Polkupyörät

Keskustelua suomalaisesta militariasta
REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Re: Polkupyörät

Post by REK »

Rungon alkuperää on aika hankala selvittää. Joku tosi tietäjä pystyy ehkä sarjanumerosta/fontista päättelemään valmistajan. Kaikki suomalaiset runkovalmistajat ovat tehneet noita leijonapyöriä sodan aikana. Kone ja terän Tampereella tekemät rungot tunnistaa rungon vaaka ja viistoputkien etupäissä liitoskohdissa olevista koristemuhveista. Ja sodanaikaisten tunturin rungoissa pitäisi olla sn.alussa t tai tp.
Tuo harvinainen runko on hyvä lähtökohta/harvinaisin osa leijonapyörästä. Muita vastaavia osia löytyy tuon ajokuntoon saatamiseksi kun näkee hieman vaivaa.

Hande-67
kers
kers
Posts: 130
Joined: Mon Mar 12, 2007 17:32
Location: Lakeus

Re: Polkupyörät

Post by Hande-67 »

Pari kohtaa kuinka voi tunnistaa ruotsalaisen fillarin kotimaisesta. Takanapa on Husgvarnan tai Novon valmistama(ilmeisesti leimat löytyy),sarvet /ohjainkannatin on omintakeisella pantasysteemillä kiinnitetty.

Nämä tiedot sain SA-polkupyöriin omistautuneelta tuttavaltani.

Lista oli paljon pidempi mutta tässä tiivistelmä siitä.

Värejä löytyy ainakin kolme: musta,tummanharmaa ja vihertävä.

REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Re: Polkupyörät

Post by REK »

Omassa täysin alkuperäisessä oliv.vihreässä leijonapyörässä on juurikin nuo ominaispiirteet. Husqvarnan takanapa jne.. Mutta..myös toisessa tiedossa olevassa Tampereella kone ja terä oyn tekemässä leijonapyörässä myös tuo panta mutta takanapa on sakemannin favorit. Tarina tosiaan kertoo että nuo olisivat ruotsalaisia mutta kotimaiset tehtaat ovat käyttäneet kaikkia saatavilla olevia osia ja merkkejä näiden pyörien kasaamiseen. Eli täysin varma ei voi koskaan olla alkuperästä..ikävä kyllä. Ei ole varmaa tietoa n10v harrastamisella näistä löytynyt. Mutta perin koukuttava ja mielenkiintoinen keräilykohde.

User avatar
TomiH
sotvm5
sotvm5
Posts: 498
Joined: Sat Jun 12, 2010 22:04
Contact:

Re: Polkupyörät

Post by TomiH »

Muutama kuvatus rungosta. Selviäiskö noista valmistaja? Runkonumero löyty, mutta vuosilukua ei ole missään.
Maalikerroksia oli useampi. Sininen, musta ja alimpana vaalean harmaa. Paikotellen vaikuttas aivan ko olis myös punasta pohjamaalia harmaan alla. Lienekkö näissä vanhuksissa sitten käytetty pohjamaaleja?

Image
Image
Image
Image
Image

User avatar
TomiH
sotvm5
sotvm5
Posts: 498
Joined: Sat Jun 12, 2010 22:04
Contact:

Re: Polkupyörät

Post by TomiH »

Hermes?

REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Re: Polkupyörät

Post by REK »

Terve.
Fauberkammesta päätellen tuo on 30luvun tekeleitä. Ja sodanajan Suomituotannossa oli ns rautapolkimet. (eli pellistä kokonaan prässätyt)
Toki nuo polkimet ovat voineet vaihtua "sivilisoinnin yhteydessä". Mutta oikean ajan polkimet toki nuokin.
Suomalaisissa fauberkammissa yleisimmin ns. tähtikuvio, eli viisi tähden muotoista sakaraa.
Jossain pyörässä olen nähnyt vastaavan kuvion eturattaassa, mutta nyt ei muisti riitä...missä.
Veikkaukseni menee rungon valmistajasta Ruotsin puolelle. Omissa 30luv suomipyörissä tuo sarjanumero ei ole yhdessäkään yli miljoonan.
Aika asiallisessa kunnossa tuo runko..suosittelen "projektin" alullepolkaisua. Niin vähän noita on säilynyt jälkipolville.

