moniko olisi viihtynyt ohjusveneessä, jossa olisi ollut neljä ampumavalmista MtO 66:sta kyydissä!

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Eiköhän ohjusveneet olisi kärsinyt miehistökatoa, kun ekan laukasun tulokset olisi tullut julki :lol:
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

Post Reply

Return to “Linkkejä”