Hylätty venäläinen rannikkoasema
-
- res vänr
Hylätty venäläinen rannikkoasema
Surffaillessa sattui tuollainen sivusto eteen:
http://englishrussia.com/?p=2056
Kiva olisi tuollaisessakin paikassa käydä...
http://englishrussia.com/?p=2056
Kiva olisi tuollaisessakin paikassa käydä...
GOTT MIT UNS
-
- res vänr
Re: Hylätty venäläinen rannikkoasema
Tuollakin ois kaikkea kivaa...
http://englishrussia.com/?p=1910
http://englishrussia.com/?p=1910
GOTT MIT UNS
Suuressa maassa suurta romua ja paljon. On muuten mahtanut tuo Muurmanni olla elämyksellinen palveluspaikka!
Jokos muuten Suursaarelle ja muille saarille pääsee pällistelemään?
Jokos muuten Suursaarelle ja muille saarille pääsee pällistelemään?
jopas on jäänyt sulatettavaa tavaraa paljon ?
Mutta silmään pisti ja heti en hoksannut, mikäs ruokaa tänne on jäänyt lojumaan näyttäisi ihan 30-06 (7.62x63mm) pitkähköltä näyttäisi mauserin paukuksi ? tai sitten on silmät vaan kierossa
Mutta silmään pisti ja heti en hoksannut, mikäs ruokaa tänne on jäänyt lojumaan näyttäisi ihan 30-06 (7.62x63mm) pitkähköltä näyttäisi mauserin paukuksi ? tai sitten on silmät vaan kierossa
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Kattelin kans ihmeissäni tuota kekoa. Miten sinne olis 30-06 kaliperia eksynyt?
smokeball wrote:Kattelin kans ihmeissäni tuota kekoa. Miten sinne olis 30-06 kaliperia eksynyt?
Oisko länsivaltojen intervention peruja. Silloinhan Muurmannissa oli amerikkalaisiakin. Ja brittejä, ranskalaisia, Muurmannin legioona ja ties ketä.
Elleivät tovaritsit sitten ole dumppailleet lend-lease materiaaleihin kuuluneita ammuksia tarpeettomina pitkin pihoja.
Nämä vaikuttaisi ainoilta järkeviltä syiltä löytää 30-06 tuolta.
Voi olla näössä vikaa mutta miusta nuo näyttää liian kartiomallisilta .30-06:ksi.
VRV - J
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -
- kuinka lakkasin olemasta huolissani ja opin rakastamaan pommia -
On vaikea sanoa noin pienestä kuvasta ! Mikäs muu kaliperi sitten voisi tulla kysymykseen ?
- j o n i -
- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."
Kyllä ne kieltämättä näyttäisivät olevan 30-06 kaivoin kaapista sellaisen sekä saksalaisen 8x57 vertailun vuoksi.
Punalaivaston Jäämeren eli pohjoisen alueen joukot oli varustettu amerikkalaisin asein, mm. Thompson sekä Reising-konepistoolein joten miksipä ei myös .30-06 kiväärein ja konetuliasein kuten 1903, BAR ja 1919?
- Tässä täytyy tietysti ottaa huomioon se, että luvallisten ja toisaalta luvattomien aseiden kohdalla pätevät täysin erilaiset lainsäädäntömuutokset ja erilaiset toimet, sanoo Holmlund.
TPTK wrote:Punalaivaston Jäämeren eli pohjoisen alueen joukot oli varustettu amerikkalaisin asein, mm. Thompson sekä Reising-konepistoolein joten miksipä ei myös .30-06 kiväärein ja konetuliasein kuten 1903, BAR ja 1919?
Siinäpä se selitys sitten on. Itse olin siinä käsityksessä, että noita lend-lease jalkaväkiaseita ei oikeastaan käytetty ollenkaan.