User avatar
TomiH
sotvm5
sotvm5
Posts: 498
Joined: Sat Jun 12, 2010 22:04
Contact:

Re: Polkupyörät

Post by TomiH »

Osaatko sanoa etulokasuojasta, kun niitä on kuvien perusteella lyhyttä ja pitkää mallia.
Lyhyt etuhaarukkaan loppuva ja sitte pitempi haarukan etupuolelle jatkuva. Onko lokasuojan pituus riippuvainen vuosimallista, valmistajasta vaiko Suomalainen/Ruotsalainen?

REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Re: Polkupyörät

Post by REK »

Väittäisin että tuo etuhaarukan kohdalta katkaistu etulokari on Saksalaisten keksintöä, jonka suomalaiset halusivat omiin sotapyöriinsä. Kone ja terän sodan aikana tekemässä leijonapyörässä (varmasti täysin alkuperäinen) on tehdastekoinen lyhennnetty. Tiedossa olevissa ruotsalaisissa pyörissä on täysmittaiset etulokarit.
Omassa Ruotsalaisessa koko etulokari poistettu...niin kun suuressa osassa sa-kuvissa esiintyvistäkin on tehty.
On varmaan estänyt oksien ym..haittojen juuttumisen eturenkaan ja lokarin väliin.

User avatar
TomiH
sotvm5
sotvm5
Posts: 498
Joined: Sat Jun 12, 2010 22:04
Contact:

Re: Polkupyörät

Post by TomiH »

OK kiitos.
Mihin perustat käsityksen, että katkastu lokasuoja olisi saksalaista perua? En ole truppenfahrradeissa nähnyt yhtäkään katkaistua lokaria...omassa vuoden 1939 truppenfahrradissakin on täyspitkä lokari.

REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Re: Polkupyörät

Post by REK »


REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Re: Polkupyörät

Post by REK »


eeroh
stm
stm
Posts: 30
Joined: Wed Aug 19, 2009 15:01

Re: Polkupyörät

Post by eeroh »

Tässä kuva löytämästäni pyörästä. Tuo etuvanteessa, tangossa, pystytolpan raidassa ja satulassa oleva hailakan harmaa vaikuttaisi olevan alkuperäinen väri. Ollut siviilikäytössä jolloin maalattu punaiseksi ja laitettu ketjusuoja. Satula jotain tekonahan kaltaista ja päälle joskus liimattu tuollainen kangas. Tutkin SA-kuvia joskus ja melko monessa kuvassa oli samanlainen. Tästä tosin pari vuotta aikaa. Olisiko joku sarjanumero ollut vaaka- tai pystyputkessa, en muista varmaksi.
http://i1040.photobucket.com/albums/b40 ... G_2908.jpg
Keulamerkkiä ei ole, mutta muistaakseni jälkiä sellaisesta oli.

REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Re: Polkupyörät

Post by REK »

Tervehdys.
Tuota väittäisin kotimaiseksi sa-pyöräksi. Hieno kapine. Fauberissa tuo suomipyöristä tuttu tähtikuvio.
Ei muuta kun palautus projekti alkuperäiseen väriin/kuosiin käyntiin.
Satula ja polkimet on vaihtuneet matkan varrella. Ja ketjusuoja on aikaa vastaava, mutta niitä ei armeija pyörissään käyttänyt.
Tavarateline ei ole myöskään sotapyörille tyypillinen, mutta samanlaisia on ollut sota-ajan siviilipyörissä.
Armeijan tavaratelineessä kuuluu olla takapäässään ns.pystyrauta, eli takanapaan kiinnittyvät pystyakaselit jatkuvat yli tarakan vaakareunan ja muodostaa lenkin johon kilpi kiinnitettiin.
Onko satulaputki suora vai ns.nro seitsemän muotoinen? (kuuluu olla ns.seiskaputki)

eeroh
stm
stm
Posts: 30
Joined: Wed Aug 19, 2009 15:01

Re: Polkupyörät

Post by eeroh »


Post Reply

Return to “Suomalainen militaria”