Fire and Ice TV:stä

Keskustelua dokumenteista.
Post Reply
Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Fire and Ice TV:stä

Post by Juha Tompuri »

Fire and Ice, 79min dokumenttielokuva (?) puristettuna yhteen tuntiin.
Ke 291106 klo 1900 TV1:ltä.
Uusinta seuraavana sunnuntaina.

http://www.yle.fi/ulkomaiset/sarjat_ao2.php?id=194
http://www.yle.fi/etusivu/ohjelmaopas/o ... f&mode=www
http://www.pkymasehist.fi/phpBB2/viewto ... light=#934

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
Sturmmann
mars
mars
Posts: 2229
Joined: Sat Feb 11, 2006 18:07
Location: Kymijokilinja on viimeinen lukkomme!
Contact:

Post by Sturmmann »

Olikohan satua tossa dokkarissa, kun väittivät ryssänpartion seisseen jonossa jäätyneinä ja kaikilta kurkut oli viilletty auki.
Historoitsija satuili vielä: Talvisodassa ruumit jäätyivät välittömästi verenkierron pysähtyessä, jolloin ruumit jäivät niihin asentoihin missä ne olivat luodin osuessa.

Muuten ihan hyvä ulkomaalaisten tekemäksi dokumentiksi.
Ei oikeaan, ei vasempaan, vaan eteen eestä Suomenmaan.

User avatar
Spieß
kenr, vr4
kenr, vr4
Posts: 2449
Joined: Sat Feb 11, 2006 10:13
Location: Zella-Mehlis

Post by Spieß »

pitäähän ameriikkalaisille katsojille antaa vähän dramatiikkaa mukaan, totuudesta viis.. :D
Si vis pacem, parabellum...
Image

sovmil
valik
valik
Posts: 368
Joined: Sun Feb 12, 2006 22:10
Location: Kotka

Post by sovmil »

Joo,oli taas muutama Ameriikan juttu,mutta muuten ihan positiivinen kokonaisuus.

Juha Tompuri
jvmaj
jvmaj
Posts: 1834
Joined: Mon May 01, 2006 22:28
Location: Koljonvirta

Post by Juha Tompuri »

Sturmmann wrote:Olikohan satua tossa dokkarissa, kun väittivät ryssänpartion seisseen jonossa jäätyneinä ja kaikilta kurkut oli viilletty auki.
Historoitsija satuili vielä: Talvisodassa ruumit jäätyivät välittömästi verenkierron pysähtyessä, jolloin ruumit jäivät niihin asentoihin missä ne olivat luodin osuessa.

Muuten ihan hyvä ulkomaalaisten tekemäksi dokumentiksi.
Samat sanat.
Pikku sivujuonena todettakoon, että olen vähän (leikisti :-D ) pettynyt kun nimeäni ei mainittu dokkarin lopussa:
Tunsin/tunnen filmin (Suomalais-)Venäläisen "tuotantoavustajan" joka aikoinaan haeskeli sopivia kuvauspaikkoja.
Idea Miehikkälän Salpa-museon alueen käyttöstä kuvauksissa on Koljonvirralta lähtöisin.

t: Sven
"Älyä kyll' ei Dufvalla lie liiaksi ollutkaan,
pää huono oli, arveltiin"

User avatar
Anzah
korpr
korpr
Posts: 50
Joined: Fri Oct 06, 2006 7:40
Location: Dnjepropetrovsk

Post by Anzah »

Sturmmann wrote:Olikohan satua tossa dokkarissa, kun väittivät ryssänpartion seisseen jonossa jäätyneinä ja kaikilta kurkut oli viilletty auki.
Historoitsija satuili vielä: Talvisodassa ruumit jäätyivät välittömästi verenkierron pysähtyessä, jolloin ruumit jäivät niihin asentoihin missä ne olivat luodin osuessa.

