Page 1 of 1

ME-163 Comet

Posted: Thu Aug 07, 2008 19:42
by Pikku-Berliini
Tässä se hurja innovaatio on ollut. Rakettimoottori aika herkällä polttoaineella. Ponkaisee 11000 M ja sitten on 6 min. toiminta-aikaa tuhota isoja pommareita. Laskeutuminen kaikkein vaarallisinta kuitenkin itsesyttymisen johdosta.
Messerschmitt Me 163

* Kärkiväli 9,32 m
* Pituus 5,84 m
* Nopeus 960 km/h
* Ensilento 13.8.1941
* Valmistusmäärä 400
* Ainoa sarjavalmisteinen ja operatiivinen taistelukone jossa voimalaitteena rakettimoottori. Saavutti ensimmäisenä nopeuden 1000 km/h.

http://www.youtube.com/watch?v=eIaUk4Mk ... re=related

Posted: Thu Aug 07, 2008 20:22
by Tulenjohtomies
Lisäyksenä vielä että,kone oli vaarallisempi lentäjälle itselleen kun viholliselle :-D

Posted: Thu Aug 07, 2008 21:29
by smokeball
Kapineessa oli vissiin 30mm tykkejä ja ehkä rakettejakin. Ammuttiin pystysuoraan ylös ruilimaan annoksensa ja sitten tonttiin. Juttua löytyy mm. Eddy Bauerin kirjasarjasta Toinen maailmansota osa 6.

Posted: Fri Aug 08, 2008 0:01
by Sturmmann
Lentäjät kutsuivat konetta Voimamunaksi.

Image

Koneen startattua oli kaiken aikaa täysikaasu, jota ei voinnut kääntää pienemmälle, joten vaati lentäjiltä paljon. Amien lentäjät oppivat vaanimaan Voimamunia niiden polttoaineen loputtua, jolloin hiljaa liitelevä rakettikone oli surmanloukku.

Montako koelentäjää aluksi luoli, kun kiihtyvyys oli niin nopea, jotta lentäjillä niskat naksahti poikki. Luonnollisesti niskatukea lisättiin.

Posted: Fri Aug 08, 2008 0:11
by smokeball
ME-163 oli tarkoitettu pelkästään pommituslauttojen torjuntaan. Nopea nousu torjuntakorkeuteen, raju tuli-isku ja sitten tonttiin. Pitäisi siis ajatella lähinnä IT-aseena.

Posted: Fri Aug 08, 2008 7:44
by Juha Tompuri
Vielä kovempaa kyytiä/kiihtyvyyttä niskoille tarjosi pystysuoraan laukaistu Bachem Ba 349 Natter.
http://www.ilmatorjuntaupseeriyhdistys. ... bachem.htm
http://www.fronta.cz/bachem-ba-349-natter

t: Sven

Posted: Fri Aug 08, 2008 8:53
by G3
smokeball wrote:Ammuttiin pystysuoraan ylös ruilimaan annoksensa ja sitten tonttiin.
Eikös tämä noussut tavanomaisen lentokoneen tavoin ja Natter nimenomaan pystysuoraan jonkin näköisestä kisko hässäkästä.

Posted: Fri Aug 08, 2008 11:48
by Pikku-Berliini
Sven Tuuva wrote:Vielä kovempaa kyytiä/kiihtyvyyttä niskoille tarjosi pystysuoraan laukaistu Bachem Ba 349 Natter.
http://www.ilmatorjuntaupseeriyhdistys. ... bachem.htm
http://www.fronta.cz/bachem-ba-349-natter

t: Sven
Kiitoksia Sven. Tämä Natter on oikea tajunnanräjäyttäjä. Nykyajankaan tivolivehkeistä ole mihinkään tämmöiseen verrattuna.

Tämä Natter voisi olla voittaja vaikka kilpailussa että. WW2 hurjin laite/ase.

Me 163;sta Olen joskus jostain lukenut että, tuo lähtökiidossa oleva akseli oli irrotettuaan pompannut kiitoradasta takaisin törmäten koneeseen tuhoavasti.
Polttoaine T=vetyperoksidi ja C=hydratsiinin , metanolin ja veden sekoitus. Nuo sekoitettuna keskenään palaa. Tankatessa monta konetta räjähti strasseli-Jussin huolimattomuudesta. Rakettiammusten laukaisusta huolehti valokenno-ohjaus saavuttuaan pommarin alle. Kuskille liian suuri tilannenopeus, kun pommari tulee n. 400 km/h vastaan ja Cometta n. 700 km/h .

Posted: Fri Aug 08, 2008 21:26
by Canet
Seuraavaksi ihmisen ohjaamia rakettikoneita taidettiin käyttää jenkkien äänivallinmurtokokeiluissa 1940-luvun lopulla - Bellin X-1 ja sen muunnokset. Nämä eivät kyllä pystyneet itse nousemaan maasta, vaan kuljetettiin pommikoneella lähtökorkeuteen.

Neukut kopioivat ilmeisesti aika tarkkaan saksalaisen nesterakettitekniikan ja käyttivät sitä vielä SS-N-2:ssa eli meikäläisittäin MtO 66:ssa. Sen verran hurjia nuo polttoaineet ovat, että tankkauksessa piti olla lääkäri paikalla - vaikka ei kai se mitään olisi auttanut..

Moniko olisi viihtynyt ohjusveneessä, jossa olisi ollut neljä ampumavalmista MtO 66:sta kyydissä!

Posted: Fri Aug 08, 2008 22:57
by Wittmann
Eiköhän ohjusveneet olisi kärsinyt miehistökatoa, kun ekan laukasun tulokset olisi tullut julki :lol: