Lindmanin Åken Tali-Ihantala elokuva

Keskustelua sotakuvista.
Andreas Lärka
stm
stm

Post by Andreas Lärka »

Rokka wrote:Mielestäni ruotsalaisia ja Suomenruotsalaisia ei pidä millään tavalla yhdistää samaan joukkoon, näitä kahta ryhmää yhdistää ainoastaan jonkin verran äidinkieli...
Näin on. Kyse on kahdesta eri kansasta. Vähän niin kuin Jenkkilä ja Kanada. Kieli on sama, mutta meininki on tyystin eri.
Rokka wrote:Itse pidin Lindmanin edellisestä elokuvasta viihteenä, en dokumenttina!
"Framom främsta linjen" oli mielestäni lähinnä puolidokumentaarinen kertomus Harry Järvistä ja hänen partioretkistä ja valokuvauksista. Lopussa olleet Tienhaara-kohtaukset olivat hieman kökköjä eivätkä antaneet kuvaa mistään erityisen kovista tappeluista.

Tienhaaraan liittyen on olemassa hyvä kirja (på svedupellespråket) jonka kirjoittaja oli JR61:ssa paikan päällä kesällä 1944:
Göran Westerlund: Tienhaara - Finlands lås, Söderströms & Co. 1995.
Rokka wrote:Mutta kyllä itse ruotsalaiset antoivat enemmin tyhjiä lupauksia kuin konkreettista apua, ainahan joukkoon poikkeuksiakin mahtuu, mutta tämä on oma mielipiteeni!
Näin on koskien Ruotsin hallitus etc. Mutta ne yksityishenkilöt jotka vapaaehtoisesti tulivat tänne meidän avuksi sekä Talvi- että Jatkosodassa ansaitsevat saman kunnioituksen kuin meidän omat veteraanimme.

- - -
Sturmmann wrote:Mutta eikö täysin ruotsinkieliset alueet kieltäytyneet ottamaan vastaan karjalaisia, koska kieli ja kulttuuri olisi kärsinyt?
En osaa sanoa. Ymmärtääkseni Närpiössä on vielä tänä päivänä noin 90% ruotsinkielisiä. Uskoisin, että luku oli vielä suurempi sodan aikana. En tiedä muista ruotsinkielisistä kunnista Pohjanmaalla.
Sturmmann wrote:Ymmärrän hyvin miltä Andreas Lärkasta tuntuu, joten kerran vielä anteeksi.
No, ei tässä nyt mitään suurempia katumusharjoituksia tarvita... :D

Historiantutkimuksessa pitää aina olla tosi tarkkana. Yleensä meillä ihmisillä on taipumus ensin olla jotain mieltä, ja sen jälkeen etsiä todisteet tukemaan meidän mielipiteitä. Oikeassa historiantutkimuksessa tutkitaan ensin ja tehdään johtopäätökset vasta sen jälkeen.

Minä olen joskus ollut vahvasti jotain mieltä, ja sitten myöhemmin huomannut miten pahasti olen ollut metsässä. Ennen sitä olen tietysti ehtinyt suurella äänellä toitottaa "totuuteni" joka paikkassa...

Siksi pyrin nykyään välttämään kaikki "kaikkihan tietävät tämän" -tyyppiset yleistykset.
Andreas Lärka
Helsinki, Finland

Webmaster for www.andreaslarka.net

Andreas Lärka
stm
stm

Post by Andreas Lärka »

John Moses wrote:...ja oman "tietotoimistoni" mukaan käytössä oli ajokunnossa vain 1 Sturmi ja kolme Sotkaa
Ajokunnossa oli Panssarimuseon 2 naamariin maalattua Sturmia sekä muistaakseni kolme Sotkaa. Tämän lisäksi oli just nuo "Wittmannin" mainitsemat lasikuitu Klimit ja ISU:t.

En itse ollut paikan päällä, mutta tunnen yhden valokuvaajan joka kävi napsimassa kuvia lehteen. Hän kertoi myös, että avustajien uniformut oli maskattu reippaasti paskaiseksi. Eli ei tule olemaan mitään paraatiheeboja siinä leffassa.
Andreas Lärka
Helsinki, Finland

Canet
kenr, vr2
kenr, vr2

Post by Canet »

Tota kuraa oli kuulemma heitetty avustajien silmille oikein ämpärikaupalla, juniori pääsi/joutui mukaan kk-ampujaksi - ei tarvinnut itse ilmoittautua, tykistöprikaati hoiti sen puolen..