Yleisesti käytön vähäisyys johtui varmaankin patruunahuollon logistisista ongelmista. Ja taisipa noita omiakin torrakoita riittää jokaisen kynnellekykenevän käteen ilman Amerikan apujakin.
Mutta kyllähän nuo logistiset ongelmat oli kohtalaisen helppo ylittää tuolla sataman läheisyydessä.
Mitä tapahtui lend ja lease aseille jotka olivat kaliberissa 30-06,jäivätkö nekin ryssille käytettäviksi sodan jäljiltä vai ...mitä niille tehtiin?Kuubaanko ujutettiin avustamaan Castroa kuvissa kun näkyy amerikkalaisia aseita vai olivatko kaikki ...no jaa,menee taas ohi jutusta.Sapööri wrote:TPTK wrote:Punalaivaston Jäämeren eli pohjoisen alueen joukot oli varustettu amerikkalaisin asein, mm. Thompson sekä Reising-konepistoolein joten miksipä ei myös .30-06 kiväärein ja konetuliasein kuten 1903, BAR ja 1919?
Siinäpä se selitys sitten on. Itse olin siinä käsityksessä, että noita lend-lease jalkaväkiaseita ei oikeastaan käytetty ollenkaan.
Yleisesti käytön vähäisyys johtui varmaankin patruunahuollon logistisista ongelmista. Ja taisipa noita omiakin torrakoita riittää jokaisen kynnellekykenevän käteen ilman Amerikan apujakin.
Mutta kyllähän nuo logistiset ongelmat oli kohtalaisen helppo ylittää tuolla sataman läheisyydessä.
reka65 wrote:Mitä tapahtui lend ja lease aseille jotka olivat kaliberissa 30-06,jäivätkö nekin ryssille käytettäviksi sodan jäljiltä vai ...mitä niille tehtiin?Kuubaanko ujutettiin avustamaan Castroa kuvissa kun näkyy amerikkalaisia aseita vai olivatko kaikki ...no jaa,menee taas ohi jutusta.Sapööri wrote:TPTK wrote:Punalaivaston Jäämeren eli pohjoisen alueen joukot oli varustettu amerikkalaisin asein, mm. Thompson sekä Reising-konepistoolein joten miksipä ei myös .30-06 kiväärein ja konetuliasein kuten 1903, BAR ja 1919?
Castrohan ei ollut NL:n kanssa tekemisissä ennen vallankumousta tai vallankumouksen aikana. Vasta jälkeenpäin. Kuuban vallankumoushan ei ollut sosialistinen vallankumous. Se muuttui sellaiseksi vasta myöhemmin. Joten eivät ainakaan vielä silloin aseet menneet Kuubaan. Veikkaan, että Kuuban vallankumoukseen aseita tuli, koska USA möi ne (ylijäämästään) alunperin Batistalle. Ja todennäköisesti myös jonkin mutkan kautta Castrolle, vaikka Castron sissiarmeijan aseistuksen rungon muodostikin Batistalta besorkatut aseet. There´s no busines like gun busines.
Itse olen lukenut siitä, että jumalattomat määrät lend-lease aseita, myös jalkaväki, kylmän viileästi hävitettiin Suuren Isänmaallisen jälkeen. Niille ei yksinkertaisesti ollut mitään tarvetta. Ja kaipa se olisi ollut huonoa propagandaa, että olisi tarvittu sodassa kapitalistien aseita.
Netissä olen nähnyt, että jotkin amerikkalaiset keräilijät ovat hankkineet polttoleikattuja Thompsoneita ym. aseita kokoelmiinsa Venäjältä viimeisen 10 vuoden aikana. Ne ovat ilmeisesti lend-lease peruja. Ilmeisesti romullakin on joku arvo...
Lend-lease aseista ei ole oikein juttua tainnut ollakaan.No sulatetuista ja tuhotuista nyt ei paljoa viitsi täysjärkisenä keskustellakaan,tulee suru puseroon jo pelkästä asian sivuamisesta.