Muuten ihan hyvä ulkomaalaisten tekemäksi dokumentiksi.
Mä sain kyllä kuvan, että ne olis jotkut, joko suomalaiset tai venäläiset nostaneet tahallaan pystyyn. Muutamissa kuvissa oon nähny noita ruumiilla "leikkimisiä", kun jäätyneitä on nostettu istumaan ja poseeraamaan. Eiköhän tässäkin ollut siitä kyse...
Ja kyllä ne on aika nopeasti jämähtäneet noilla pakkasilla vai miten muuten voi selittää käsien jäätymisen ampuma-asentoon?

Ihan hieno dokkari oli kylläkin, mutta se mummopuukko -juttu vähän nauratti. Sai helposti kuvan, että se mummo olis ollu siellä rajalla myös ottamassa venakoita vastaan...

User avatar
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2
Posts: 2084
Joined: Wed Oct 25, 2006 12:01
Location: Etelä-Karjala

Post by Rokka »

Tuossa dokumentissa pisti moni asia silmään, mm. talvisota elokuvasta toiminta lainaukset.

Ensinnäkin tämä Veteraani, joka puhui suomea, oli tituleerattu Mannerheimlinjan veteraani, käsitettä ei suomessa ainakaan kovin yleisesti ole lainattu, tässä annetaan edelleen samaa kuvaa Mannerheim linjasta mitä annettiin lehdistön tuella talvisodan alkaessa ja itse linjahan on käsittäkseni juuri lehdistönimitys ko. linnoitteista !

Samoin ameriikan apua, sen saaminen ja liikkeelle lähteminen oli kuitenkin melkoisen hidasta ja byrokraattista, dokumentissa kuitenkin kuvattiin muunmuassa brewsterin pakkaamista laivaan, suomeen taisi ehtiä ennen sodan päättymistä 3 kpl brewstereita jotka eivät ehtineet ottaa osaa taisteluihin... Samoin amerikkalaisten aseiden vientikielto suomeen jäi mainitsematta !

Raatteentien monumentti oli hieno asia ottaa dokumenttiin, se on oikeasti vaikuttava teos !

...ihan visuaalisesti miellyttävää katsottavaa !

Justus wrote:Myös se juttu "makkarakapinasta" tuntui vähän liioitetulta...en muista lukeneeni mistää kirjasta siitä asiasta ja ohjelmassa annettiin ymmärtää, että se tapaus melkeimpä vaikutti ratkaisevasti sodan lopputulokseen...puhuihan siitä yksi suomalainen veteraanikin, eli kyllähän se totta on, mutta asiaa oli luultavasti hurjasti liioiteltu.
Olen mielestäni tuota asiasta lukenut, ehkä dokumentin luvut Pataljoonan muratautumisesta linjojen taakse on vähän yläkanttiin, mutta... hienoltahan se kuulosti ! mainittua nimikettä makkarakapina ei varmaan tunneta kuin puheissa ja veteraanien muistoissa, vai kuinka ?

Puukko kylkiluiden välissä tekee varmaan kutaa, kuten tämä mummo muisteli :)
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

User avatar
Wittmann
pskapt
pskapt
Posts: 1631
Joined: Tue Nov 14, 2006 10:35
Location: 7 SaL

Post by Wittmann »

Mua ainakin jäi häiritsemää, että mitä toi 19min lyhennys pitää sisällään. Noi karsinnat yleensä poistaa jotain oleellista.
Kuten kunnioitettu vaari-vainaja sanoi..... "Kaikki mikä nousee itärajan takaa -auringon lisäksi- Otetaan vastaan tasajyvällä "
Nra of Finland

User avatar
FTR
Ylläpitävä voima
Ylläpitävä voima
Posts: 649
Joined: Fri Feb 10, 2006 21:47
Location: Uherský Brod
Contact:

Post by FTR »

Vai olisiko "jenkkipituus" ollut mainosten kera :miettii: Siellähän mainoskatkot on hieman toista kun täällä. En kyllä keksi mitään muuta järkevää syytä lyhennellä dokumenttia.
- Elämä on ihmisen parasta aikaa -

Post Reply

Return to “Dokumentit”