Andreas Lärka
stm
stm

Post by Andreas Lärka »

Elokuvalla on nyt omat sivut: Tali-Ihantala 1944
Andreas Lärka
Helsinki, Finland

Sotka
alik
alik

Post by Sotka »

Wittmann wrote:"Toivoo edelleen huhujen olevan totta vaunujen suhteen"
Ei huolta, Wittmann, Tali-Ihantala leffassa on varmasti tarpeeksi Sotkaa ja sturmia ja muita vaunuja, ja kaikki mahdollisimman alkuperäisissä väreissä. Sturmeja oli yhteensä kolme kappaletta, kaksi ajokuntoista ja yksi "kuorikko". Sotkia oli ajokuntoisena kolme (2x T-34/85, 1x T-34/76) ja yksi kuorikko. Klimi ja ISU-152 rakennettiin vanerista ja lasikuidusta T-55 laveteille, eivät ole samoja kuin tuntemattomassa, vaan jotain aivan muuta. Kuvauksissa käytettiin myös T-26 ja komsomolets vaunuja.

Tässä pari kuvaa "in action".

Image

Image
Tässä kuvassa on Sturmin huimakäynnistimen kytkentätanko käynnistyksen aikana sattuneen sokan katkeamisen jälkeen. Tangon pitäisi siis olla yksiosainen ja suora...

Image

Image

Image

Image

Anzah
korpr
korpr

Post by Anzah »

Kyllä hienoilta näyttää!, Finnkinon sivuilla myös joitain kuvia: http://www.finnkino.fi/movie/1505/

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Silti pelkään pahinta. Tyyliin Etulinjan edessä, siis jossa joku sankari luutnantti ampuu suomi-kp:lla yksin koko soutuveneissä hyökkäävän venäläisen porukan. :?
Toivon parasta, mutta pelkään pahinta...
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Sotka
alik
alik

Post by Sotka »

Lopputulos jää nähtävksi. Ainakin visuaalisesti Tali-Ihantala leffan pitäisi olla melkoisesti parempi kuin etulinjan edessä. Pelkästään panssarikohtauksiin käytettiin melkein koko kesä -06. Leffassa tullaan näkemään monia historiankirjoista tuttuja kohtauksia ja henkilöitä. Nimiroolien esittäjiksi on valittu näyttelijöitä, jotka oikeasti muistuttavat sen aikaisia esikuviaan.
En ole asiasta 100% varma, mutta kuulin kuvausryhmältä juttua, että osasto Kuhlmayn kohtauksia varten käytiin Saksassa kuvaamassa oikeaa lentävää Focke-wulffia ja että Stukat tehdään tietokoneella.
MINÄ OLEN SYYTÖN, MINÄ HALUAN VAIN EHJIÄ TELAPYÖRIÄ!

Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

Post by Ukko-Pekka »

Tuolla olisi nyt nähtävissä elokuvan teaseri...---> http://www.tali-ihantala.fi/

Sturmmann
mars
mars

Post by Sturmmann »

Olin jopa positiivisesti yllättynyt! 8)

Mutta mainoksila on tapana esitellä ne elokuvan ainoat hyvät kohtaukset, joten loppu elokuvassa katsellaan (Turkan 7-veljes klooneja) kuolaa suustaan valuttavia tärähtäneitä sotureita! :-D Siis tämä on pahin kauhuskenaario!
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Jänkäjääkäri
kers
kers

Post by Jänkäjääkäri »

Perkele ja verta pakkiin.
Ihan näyttävää vaikkakin tykistökeskitys taisi olla Rovajärveltä maisemien perusteella!
Toivottavasti voin sanoa joulukuussa että että on tehty 3 hyvää suomalaista sotaelokuvaa....
Kyllä se sillä lähtee!

