Simo Häyhä

Keskustelua dokumenteista.
Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Simo Häyhä

Post by Rokka »

Onko kukaan nähnyt/kuullut Simo Häyhän viimeistä haastattelua, tai käsittääkseni sitä ainutta jonka Simo antoi kameran edessä ? no varmahan tästä en ole, mutta tällainen huhu, kierteli reserviläisporukoissa jokunen vuosi sitten tällä Etelä-Karjalassa, että ko. VHS kasetti on liikkeellä näillä nurkilla... :shock: no itse en dokumenttia ole nähnyt ?
"Olen käyttänyt 90 % rahoistani viinaan ja naisiin. Ja loput olen tuhlannut."

Tervakumpu
alik
alik

Post by Tervakumpu »

Saarelaisen Tapsa ainakin filmasi haastattelut kirjaansa varten- Sankari Korpraali Simo Häyhä. Tosin kyseiset videotallenteet ovat tietävästi vain pv:n tarkka-ampujakoulutettavia varten.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Voi hyvin olla samaa materiaalia, tosin tämä ko. tallenne ei ollut PV henkilökunnalla :)

Tervakumpu
alik
alik

Post by Tervakumpu »

Voi olla että täytyy kysyä "oikealta" taholta niin alkaa löytymään, siis kysyit joltakulta PV:n kantapeikolta? Voipi olla että tallennetta ei vain "löydy"siviilille. :miettii:

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Voi hyvinkin olla että kyse oli juuri tuosta Saarelaisen tallenteista, tai niin ainakin tuttavani muisteli.

- j o n i -

Tervakumpu
alik
alik

Post by Tervakumpu »

Juu, itteäkin tuo tallenne kiinnostaisi jos vain saisi vaikka lainaksi. On se hyvä että Saarelainen videoi kaikkki haastattelusessiot. Sanoisin että Saarelainen teki kulttuuriteon. Tosin kirjaversiokin on mielestäni mielenkiintoista luettavaa.

jääkäri evp

Post by jääkäri evp »

eikös hän haavoittunnut vakavasti talvisodassa, ettei osallistunnut sen takia enään jatkosotaan? vai sotkenko johonkin toiseen henkilöön.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Simo "Simuna" "Valkoinenkuolema" Häyhä tosiaankin haavoittui Kollaalla Maaliskuussa aivan sodan lopussa vakavasti kasvoihin. Hänen puheensa oli siksi hyvin epäselvää, eikä mies myöntänyt sen johdosta haastatteluja kuin havoille hänet "hyvin" tunteneille henkilöille.

Häyhästähän oli ilmeisesti luvattu tuolla rintaman punaisella puolella, päänahka rahaa, muttei ilmeisesti ole todistettu tätä väitettä. Tuskin kukaan nosti rahoja tusta Simon "kuolemasta", tällainen huhuhan pyöri talvisodan loppuvaiheessa rintamilla.

TeeJii
erikmest
erikmest

Post by TeeJii »

Oliko Häyhä muuten millään osin armeijan hommissa jatkosodan aikana? Vapautuksenhan hän sai, mutta ehkä häntä olisi jossain voinut käyttää hyödyksi. Kiistatta hän osuutensa talvisodassa tosin tekikin.

Edittiä: Aargh, löytyihän se tieto itsekin. Eli ei otettu palvelukseen anomuksestaan huolimatta ja viljeli sitten kotitilaansa jatkosodan ajan. Kotitilahan jäikin sitten Neuvostoliiton puolelle.

Komendantti
komendantti
komendantti

Post by Komendantti »

Sen mukaan mitä tiedän ei Häyhä osallistunut enää millään tavalla jatkosotaan.

Tämän Häyhästä kertovan jutun kai moni onkin jo kuullut (mm. kirjassa "Valkoinen kuolema"):
Tapahtui jatkosodan aikana lähellä Häyhän kotipaikkaa takaisinvallatussa Karjalassa:

"Kerrotaan että kun Häyhä oli kerran toimissaan kulkenut sortavankiaitauksen vierestä, oli eräs kielitaitoinen kertonut venäläisille, että 'tuo mies ampunut 542 teikäläistä'.
Venäläiset olivat hiljaa, kunnes eräs oli varovasti kuiskaamalla tiedustellut, 'onko hän jo tullut normaaliksi?' "

:-D
"Sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa, vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua."
"Tunne itsesi ja tunne vihollinen, niin sadassakaan taistelussa et ole vaarassa."
– Sun Tzu

jääkäri evp

Post by jääkäri evp »

simo häyhä oli presidentti urho kekkosen kanssa hyviä kavereita.kävivät yhdessä metsällä.

Rokka
kenr, vm2
kenr, vm2

Post by Rokka »

Kaveruudesta en tiedä, oppaana Häyhä Kekkoselle toimi monesti, niin kuin moni muukin maatalon mies, kukapa olisi Kekkoselta kieltäytynyt :) hyvät välit Simolla kuitenkin oli maan päämieheen.

- j o n i -

jääkäri evp

Post by jääkäri evp »

oli siinäkin tapauksessa poikkeuksellinen tarkka-ampuja, ettei käyttännyt kiikaritähtäintä tms.

Garrett

Post by Garrett »

Niimpä ja pisimmät varmat kaadot avotähtäimillä niin kaukana,että matti meikäläinen ei osuisi edes kiikarin avulla.

sako92s
kenr, vr3
kenr, vr3

Post by sako92s »

Kartalta mitattu pisin matka oli muistaakseni 420m.

Post Reply

Return to “Dokumentit”