Polkupyörät

Keskustelua suomalaisesta militariasta
JSS

Polkupyörät

Post by JSS »

Missä kaikki sodan käyneet fillarit ovat?Itse en ole ikinä moisia nähny.ketkä niitä valmisti?Luulisi edes jonkun kappaleen säilyneen vai onko pv modernisoinut niitä?Itselläni on joku 50-60luvun kyhäelmä.

Väbä

Post by Väbä »

Eiköhän ne ole käytetty loppuun jo -50-70 luvulla. Armeijan pyörä on aika rankassa käytössä (oli ainakin ennen :lol: )joten niiden käyttöiäksi on varmaankin lasketaan alle 20v.

eeroh
stm
stm
Posts: 30
Joined: Wed Aug 19, 2009 15:01

Re: Polkupyörät

Post by eeroh »

Image
Tuossa fillari jonka kunnostin. Väristä en ole ihan satavarma kun ei tunnu löytyvän tietoa mistään. Olisiko jollain tietoa näistä pyöristä?

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Re: Polkupyörät

Post by Sturmmann »

Hmm, huonosti tuntuu pyörätietoutta olevan. Tunturipyörä on perustettu 1922, että vahva veikkaus niiden valmistaneen myös armeijan pyöriä.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

Mangrove
sotvm4
sotvm4
Posts: 509
Joined: Sat Apr 19, 2008 22:33

Re: Polkupyörät

Post by Mangrove »

Suomessa oli 1930-luvulla monta polkupyörätehdasta. Kumeja valmisti Suomen Gummitehdas, kädensijoja Savion Kumitehdas, j.n.e. Yleisin rengaskoko näyttää olleen 28 x 1 1/2 x 5/8 tuumaa.

- Pyöräkellari Oy
- Rautateollisuus Oy / Pyrkijä
- Suomen Polkupyörä- ja Konetehdas O.Y.

Mangrove
sotvm4
sotvm4
Posts: 509
Joined: Sat Apr 19, 2008 22:33

Re: Polkupyörät

Post by Mangrove »

Polkupyörien väreistä 1930-luvulla vielä sen verran, että kaikissa näkemissäni 30-luvun värikuvissa rungon väri on tummanharmaa tai musta.

User avatar
smokeball
kenr, vr2
kenr, vr2
Posts: 4444
Joined: Sat Nov 10, 2007 19:12
Location: Lappi

Re: Polkupyörät

Post by smokeball »

Isoisän fillari oli harmaa, ei kovin tumma sävy. Runkoputkien liitoksissa oli vahvennokset ja niissä jotain koristeuraa, jotka maalattu tummanpunaiseksi. Pyörä oli varmaan 1920-luvun alusta, merkkiä en muista. Tuli annettua se joskus aika huonokuntoisena yhdelle naapurille. Kahvat oli puuta ja kiiltävät osat niklattu.
Viro, Aunus, Karjalan kaunis maa, yks suuri on Suomen valta.
Ylituubamestari Image

suppo1
sotvm6
sotvm6
Posts: 393
Joined: Sun Aug 19, 2007 15:29

Re: Polkupyörät

Post by suppo1 »

Löytyisikö kuvia entisistä ja nykyisistä SA-Int fillareiden rekkareista?

Psjääkäri
kers
kers
Posts: 147
Joined: Wed Aug 27, 2008 11:56
Location: Helsinki

Re: Polkupyörät

Post by Psjääkäri »

Sa-kuva-arkistosta pari esimerkkiä. 25561 ja 25566. Lähinumeroista löytää lisää ja hakusanalla - jääkäri - vielä lisää. Pyörissä näyttäisi olevan puukahvat heloilla mutta erillaisia tarakkarautoja. Rungoissa on pumpunpidikkeet. Rekkareita niissä ei ole näkyvissä ja väritys on arvaus.
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa

Psjääkäri
kers
kers
Posts: 147
Joined: Wed Aug 27, 2008 11:56
Location: Helsinki

Re: Polkupyörät

Post by Psjääkäri »

Tuli vastaan fillarin "rekkari", lieneen puuta. Osasuurennos kuvasta SA-kuva 16629.
Attachments
166291_osa.jpg
(94.87 KiB) Downloaded 4228 times
Ylös yhtenä miehenä - on vaarassa isäinmaa

Starikka
alik
alik
Posts: 72
Joined: Wed Oct 10, 2007 18:46
Location: Lappeenranta

Re: Polkupyörät

Post by Starikka »

JP1:n (PPP1) historiikki kertoo että aluksi heillä oli jotain saksalaisten vanhoja ja kuluneita vehkeitä, mutta myöhemmin saivat (1923) Tiitus-merkkisiä lisää. Ja sitten v. 1924 saivat lopulta koko vahvuudelle Hursqvarna-pyörät. Yritän saada tuohon oheen pari kuvaa, joissa on varmaankin noita Husqvarnoja. Kovasti ovat tuon aiemmin esitetyn kuvan näköisiä.