Panssarijääkäri
kers
kers

Post by Panssarijääkäri »

Odotukset on korkeella kun olin vapaaehtoisena avustajana, kun Lindman kuvas Parolannummella. Pistivät ryssäks, se sapettaa vieläkin... mutta elokuvan teko prosessi oli ihan mielenkiintosta seurata, pääsin tapaamaan itse 'alikersantti Lehdon' ja räpläämään alkuperäistä PPSh-41'stä Kirjotin kokemuksista tuonne kansainvälisemmälle sivustolleni, eli se on lontooksi. En jaksa kääntää, mutta kyllä te sitä lukea osaatte.
http://patriatyrannus.deviantart.com/journal/9009306/

Klpro
vääp
vääp

Post by Klpro »

Harmi kun ei ole koskaan itse päässyt filmin tekoon mukaan. Ei minkäänlaisen, olisi kiva nähdä prosessi, taustatiedon ja kammppeiden hankinnasta lähtien. Olen jermuilta kuullut, että Linnan tuntemattoman teko oli ihan oma juttunsa. Silloin oli käyttää kohtuu nuoria ja kokeneita asiantuntijoita elokuvan tekoon. Nykyään kaikkia alkaa olla historian kirjojen ja muistelusten varassa. Monikaan veteraani ei kykene enää neuvoja paikan päällä antamaan. Aikas harva muuten esim. Rukajärventien nähneistä "tavallisista" katsojista on huomannut virheitä, esim. aseistuksessa ja taktisessa toiminnassa. Noistahan on ollut paljon juttua. No toivotaan että Lindman onnistuu projektissa. Lukemani perusteella mahdoton kuvitella minkälainen "metakka" Tali-Ihantalan suurtaistelu on ollut.. Varusmiehenä vm.90 ei oikein saanut tuntumaa taistelukenttään, ainoastaan sissitoiminta tuli kohtuu tutuksi, ja siellä ei paljoa panssareita ja keskityksiä päässyt kokemaan. Muutama näytös, kovilla miinoilla ja heittimillä. Apilaksen kova ja joku laukaus Mustilla.
Muista Kollaa ja Raatteentie!

NRA of Finland

Ukko-Pekka
erikmest
erikmest

Post by Ukko-Pekka »

Klpro wrote: Aikas harva muuten esim. Rukajärventien nähneistä "tavallisista" katsojista on huomannut virheitä, esim. aseistuksessa ja taktisessa toiminnassa. Noistahan on ollut paljon juttua. No toivotaan että Lindman onnistuu projektissa. Lukemani perusteella mahdoton kuvitella minkälainen "metakka" Tali-Ihantalan suurtaistelu on ollut..
Tätä ei ehkä sopisi kysellä tässä keskustelussa mutta kun kiinnostaa... Mitäs aseistukseen liittyviä mokia kysisessä leffassa oli? Päähenkilöllähän oli PPSH mutta sen voi kai jotenkin vielä niellä (en muista oliko PPSHta vielä ihan jatkosodan alussa) Sitten yhdessä kohdin suomi-kpssa taidettiin käyttää vasta sodan jälkeen tullutta 36 patruunan tankolipasta...

Toivottavasti Lindamanin tuotos on kohtuu realistinen, suunnitelmissa olisi mennä ilmestymispäivänä katsastamaan kyseinen leffa.

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Perttulilla oli tosiaan jatkosodan alussa venäläinen konepistooli, mutta ei missään tapauksessa PPSH-41. Tyyppi oli todennäköisesti PPD-40. Elokuvan tekijät eivät nähtävästi löytäneet yhtään yhteistyöhön halukasta PPD-40 konepistoolin omistajaa, joten joutuivat tyytymään epäautenttiseen PPSH-41 malliin.Lukuunottamatta kenttäkoesarjaa,ensimmäiset sarjatuotantoversiot rullasivat ulos tuotantolinjalta heinäkuussa 1941. Ensimmäisen PPSH-41 mallin suomalaiset saivat sotasaaliiksi muistaakseni syyskuussa-41.Onhan tietenkin mahdollista,että Perttuli on saanut saaliiksi kenttäkoesarjaan kuuluneen yksilön, mutta silloin siinä pitäisi olla Suomi-konepistoolista kopsattu tangenttimallinen takatähtäin ;) kyseinen osa muuttui flippimalliseksi vasta tammikuussa -42.

Post Reply

Return to “Elokuvat”