Speer und Er

Keskustelua dokumenteista.
Post Reply
User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Speer und Er

Post by Rokka »

TV 1 esitti äsken ihan kohtuu hyvän dokumenttielokuvan 1. osan kolmesta. Dokumentti sisälsi kohtuu paljon autenttista materiaalia ja haastatteluja (pääsääntöisesti Speerin lapsia) ja dramatisoituja tapahtumia.

Speer hahmona on mielenkiintoinen ja varmasti ansaitsee dokumentin. Oliko peräti ainut korkeaan valtakunnan asemaan noussut kansallissosialisti, joka vapautui vankeudestaan. Hitler tavallaan "jumaloi" Speeriä, teknokraattia, joka ymmärsi mitä johtajansa halusi. Hitlerin ja Speerin välit kuitenkin viilenivät käsittäkseni vuoden -44 tietämillä. Speer näki Saksaa kohtaavan tuhon ja pyrki säästämään Saksan teollisuuden vastoin Hitlerin tahtoa.

Mitä Speerin asemaan juutalaisvainoissa tulee, ehkä seuraavissa osissa, täytyi hänen tietää juutalaisten järjestelmällinen tuhoaminen, sillä käyttihän hän varusteluministerinä juutalaisia ja sotavankeja aseteollisuudessa. Korkeassa asemassaan, sekä ystävyys suhteessan Hitleriin on hänen täytynyt asiasta olla täysin tietoinen.

Mutta kyllä olisi Berliini mielenkiintoinen nähtävä, jos hän olisi saanut toteuttaa suunnitelmansa kaupungista.

Vielä erikoisia yhteen sattumia Speerin uralta, hänestä tuli valtakunnan arkkitehti muistaakseni joskus 30-luvun puolivälin tienoilla, edellisen (en muista nyt nimeä) kuoltua yllättäen ja sitten -42 hänestä tuli varusteluministeri Todtin kuoltua "lento-onnettomuudessa" mitä tuossakin dokumentissa epäiltiin attentaatiksi.

mielenkiinnolla odotellaan seuraavaa kahta osaa...

- j o n i -
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Aktion

Speer.

Post by Aktion »

Hallo.

Speer und er on todella hyvin tehty dokumentti.Hienoa,että saksalaiset itse tekevät ja haluavat tehdä tätä "arkaa" aihetta käsitteleviä dokumentteja.
Speer kyllä tiesi juutalaisvainoista mutta osasi ovelasti Nurnbergissä vedota tietämättömyyteensä ja hänen onnekseen ei raskauttavia todisteita löytynyt.

...en tiennyt,mutta minun olisi pitänyt tietää. -Albert Speer-

Post Reply

Return to “Dokumentit”