Tuo ryhmäkuva (1./PPP1) on vuodelta 1929-30 ja toisessa on ukkini 1937-38. Valitettavasti kuvien laatu piti kitistää huonoksi, kun rajana oli 100kb... Kolmannessa on yksityskohtana tuo leijonamerkki - no tämä ei nyt sitten lataudukkaan?! Ei sitten...
Attachments
Pyörä2.jpg
(91.79 KiB) Downloaded 362 times
1-komppania2.jpg
(87.15 KiB) Downloaded 377 times

Mpiirainen
kers
kers
Posts: 145
Joined: Fri Aug 17, 2012 10:24

Re: Polkupyörät

Post by Mpiirainen »

Starikka wrote: Valitettavasti kuvien laatu piti kitistää huonoksi, kun rajana oli 100kb... Kolmannessa on yksityskohtana tuo leijonamerkki - no tämä ei nyt sitten lataudukkaan?! Ei sitten...
Yhteen viestiin voi liittää enintää kaksi kuvaa, joten laita uusi viesti johon lisäät taasen
max. sen kaksi kuvaa.
Hyviä pyöräkuvia :)

User avatar
TomiH
sotvm5
sotvm5
Posts: 498
Joined: Sat Jun 12, 2010 22:04
Contact:

Re: Polkupyörät

Post by TomiH »

nostetaanpa aihe ylös!
Minulla on tuollaisella leijona-merkillä oleva pyöränrunko.
Toisaalla interwebissä pyörämiehet tiesi kertoa, että Ruotsista olisi ostettu puolustusvoimille pyöriä joihin laitettiin tuollainen leijonamerkki. Samalla keulamerkillä tehtiin pyöriä myös Suomessa.
Millon ja kuinka paljon pyöriä ostettiin Ruotsista ja paljonko näitä tehtiin Suomessa?

REK
alik
alik
Posts: 91
Joined: Mon Jan 03, 2011 18:16
Location: Etelä-Häme

Re: Polkupyörät

Post by REK »

Sodan aikana koko suomen polkupyöräteollisuus teki pyöriä pelkästään pv:n tarpeisiin. Rintamalla oli v 44 arviolta 600-700 000 polkupyörää. Suojeluskunnat ja pv pakko-otti myös siviileiltä suuren määrän pyöriä armeijan käyttöön. Pyörän runkotehtaita oli suomessa periaatteessa 3 turun pyöräkellari(myöh tunturipyörä) kone ja terä Tampereella ja koneteollisuus pyrkijä Turussa. Yksittäisiä ns.pyöräkauppiaita ja pyörämerkkejä oli suomessa yli200. Nämä kasasivat polkupyöriä kotim ja ulkomaisista osista. Tämä siis 20-30luvun taitteesta alkaen. 20 luvulla suomessa liikkeet myivät pääosin saksalaisia ja ruotsalaisia polkupyöriä.
Sodan aikana siviilipolkupyörämyynti oli käytännössästopissa koska kaikki tuotanto ja esim pyörän kumit menivät armeijan tarpeisiin.
20-40 luvulla valtaosa polkupyöristä kasattiin sekaisin suomalaisista ja ulkom.osista. Ja tekijä käytti omaa tuotemerkkiään myydessään valmiit tuotteet. Laatu ja vaihtelevuus oli suurta, johtuen osien hankalasta ja vaihtelevasta saatavuudesta.
Itselläni on pari armeijan polkupyörää. Toinen husqvarnan tekele 30luvulta ennen sotia, jonka väri on lähes sama oliivinvihreä kun sä kypärissä(ja messinkinen leijonamerkki keulassa) Ja toinen siviilipyörästä muutettu turussa tehty 30luvun sa pyörä, joka on musta. Harvassa ovat aidot sotapyörät itse tiedän omilla kontakteillani 6 säilynyttä ns leijonapyörää. Värit sä pyörissä yleensä musta ja harmaa. Itseasiassa myös siviilipyörissä muut värit yleistyivät vasta aivan 30luvun lopulla.

User avatar
TomiH
sotvm5
sotvm5
Posts: 498
Joined: Sat Jun 12, 2010 22:04
Contact:

Re: Polkupyörät

Post by TomiH »

melkonen sillisalaatti siis...mahtaako mistään tunnistaa, onko leijonapyörä Ruotsin tuontia vaiko Suomessa tehty?

Post Reply

Return to “Suomalainen militaria”