Suunto

Keskustelua suomalaisesta militariasta
mosu
sotvm1
sotvm1

Re: Suunto

Post by mosu »

Jätän vastaamatta keskusteluun asiantuntemukseni puutten vuoksi, mutta kyllä meitä koulutettiin Nenosen oppien mukaan suuuntaamaan Tykistön/kranaatinheittimien tulta marssikompasssin avulla 60 astetta tekee 360 astetta eli täyden ympyrän.Askeisistä kuvista kävivät ilmi jopa piirumäärä, tuttuja tykistän miehille.

SSturm
erikmest
erikmest

Post by SSturm »

Tässä olis mun Suunto..tietäiskö juoku noista merkinnöistä mitään?
Image

SSturm
erikmest
erikmest

Post by SSturm »

Tietääkö ketään tästä mun S-koha merkinnästä enemmän...minä vuonna ja niin edespäin.. :?:

Ned Flanders
kenr
kenr

Post by Ned Flanders »

Vastaan nyt jotakin kuin ei muista kuulu, ei nyt varmasti mitään uutta tule mutta..
Skoha:n eli Suojeluskuntain kaupan myymä kompassi, firma oli jo armon vuonna 1927 ja kompassia alettiin valmistaa vuonna 35.
Elippä ikä väliltä 35-45? :D (Kaupparekisteriin suunto vasta 1936)

Sa-intillä tuo on käynyt visiitillä, jotenka voi olla koottu eri osista, Eli tuo nesteosa, suuntakehä, takakansi ja itse runko on monesti vaihtunut toiseen.

Noita nesteosia eli varsinaisia kompasseja on 3 erilaista.
"suuntakehiä" 5-6 eri versiota.
Runkoja ja takakansia 4 mallia.
Variaatioita on varmasti lisää mutta tähän menessä jo törmännyt noihin lukuihin. Ne kun vielä saisi jollekin aika janalle :comcrash
Image

Rensseli-setä

SSturm
erikmest
erikmest

Post by SSturm »

Ned Flanders wrote:Vastaan nyt jotakin kuin ei muista kuulu, ei nyt varmasti mitään uutta tule mutta..
Skoha:n eli Suojeluskuntain kaupan myymä kompassi, firma oli jo armon vuonna 1927 ja kompassia alettiin valmistaa vuonna 35.
Elippä ikä väliltä 35-45? :D (Kaupparekisteriin suunto vasta 1936)

Sa-intillä tuo on käynyt visiitillä, jotenka voi olla koottu eri osista, Eli tuo nesteosa, suuntakehä, takakansi ja itse runko on monesti vaihtunut toiseen.

Noita nesteosia eli varsinaisia kompasseja on 3 erilaista.
"suuntakehiä" 5-6 eri versiota.
Runkoja ja takakansia 4 mallia.
Variaatioita on varmasti lisää mutta tähän menessä jo törmännyt noihin lukuihin. Ne kun vielä saisi jollekin aika janalle :comcrash
Kiitos paljon tiedosta :pray:

Post Reply

Return to “Suomalainen militaria”