RKKA

Keskustelua venäläisestä/neuvostoliittolaisesta militariasta
Ned Flanders
kenr
kenr

Post by Ned Flanders »

Tuo manttelin kangas on pysynyt samana ainakin 80-luvulle. Ja jos joku tosissaan uskoo edellä olevia kansansatuja niin lahjoitan mantteleita testaus käyttöön ja samoiten 9mm patruunoita. Edellytyksenä että henkilö on itse manttelin sisällä suojassa ;)
Image

Rensseli-setä

TeeJii
erikmest
erikmest

Post by TeeJii »

Niin... en sillä että haluaisin todella kokeilla (ainakaan manttelin sisällä oloa) mutta kun lyö päälle pari toppatakkia ja manttelia niin en paljoa epäile etteikö konepistoolin luoti (etenkin vähän kauempaa ammuttuna, tässä tapauksessa todennäköisesti useamman kymmenen metrin päästä) voisi hyvinkin pysähtyä vaatekerrosten väliin. Tuon aiemmin mainitsemani tapauksen olen kuullut henkilökohtaisesti eräältä veteraanilta joka oli kyseisen tapauksen nähnyt (tapahtuman lopputuloksen, tässä tapauksessa raadon, ei ollut ampujana itse). Pienikokoinen toveri oli lyönyt niskaansa kaksi toppatakkia ja muistaakseni kaksi manttelia, päällimmäiset vaatteet luonnollisesti varmaankin isompia kokoja. Oli harhaillut järven jäällä lähellä rantaa iltahämärässä ja rannasta oli sitten ammuttu ensin konepistoolila, sitten kiväärillä. Aamulla raatoa tutkittaessa oli löytynyt muutamat 9 mm luodit vaatekerrosten välistä. Päällimmäisistä vaatteista oli kylläkin läpi mennyt mutta johonkin kp:n paukut olivat topanneet. En muista tarkalleen oliko kiväärin luoti mennyt suoraan läpi vaatekerroksista vai oliko se osunut toveria päähän. Kiväärinluoti kyllä varmasti saattaa mennä useammastakin toppatakista/manttelista läpi. Toverin liikkuminen lienee ollut kyllä erittäin kankeaa tuollainen vaatemäärä niskassa. Kova pakkanen on saattanut hieman jäykistää päällimmäisiä vaatteita mutta tuskinpa ratkaisevasti siltikään, pitäähän ihmisen ruumiinlämpö kamat jokseenkin sulana.

Tällaisena olen tarinan kuullut ja mielestäni se on ihan uskottava. Enpä usko että mies, jolta tämän kuulin ja joka sen oli omakohtaisesti nähnyt, valehtelisi.

reka65
kenr, vr4
kenr, vr4

Post by reka65 »

Olen samanlaiseta tarinaa kuullut miten manttelissa vain pölisee kp:lla siihen ampuessa eikä muka lävistä.Haluaisin sitten kätellä sen miehen joka tällää manttelin niskaan ja menee koikkelehtimaan vallin päälle huutaen Antaa Tulla,ei tunnu missään :pray:

Post Reply

Return to “Venäläinen militaria”