Väärentäjä ¤¤¤¤¤
Posted: Thu Jun 12, 2008 20:20
Pitkästä aikaa täyden kympin arvoinen sota-aikaan perustuva elokuva.
Huom kyseessä ei siis ole varsinainen sotaleffa.
Natsi-Saksassa suoritettiin toisen maailmansodan aikana historian suurin rahanväärennysoperaatio. Puntia ja dollareita väärentämällä natsien tavoitteena oli heikentää länsiliittoutuneiden taloutta sekä mahdollisesti tehdä myös sotamateriaalihankintoja. Kaikkiaan 140 vankia työskenteli rahanväärennyksen parissa Sachsenhausenin keskitysleirillä vuosina 1942–1945. Heidän joukossaan oli aikansa yksi tunnetuimmista väärentäjistä, venäjänjuutalainen Salomon Smolianoff, joka on toiminut Väärentäjän päähenkilön Salomon Sorowitschin esikuvana.
Todellisiin tapahtumiin perustuva Väärentäjä ei tuo keskitysleirikuvastoihin varsinaisesti mitään uutta, mitä tulee natsien julmuuteen ja juutalaisten kohtaloon. Elokuvan voimavara on kahdessa keskushenkilössä ja heidän yksilötarinoissaan. Holokaustin hirveyksiä on elokuvissa tavattu käsitellä laajempina kokonaisuuksina, joten Väärentäjän yksilölähtöinen näkökulma tuo aihepiirin elokuvalliseen historiakäsittelyyn kiinnostavia lähtökohtia.
"Sally" Sorowitschin rinnalla keskeinen henkilö on rahanväärennysoperaatiosta vastaava SS-upseeri Friedrich Herzog. Molemmat ovat ristiriitaisia henkilöitä ja omissa yhteisöissään ulkopuolisia. Rikolliseen Sallyyn suhtaudutaan juutalaisten keskuudessa varautuneesti ja Herzog ei taas allekirjoita univormunsa edustamaa ideologiaa. Kumpaakaan ei elokuvassa nosteta Oskar Schindlerin kaltaiselle sankarijalustalle. Sallya ja Herzogia kiinnostaa eniten oma selviytymisensä. Vaikka heidän tekonsa ja valintansa vaikuttavat omaneduntavoittelulta, heidän teoillaan on merkitystä laajemmassa inhimillisessä mittakaavassa, niin hyvässä kuin pahassa.
Yksilötarinoiden kautta avautuva historian mikrotaso nostaa holokaustin laajempien merkitysten rinnalle myös yksilökohtaloiden monisyisen tragedian. Väärentäjä ei sorru sentimentalisoimaan tapahtumia tai henkilöitä, vaan elokuva säilyttää viileän toteavuutensa loppuun asti. Tämä tuo tositapahtumiin pohjaavaan tarinaan reaalista vaikuttavuutta. Siinä läheskään kaikki keskitysleireistä kertovat elokuvat eivät ole onnistuneet.
Itävaltalaiselokuva on nostettu parhaan vieraskielisen elokuvan Oscar-ehdokkaaksi. Eikä syyttä. Väärentäjällä on ansionsa. Se välttää mustavalkoisimmat vastakkainasettelut ja kykenee käsittelemään historiaa kiihkottomasti juuri mikrotason kautta.
Säälittävää on sen sijaan elokuvan meillä saama niukka yhden kopion levitys. Parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarista kisaavia elokuvia ei Suomessa läheskään aina teatteritarjonnassa nähdä, vaikka kyseisessä kategoriassa taso on yleensä korkein. Joten, kun tämän tasoisia elokuvia maahan tuodaan, soisi niitä levitettävän kehäkolmosen ulkopuolellekin.
http://www.film-o-holic.com/arvostelut/ ... alscer.htm
Traileri leffaan:
http://www.youtube.com/watch?v=7VDSn__Sfns
Huom kyseessä ei siis ole varsinainen sotaleffa.
Natsi-Saksassa suoritettiin toisen maailmansodan aikana historian suurin rahanväärennysoperaatio. Puntia ja dollareita väärentämällä natsien tavoitteena oli heikentää länsiliittoutuneiden taloutta sekä mahdollisesti tehdä myös sotamateriaalihankintoja. Kaikkiaan 140 vankia työskenteli rahanväärennyksen parissa Sachsenhausenin keskitysleirillä vuosina 1942–1945. Heidän joukossaan oli aikansa yksi tunnetuimmista väärentäjistä, venäjänjuutalainen Salomon Smolianoff, joka on toiminut Väärentäjän päähenkilön Salomon Sorowitschin esikuvana.
Todellisiin tapahtumiin perustuva Väärentäjä ei tuo keskitysleirikuvastoihin varsinaisesti mitään uutta, mitä tulee natsien julmuuteen ja juutalaisten kohtaloon. Elokuvan voimavara on kahdessa keskushenkilössä ja heidän yksilötarinoissaan. Holokaustin hirveyksiä on elokuvissa tavattu käsitellä laajempina kokonaisuuksina, joten Väärentäjän yksilölähtöinen näkökulma tuo aihepiirin elokuvalliseen historiakäsittelyyn kiinnostavia lähtökohtia.
"Sally" Sorowitschin rinnalla keskeinen henkilö on rahanväärennysoperaatiosta vastaava SS-upseeri Friedrich Herzog. Molemmat ovat ristiriitaisia henkilöitä ja omissa yhteisöissään ulkopuolisia. Rikolliseen Sallyyn suhtaudutaan juutalaisten keskuudessa varautuneesti ja Herzog ei taas allekirjoita univormunsa edustamaa ideologiaa. Kumpaakaan ei elokuvassa nosteta Oskar Schindlerin kaltaiselle sankarijalustalle. Sallya ja Herzogia kiinnostaa eniten oma selviytymisensä. Vaikka heidän tekonsa ja valintansa vaikuttavat omaneduntavoittelulta, heidän teoillaan on merkitystä laajemmassa inhimillisessä mittakaavassa, niin hyvässä kuin pahassa.
Yksilötarinoiden kautta avautuva historian mikrotaso nostaa holokaustin laajempien merkitysten rinnalle myös yksilökohtaloiden monisyisen tragedian. Väärentäjä ei sorru sentimentalisoimaan tapahtumia tai henkilöitä, vaan elokuva säilyttää viileän toteavuutensa loppuun asti. Tämä tuo tositapahtumiin pohjaavaan tarinaan reaalista vaikuttavuutta. Siinä läheskään kaikki keskitysleireistä kertovat elokuvat eivät ole onnistuneet.
Itävaltalaiselokuva on nostettu parhaan vieraskielisen elokuvan Oscar-ehdokkaaksi. Eikä syyttä. Väärentäjällä on ansionsa. Se välttää mustavalkoisimmat vastakkainasettelut ja kykenee käsittelemään historiaa kiihkottomasti juuri mikrotason kautta.
Säälittävää on sen sijaan elokuvan meillä saama niukka yhden kopion levitys. Parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarista kisaavia elokuvia ei Suomessa läheskään aina teatteritarjonnassa nähdä, vaikka kyseisessä kategoriassa taso on yleensä korkein. Joten, kun tämän tasoisia elokuvia maahan tuodaan, soisi niitä levitettävän kehäkolmosen ulkopuolellekin.
http://www.film-o-holic.com/arvostelut/ ... alscer.htm
Traileri leffaan:
http://www.youtube.com/watch?v=7VDSn__Sfns