588. Yölentorykmentti
Posted: Wed Apr 01, 2009 21:11
TV-1 tuli vähän niin ja näin dokkari neuvostoliittolaisesta 588. Yölentorykmentistä joka jossain vaiheessa taisi muuttua 46. Kaartin Yölentorykmentiksi.
Rykmentti tuntui aika erikoiselta, koko rykmentin henkilökunta oli naisia, ainut mies rykmentissä oli rykmentin komentajan majuri ? autonkuljettaja.
Rykmentin koneistus taisi olla Polikarpov-2 kaksitasokoneita, auttamatta vanhan aikaisia, mutta lensivät dokumentimukaan vielä 4.5.1945 Berliinissä. Kone pystyi kuljettamaan kaksi 100 kg pommia mukanaan. Kummalta tuntui vain nuo lentoluvut mitä naiset sanoivat. Kova väite olisi että rykmentti olisi lentänyt pitkinä talviöinä 15-17 lentotehtävää yössä ! Vaikka lentokentät olisivat olleet välittömästi rintamalla, luku tuntuu mahdottomalta, no mukaan vähän neuvostoliittolaista sanomaa. Jos yö talvella kestää esim. 15 tuntia, tarkoittaisi se yli 1 lentoa/tunti, lentoon tarvitaan tankkaaminen, pommien lastaaminen ja virittäminen, nousu ja lasku ja lentotehtävä ? Huippunopeus noin 150 km/h, eli lentonopeus about 100-120 km/h.
Lentotehtävä suoritettiin niin että koneet lähestyivät kohdetta matalalennosta, ennen rintamalinjaa koneet vedettiin ylös ja hävitettiin kierrokset, jolloin koneet "liitivät" kohteeseen, melko äänettömästi. Uudenaikaisille hävittäjille PO-2 koneet olivat hankalia maaleja, koska niiden lentonopeus oli jopa alhaisempi, kun hävittäjien sakkausnopeudet, jolloin maali vaihe jäi hyvinkin lyeksi.
Itselleni avoimeksi jäi paljonkin, mutta suurimpana mielenkiintoinen kysymys, mikä tarkoitus oli luoda täysin "itsenäinen" naisista koottu yksikkö. Kokeiluko ? Oliko neuvostoliitossa muita samanlaisia yksiköitä ? Naisiahan neuvosto puna-armeijassa palveli melkoisen suuri joukko.
Rykmentti tuntui aika erikoiselta, koko rykmentin henkilökunta oli naisia, ainut mies rykmentissä oli rykmentin komentajan majuri ? autonkuljettaja.
Rykmentin koneistus taisi olla Polikarpov-2 kaksitasokoneita, auttamatta vanhan aikaisia, mutta lensivät dokumentimukaan vielä 4.5.1945 Berliinissä. Kone pystyi kuljettamaan kaksi 100 kg pommia mukanaan. Kummalta tuntui vain nuo lentoluvut mitä naiset sanoivat. Kova väite olisi että rykmentti olisi lentänyt pitkinä talviöinä 15-17 lentotehtävää yössä ! Vaikka lentokentät olisivat olleet välittömästi rintamalla, luku tuntuu mahdottomalta, no mukaan vähän neuvostoliittolaista sanomaa. Jos yö talvella kestää esim. 15 tuntia, tarkoittaisi se yli 1 lentoa/tunti, lentoon tarvitaan tankkaaminen, pommien lastaaminen ja virittäminen, nousu ja lasku ja lentotehtävä ? Huippunopeus noin 150 km/h, eli lentonopeus about 100-120 km/h.
Lentotehtävä suoritettiin niin että koneet lähestyivät kohdetta matalalennosta, ennen rintamalinjaa koneet vedettiin ylös ja hävitettiin kierrokset, jolloin koneet "liitivät" kohteeseen, melko äänettömästi. Uudenaikaisille hävittäjille PO-2 koneet olivat hankalia maaleja, koska niiden lentonopeus oli jopa alhaisempi, kun hävittäjien sakkausnopeudet, jolloin maali vaihe jäi hyvinkin lyeksi.
Itselleni avoimeksi jäi paljonkin, mutta suurimpana mielenkiintoinen kysymys, mikä tarkoitus oli luoda täysin "itsenäinen" naisista koottu yksikkö. Kokeiluko ? Oliko neuvostoliitossa muita samanlaisia yksiköitä ? Naisiahan neuvosto puna-armeijassa palveli melkoisen suuri joukko.